| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Gatdäck: Högre hastighetskod = bättre på bana?
|
1022 besök totalt |
|
Jag ska skaffa nya däck till min Miata och tänkte skaffa Yokohama A539 då det verkar vara ett hyfsat gatdäck som passar lätta bilar. Dessutom verkar det inte vara helt kasst på bana heller. Nu är det dock så att man kan få det med antingen hastighetskod H eller V. Då Miatan inte är någon snabb bil så räcker det ju med H egentligen men kan man tjäna något på att skaffa V istället? Jag tänker då mest på hur det beter sig på bana. Brukar det t.ex. vara kraftigare stommar i däck med högre hastighetskod även när det rör sig om samma däcksmodell? _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||
Det har jag också fått för mej, dessutom tror jag att gummiblandningen är mjukare = bättre grepp. Stor prisskillnad? _________________ Johan Rådlund |
||
|
Jag har kört på bana med H-klassade däck (Michelin), det funkade sådär (gatdäck gör sig bättre på gatan).
Jag har kört på bana med Z-klassade däck (GoodYear), då lossnade slitbanan. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
Det skiljer inte mer än 50 kr per däck har jag för mig så det är inte så stor prisskillnad.
Jag kör med gatdäck nu och det funkar hyfsat på den nivån jag befinner mig. Planen är ju att skaffa R-däck så småningom när jag har pengar och tycker att jag kör så pass bra att jag förtjänar det. Det är ju dessutom bättre för ekonomin om man ser i det långa loppet. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||
|
jag har tänkt i den logiska banan att ett fäck med högre lastindex (eller vad det heter) och högre hastighetsklassning klarar påfrestningar bättre. men man kan ha fel.
_________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
Med en sådan grad av självkritik "Det går inte fort för att man kör på R-däck, man kör på R-däck för att det går fort". _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1022 besök totalt |