Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 19937 besök totalt |
Hej
Nu kommer det bilder. Efter en himla massa jobb under jul och nyårshelgen så är nu bilen nere på sina egna hjul igen. Först en bild på den ökade sektionen mot torpeden för att ta hand om de ökade lasterna i rambenen. ![]() Sedan kommer en bild på bakaxel infästningen i mitten. ![]() Fjäderbenen har bytt utseende. Fjäder tallriken är uppflyttad 20mm, ett krängningshämmarstags fäste är dit svetsat och styrarmen har fått en ny position. även vinkeln på navet ändrat för att ge mer tapp lutning i navet dvs lite slarvigt uttryckt mer camber lutning samt bättre fällning av hjulet vid ratt utslag. ![]() ![]() Till sist en bild på hur framvagnen ser ut nu ![]() ![]() Thomas _________________ Thomas Knutsson |
Hej.
Nu har det dragit igång igen.... Fick ett problem då jag insåg att jag inte har blästringsskåp som är tillräckligt. Har ett litet bänkskåp som funkar kanon för det mesta men när det kommer till tex insug, topplock eller motorblock så är man ju helt körd. Tänkte att jag kan faan inte hålla på och meckla med detta lilla skåp mer, allt tar ju så mycket längre tid så jag bestämde mig för att lägga lite tid och bygga ett skåp. Kommer lite bilder idag på hur det går så kom gärna med råd och kommentarer det är alltid kul. Har samlat på mig lite delar etc så det skall gå fort. Thomas _________________ Thomas Knutsson |
Hej igen.
Ja då var det dags att visa vad gårdagen gick till. Detta inlägg blir långt. Jo som ni har förstått så tröttnade jag på att lämna bort allt blästringsjobb som var större än typ 20x20cm. Allt där utöver var ett djävla jobb att få ordning på i mitt skåp. Så med allt jobb som blev lidande för detta, för att inte tala om alla kostnader med pengar för jobbet och resekostnader etc. plus att man alltid får vänta på att det skall bli klart så bestämde jag mig för att bygga ett eget till absolut lägsta kostnad. Satt och funderade på att köpa plåt och vika ihop ett skåp men har ju ingen kantvik så det blir ju lite problem direkt... nä, jag tänkte ett varv till. Fick en tanke att det måste ju funka med kylskåp. ![]() Problemet är att dessa har plast innersida vilket inte kommer att hålla länge. Tar man bort detta så blir inte skåpet tätt så det gick bort. Men hur som helst så kollade jag på blocket och alla andra köp och sälj sajter. 2-500kr var det ok att hitta för men då var det ju ett alternativ att köpa plåt igen....faan. Men va faan tänkte jag en frysbox har ju aluminium insida oftast, plus att dom är större. Kanon men dessa var ju ännu dyrare. Men då slog mig tanken att det är ju freon i dessa, återvinning av hushållsvaror skall i vår kommun vara gratis att bli av med. Tippen nästa:) Ringer upp till tippen och pratar med deras chef som visar sig vara mkt intresserad av dieselbilar .....nämen va bra ![]() Efter lite tjöt så står det klart att jag får komma dit och titta om det finns något skåp. Det gör det, lyckan var gjord. Skåpet var redan tomt på gas så det kändes bra. Man vill ju inte sabba miljön mer än nödvändigt. Så här såg det ut. Sedan hade jag en gammal tvättho från källaren stående. En stålställning i 4kants profiler. Perfekt tänkte, jag i med kapskivan och började kapa till och svetsa ihop så det passade skåpet. Sedan ställde jag upp skåpet på ställningen. Tanken var först att luckan skulle öppnas uppåt, men pga höjden detta behövde så blev det inge bra. Jag hade markerat ut för händer etc så det var nog i sista sekunden jag kollade takhöjden i förrådet. Saknades 20cm för att det skulle gå fritt. Det går fort ibland... ![]() Blev till att vända på skåpet. Satte dit ett par lås byglar från biltema jag hade liggande. tror dessa kostade typ 20kr styck eller nått. Luckan ville ju nu öppna sig. Då såg det ut så här. Men samtidigt jag var på tippen så passade jag på att plocka av en spislucka. Grymt tåligt glas i dessa rutor, blir inte repiga på år. Sedan gör det inte saken sämre att men har en färdig stålram att kapa ur..... ![]() Det i särklass jobbigaste med blästerskåp är sikten, man måste ha in och ut luften effektivt. Hade ett luftfilter från en Volvo 850 liggandes, perfekt. Blev till att kapa ur för detta och göra en ram som håller detta på plats. Ville ha åtkomst för att kunna byta detta från utsidan. På med 2st ventilskydd jag hade på insidan. typ 20kr stycket på byggmax. Passade på att borra ett hål för luft in till skåpet , satte in en luftanslutning och på med vattenavskiljare för vatten vill vi inte ha in i skåpet. Denna har jag sedan tidigare på mitt andra skåp och är lätt att flytta över. Blev till att sätta in en snabbkoppling på insidan med för att jag vill ha möjligheten att ställa in mitt gamla skåp I detta för att spara plats. Blev så här. Men luft måste filtreras och alla som har stått i ett blästerskåp vet hur fort alla filter etc sätter igen sig. Damsugare kämpar som en idiot och ganska snart har den dött. Har detta problemet på det lilla skåpet. Nej nu bygger jag ett cyklonfilter. Men var skall jag sätta detta? det tar ju också plats. Men det finns ju en lucka på frysboxen.....där bakom kanske det finns plats. Började mäta och såg snart att det var fullt möjligt att få in ett filter med hyffsad flödeskapacitet. Men det är inte så lätt att göra en kona.... men efter lite räknande och letande på nätet etc så hittade jag en formel som skulle gå att använda. Men nu hade jag ingen plåt...... faan det blir ju ett problem. Men då slog mig tanken att en av mina sponsorer sysslar ju med plåt. Åkte ner till Piaab och fick lov att ta lite spillbitar ur deras kontainer., gratis IGEN .... ![]() Ritade och klippte, rullade och bockade så gott jag kunde, Hittade ett rör som var lagom stort för anslutningar och svetsa i tunnplåt är inte min favorit alla kan ju lite olika saker i livet men visst det gick tillslut vägen. Tur att min svets är så bra. jaja man kan säkert göra detta på alla svetsar men jag gillar min kempii.' In med cyklonfiltret och då blev det så här. Nu var det till att skaffa ett galler, detta var inte lätt, men ner till affären i byn, in och fråga om dom hade ett galler till deras hyllor som var sönder, det hade dom... ![]() Nu var det till att vika ihop en plåtkon och detta var ju inte svårt, så fram med de spillbitar av plåt jag fått från Piaab och rita, klippa och bocka så vart det en kon klar ganska snart. 22graderslutning blev det. Provade så den passade och det gjorde den. Innan detta så kapade jag ur botten på skåpet. Limma och popnita konen så den blev tät. Den skall ju tätas med karosseriekitt sedan. Sedan var det ju botten delen kvar i konen, denna skall ju anpassas så skåpet kan bli ett trycksatt blästerskp och ett vanligt. kanske fel benämning men antingen så suger nan upp mediat eller så trycker man fram det. Så fram med gamla vattenrör som jag hade liggandes. Kapa svetsa så hade jag snart en "kopp" att sätta dit med gängad anslutning. Mäta ut för armarna, hitta den position för rutan som blir bra och såga ut för dessa. Hade två galma golvbrunns anslutningar jag köpte på Byggmax för ett tag sedan som egentligen skall vara till tvättstugan, 80kr styck men det får gå. I med dessa och kapa ut rutan i ugnsluckan. Skruva dit dessa och i med handskar som jag köpte på jula för 179kr tror jag. Under skåpet ser ni den fina gula och svarta takplåten som blev en kon i ett blästerskåp i sitt andra liv.. Köpte ett blästermunstycke på Biltema och modifierade detta då anslutningen till sanden är helt kass. Om ni köper en pistol där ifrån så kolla alla lopp, det finns alltid gjutskägg som ställer till det. Ansluta alla slangar och i med gallret. På med damsugaren och in med lite gamla rostiga delar från golfbygget. Ett bromsoks hållare, ett fjäderben allt med rost sedan 1983.... Stänga luckan på med luften och prova. Fyfaan va grymt det blev. ![]() Nu skall bara ställningen och allt annat göras helt färdigt sedan blir det tätning av skåpet och lite enhetlig färg så är det klart. Inner måtten är för den intresserade 85cm djupt,95cm brett och 65cm högt. Tror kostnaden hamnade på med kitt och skruv etc på ca 6-800kr tror jag. Blev över förväntan..nu skall det blästras. Tack för mig för denna gång. Massa kommentarer nu om jag får be.... ![]() Thomas _________________ Thomas Knutsson |
_________________ Thomas Knutsson |
Hej
Nu är bilen ÄNTLIGEN reggad som ombyggt fordon. ![]() Besiktigade bilen i halmstad och hade en mkt bra kille där nere. Kändes så skönt att man äntligen kunde köra bilen "lagligt" igen. Tack till er alla som följt bygget under denna "resa". Thomas _________________ Thomas Knutsson |
Hej
Det värsta som kunde hända just nu hände!! Min Kempi svets RA-230 med FU-10 matarverk la ihop ögonen bara så där... Som tur är så har vi i www.dieselclubsweden.se en samarbetspartner just för denna typ av fel. DN elektronik i Mölnlycke. Dennis Nilsson fick i uppdrag att hitta felet. Jag tog ut mitt kretskort och stack till Dennis. Dennis provade och mätte. Bytte en tyristor. Dennis ringde och sa att kortet var klart. glad som faan åkte jag dit och hämtade upp kortet. kopplade in detta men..... svetsen var fortfarande helt död. Min värsta tanke uppenbarade sig. Skulle min gamle trotjänare faktiskt ha gjort sin sista svetsloppa?? Klockan var nu 19.00 på kvällen, Ringde Dennis som precis kommit hem och förklarade. Dennis säger då att jag kommer och tittar på den. va!!! skojar du sa jag. Nej kunden skall vara nöjd. jaja, en timma senare stod Dennis på min uppfart med alla möjliga instrument. lite drygt 2 timmar senare, en massa mätande och testande etc så fixade han den. klockan 22.00 startade svetsen smile Den lycka att få igång svetsen igen går knappt att beskriva. En stor sten föll. Det är just detta som gör DN elektronik och Dennis så unik. Att jag rekommenderar DN Elektronik tror jag inte att ni behöver undra över. Ni som behöver laga ett kretskort/felsökning etc Ring Dennis. Hälsa från mig. http://dn-elektronik.se/ Dennis :0727401020 Glöm inte att bli medlem på dieselclubsweden. wink Thomas _________________ Thomas Knutsson |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 19937 besök totalt |