Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
World of outlaws
2267 besök totalt
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
World of outlaws

Endast i USA...


_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Är det för att gravitationen är annorlunda där som de har dessa vingar eller?

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
Vinge? Jag tycker det ser ut som ett helt villatak?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
En annan variant...


_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
Det ser ju faktiskt inte riktigt riktigt ut?


_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
Styrutslag?


_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Ser helt sjukt kul ut.
Vill prova.

Janne nagy

_________________


Jan Nagy
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Betänka att man i dessa förvuxna Kartar har V8-järn på i runda slänga 550-650hk...

"Hustaken" beror på att de åker, snudd på, konstant sladd.

OT: Man kör även dagens rallybilar i WRC, F1:or osv i vindtunnel där man blåser på dem från sidan sas. Särskillt på rallybilarna är detta viktigt. Tror det var Ford som började med detta i WRC på sin första Escort.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



Dessa "villataks" försedda crosscart-vidunder kallas för SprintCars om jag inte är hel felunderrättad och körs oftast på doserade ovaler i storleksordningen Speedway-arenor, modell större... Är också en avart/vidareutveckling från StockCars som var/är all ovalbaneracings grundstome. Det är väldigt typiskt amerikanskt att skotta grus runt på banor med en jäkla massa hästar i stora tunga gjutjärnsrovor.

OT: Tror för övrigt att de har samma krav på motortrimning som de har i NasCar. En tvåportare, rest insug, enkelkam med stötstänger !!! på ett max 350 cui block (5.7 liter) som är några av alla krav då det är ett väldigt strikt regelverk !!!
Skillnaden här är att de varvar mellan 9000 - 10 000 rpm i jämnförelse med en standard-maskin. DET tycker jag är häftigt... Att varva så hårt och länge med tanke på att det är en stötstångsmotor !!! thumbs up

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Mer OT!

På universitetet går det en utbytesstudent från Danmark som under föraa eller förrförra året jobbade som motorbyggare i NASCAR!!! Mkt trevliga samtal har förekommit där...

"De säger att dom har lite över 700hk i NASCAR. De köpemotorer som vem som kan köpa över disk har 720...sen får du grunna ut sjäklv vad Jeff Gordon har." Under 800 är det inte! Utan restriktor, som sitter i på de snabbaste banorna, kan man nog i vissa fall lägga på 100hk till trodde han...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



OT: (forts.)

AL skrev:
De köpemotorer som vem som kan köpa över disk har 720...


Jaa, det är dit jag egentligen ville komma (men tappade tråden s.a.s. ) att dessa motorer är sådana som vem som helst skall kunna handla över disk innan de trimmas... Sedan trimmas de med på ett sånt sätt som vem som helst kan göra med rätt kunskap.

OT: (forts. del 2)

Leif "X:et" Ahl var ju en racinglegend som byggde allt från scratch och sparade aldrig något på papper utan hade allt i huvudet. Allt från burar, chassien och motorer till materialhållfasthetstester.. Hade ett enormt sinne för just att kunna konstruera delar som håller under extrema förhållanden. Var väl med Per Eklunds RallyCross-team och så även med och byggde Pikes Peak-SAAB:en. Gick tyvärr bort tre månader efter rekordkörningen i staterna...
Det jag vill komma fram till i det här fallet är just att kunna bygga extrema och snabbgående bilar med väldigt enkla knep och med rätt kunskap... Kalla det för skaparglädje kanske !?!

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Hazze skrev:
OT: (forts.)

AL skrev:
De köpemotorer som vem som kan köpa över disk har 720...


Jaa, det är dit jag egentligen ville komma (men tappade tråden s.a.s. ) att dessa motorer är sådana som vem som helst skall kunna handla över disk innan de trimmas... Sedan trimmas de med på ett sånt sätt som vem som helst kan göra med rätt kunskap.



ok, trimmade är dom allt även på 720hk, inte en skruv original. Men det filas vidare efterhand bland de team som har mer kapital...

MVH
Herr Petnoga.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Hazze skrev:
just att kunna bygga extrema och snabbgående bilar med väldigt enkla knep och med rätt kunskap... Kalla det för skaparglädje kanske !?!



Det låter som våran målsättning...........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



ButterflyRacing skrev:
Hazze skrev:
just att kunna bygga extrema och snabbgående bilar med väldigt enkla knep och med rätt kunskap... Kalla det för skaparglädje kanske !?!



Det låter som våran målsättning...........


Visst fanken !!!!! Hövve on the spik !!

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Hazze skrev:
350 cui block (5.7 liter) som är några av alla krav då det är ett väldigt strikt regelverk !!!
Skillnaden här är att de varvar mellan 9000 - 10 000 rpm i jämnförelse med en standard-maskin. DET tycker jag är häftigt... Att varva så hårt och länge med tanke på att det är en stötstångsmotor !!! thumbs up



Det är fränt med en 350 som varvar 10 000rpm.........men det är ändå inget mot en bigblock.....som varvar lika mycket.
Det måste upplevas

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



ButterflyRacing skrev:
Det är fränt med en 350 som varvar 10 000rpm.........men det är ändå inget mot en bigblock.....som varvar lika mycket.
Det måste upplevas


Det enda jag s.a.s. upplevt att framföra när det gäller BB är polarens olds. Cutlass 442 Wo. Den mullrade loss i 110 när man skulle "kicka" om en svennevagn som var parkerad i 70 !!
Den var det dubbla 4-portare med accpumpmunstycken modell badrumskranar och strax under 0.20 i ö.b samt rullvippor... INTE rullkam men peakade en bra bit över 7000 ändå !! Numer är klossen tyvärr såld av vissa randiga skäl och rutiga orsaker...

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
Hazze skrev:
Dessa "villataks" försedda crosscart-vidunder kallas för SprintCars om jag inte är hel felunderrättad och körs oftast på doserade ovaler i storleksordningen Speedway-arenor, modell större... Är också en avart/vidareutveckling från StockCars som var/är all ovalbaneracings grundstome. Det är väldigt typiskt amerikanskt att skotta grus runt på banor med en jäkla massa hästar i stora tunga gjutjärnsrovor.

OT: Tror för övrigt att de har samma krav på motortrimning som de har i NasCar. En tvåportare, rest insug, enkelkam med stötstänger !!! på ett max 350 cui block (5.7 liter) som är några av alla krav då det är ett väldigt strikt regelverk !!!
Skillnaden här är att de varvar mellan 9000 - 10 000 rpm i jämnförelse med en standard-maskin. DET tycker jag är häftigt... Att varva så hårt och länge med tanke på att det är en stötstångsmotor !!! thumbs up


Jo, Sprintcars kallas väl fordonen, men på Motors TV visar de just nu program med dessa farkoster och där kallas de "World of outlaws". Är det serien som kallas så?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Sören: Yes, serien heter World of outlaws (www.worldofoutlawsracing.com).

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



[quote="Hazze
INTE rullkam men peakade en bra bit över 7000 ändå !! [/quote]

Rullkam är så jävla fränt.......enda gången man kan ha kakan och samtididt äta den

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Allmänt banåkaforum
World of outlaws
2267 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande