Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
GRANNAR
22 besök senaste veckan (8606 totalt)
RCM RACING

Här sen Jun 2003

Trådstartare
GRANNAR

Hej på er ! Vi bor i ett villa område i Forshaga och vi har en granne som är galen på att ex slipar utom hus mm. Lite fakta: vi har bott här i Forshaga i 10år i ett lite lanligt villa område det är mycker fyrhjulingar och folk som kapar ved mm men på kvällen så är det lungt. Till saken ! en granne ringde för ca tre år sedan och var upprörd att vi slipade en plast kaross mellan garaget och boniningshuset vi hadde en diskution om att vi upplevde det lika störande när han körde cirkelsåg, motorgräsklippare mm på en fredag/ lördagkväl men han på står att bara oväsen får förekomma med hus renovering och trädgårdssködsel. I dag når sonen med noga utvald hälg slipade på sin Formel Ford efter en av åkning på finalen i RHK Falkenberg. Grannen skall annmäla oss för ofredande och på stod att endast oljud dillhörade hus trädgård var axetabelt i ett villa områnde. Är det någon här som kan juridik om regler med ljud mm.
Detta inlägg hamnade ev fel ?

Tacksam för synpungter mm

Per

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: GRANNAR

RCM RACING skrev:
Hej på er ! Vi bor i ett villa område i Forshaga och vi har en granne som är galen på att ex slipar utom hus mm. Lite fakta: vi har bott här i Forshaga i 10år i ett lite lanligt villa område det är mycker fyrhjulingar och folk som kapar ved mm men på kvällen så är det lungt. Till saken ! en granne ringde för ca tre år sedan och var upprörd att vi slipade en plast kaross mellan garaget och boniningshuset vi hadde en diskution om att vi upplevde det lika störande när han körde cirkelsåg, motorgräsklippare mm på en fredag/ lördagkväl men han på står att bara oväsen får förekomma med hus renovering och trädgårdssködsel. I dag når sonen med noga utvald hälg slipade på sin Formel Ford efter en av åkning på finalen i RHK Falkenberg. Grannen skall annmäla oss för ofredande och på stod att endast oljud dillhörade hus trädgård var axetabelt i ett villa områnde. Är det någon här som kan juridik om regler med ljud mm.

Per

Det spelar ingen roll om det är trädgårdsskötsel, du får inte bullra hur mycket du vill på vilka tider som helst... Så där är det ingen skillnad mot att tex slipa en kaross.

Men tittar du noga i miljöbalk etc och tolkar lite hårt så får du nog inte stå ute och sprida miljöfarliga partiklar runt omrking dig.
Men för ljudet så är det ingen skillnad.

Kolla med din kommun vilka bullerregler som gäller i kommunen, tror det är 55dB vid grannes fasad dagtid och 45dB kvälls- och natt.

Gbg
Här sen Nov 2012

Re: GRANNAR

RCM RACING skrev:

Per

Så länge din verksamhet är av hobbytyp och inte ett företag så spelar det ingen roll om det är en banåkabil eller gräsmattan du tar hand om. Däremot gäller andra regler om du öppnar företag och fixar bilar.

Men man får ju inte bullra hur mycket som helst oavsett.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Två länkar som inte säger så mycket alls

Forshaga / Miljö, boende & trafik / Bygga och bo / Störningar i boendemiljön / Buller
Ordningsstadgan Forshaga kommun

Dvs "Störande buller kan komma från vägtrafik, evenemang, industrier, fläktar, skällande hundar och liknande. Miljö- och byggförvaltningen kan göra utredningar och kräva åtgärder från den som står för bullret."
Kommer knappast att ske om det inte blir prio.

Slip och färgdamm som driver iväg kan ju vara osmidigt.

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Bekymret är i hög grad att det förstör grannsämjan oavsett rätt eller fel. Att anmäla är något man kan strunta i under förutsättning att man har lite koll på ljudläget. Det är förvånande att gräsklippare kan få väsnas så mycket som de gör för det är fullständigt i onödan. En kap däremot är svår att ljuddämpa. Jag byggde en bra ljuddämpare till min klippare och den lät som en Rolls Roys sedan. Jag her erfarenheter av att mäta ljud och temperatur i lägenheter efter klagomål och det blir oftast pankaka av sådant, det är för invecklat att mäta. Det är bra att föra bok på allt av intresse i sådana här fall.

Halmstad
Här sen Okt 2004

Lite off topic..

Göran:
Du har inte lust att lägga upp en bild på dämpade klipparen?

Jag har tänkt göra det med min, och sedan erbjuda mina tre grannar att göra det gratis åt dom, inte för jag stör mig jättemycket på det, men det vore skönt när man sitter i trädgården på sommaren, eller står och grillar om man kan slippa ljudet från det..

Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Be grannen fara åt helvete, han har inget att komma med!

Grannar är ett nödvändigt ont som i största möjliga utsträckning skall undvikas!

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Skaffa något som väsnas, tex. en gräsklippare, som han tycker man får väsnas med. Och kör den hela helgerna, nonstopp.

Slipningen kan ni flytta hem till mej.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008

en gräsklippare som överröstar kapmaskinen är lösningen.
"Grannar människans värsta fiende"

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Fixxe skrev:
Lite off topic..

Göran:
Du har inte lust att lägga upp en bild på dämpade klipparen?

Jag har tänkt göra det med min, och sedan erbjuda mina tre grannar att göra det gratis åt dom, inte för jag stör mig jättemycket på det, men det vore skönt när man sitter i trädgården på sommaren, eller står och grillar om man kan slippa ljudet från det..

Jag har gjort mig av med den klipparen. Det var en liten trädgårdstraktor typ en klippare man kan sitta på. Men i princip kan man ta en dämpare från en motorcyckel, det blir i alla fall mågna gånger bättre än dret som sitter där orginal. Det gäller att göra lite fina beslag så moteringen blir bra. Det är ju så små motorer så flödet i dämparna räcker.

Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Re:

tommy karlsson skrev:
en gräsklippare som överröstar kapmaskinen är lösningen.

Precis, så kör man igång bägge samtidigt

RCM RACING

Här sen Jun 2003

Trådstartare
Enligt grannen så får man inte oväsnas med annat som här till huset/trädgården. Tillsaken hör att han själv vid 19 tiden en lördag startar sin gräsklippare och på morgon så piskar han mattor vid 8 tiden en lördag. Tyvärr är han nog bara bitter har fått sparken flera ggr och frugan har oxå flyttat. Han skall anmäla oss för ofredande... men vi ger oss inte !
tack för råd och stöd

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

RCM RACING skrev:
Enligt grannen så får man inte oväsnas med annat som här till huset/trädgården. Tillsaken hör att han själv vid 19 tiden en lördag startar sin gräsklippare och på morgon så piskar han mattor vid 8 tiden en lördag. Tyvärr är han nog bara bitter har fått sparken flera ggr och frugan har oxå flyttat. Han skall anmäla oss för ofredande... men vi ger oss inte !
tack för råd och stöd

En anmälan på sig behöver inte alltid vara till nackdel.
Förhoppningsvis blir ju saken utred.

Eller.
Föregå honom och anmäl honom, så blir det nog annat ljud.

Edit:
Det är ju knappast ofredande ni gör er skyldiga till.
Det ligger nog närmare att det är han som ofredar, om ni inte får vara ifred.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Re:

ButterflyRacing skrev:
RCM RACING skrev:
tack för råd och stöd

En anmälan på sig behöver inte alltid vara till nackdel.
Förhoppningsvis blir ju saken utred.

Eller.
Föregå honom och anmäl honom, så blir det nog annat ljud.

Edit:
Det är ju knappast ofredande ni gör er skyldiga till.
Det ligger nog närmare att det är han som ofredar, om ni inte får vara ifred.
Ja, så är det, som jag minns. Backar upp detta.

Det är brott mot de lokala ordningsföreskrifterna som Niklas F länkade till som grannen kan hänvisa till, eventuellt. Ofredande osannolikt.

Se https://lagen.nu/1962:700#K4P7S1 och de rättsfall som finns där. Kanske har du bättre täckning? Hursomhelst har ni nog ungefär samma hävstång.

Jag har haft en besvärlig granne och kollade upp detta, men är inte särskilt juridiskt bevandrad.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010

Bara och be han dra åt helvete och låta han anmäla dig. Polisen/störningsjouren kommer inte lägga ner en sekund på detta om du inte står och slipar efter 23.00 på kvällen.

Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Hjälp han skaffa en importfru från valfritt land och försök få han sysselsatt i några långväga föreningar så han får focus på nått annat än det lilla runt omkring huset.

Annars så googla på Flashback och jobbiga grannar, finns massor av tips på hur man blir av med dem. Varför inte beställa hem gratis kvartalsredovisningar från tex Volvo. En pall med ekonomigrejer på posten glädjer ju alltid att hämta ut tex

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Jag har en jämförelse. En granne som öppnar fönstret och skriker när sportbilen kör ut. Hela ordlistan finns med inklusive den om anmälning. Men det blir aldrig något mer än så, det bara går en runda till nästa gång. Sedan har vi dan andra grannen i det andra fönsret som gör tummen upp i stället och öppnar för å höra bättre. Numera har jag en stor ljuddämpare på bilen men det är för att slippa polisen. Klagomålen från grannen är mindre nu men även tummen upp.

NL
Här sen Maj 2004

Granndispyter är jobbiga. Framför allt om grannen verkar så kinkig som i det här fallet.
Rent skitsnack att bara trädgårdsaktiviteter får låta. Man ska väl vara skapligt tyst mellan 22:00 och 08:00 typ, på helgerna bör man ge grannarna lite längre sovmorgon. Det räcker om man har lite sunt förnuft och kollar in grannarnas behov; skiftarbete, svårsövda småbarn etc., då kan man ju anpassa sig.

Min gamla Lotus hade en ljudnivå som fick grannarnas billarm att starta när jag körde nerför gatan. Det var ju inte så jättesmidigt av mig...
Fast den bilen användes iofs så sällan så att det var ett ganska litet problem för grannarna.

Ingen kom och klagade i alla fall.

Ny kulbil i garaget.
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Låter ju som den här grannen skulle klaga på spetsknyppling efter klockan 17. Galet.

Mariestad
Här sen Feb 2007

störig granne, men ring kommunen och rådfråga. Vi var tvungna att förekomma en granne på det sättet när vi bodde i lägenhet (människan hade fått för sig att vi flyttade möbler mitt i natten när vi och vår dotter normalt låg och sov)...

Det är ju bara sunt förnuft som gäller egentligen. Slipa och väsnas på annat sätt gör man på dagtid, såvida man inte måste lägga mer tid än så på det. Hur man väsnas spelar sen ingen roll men det är ju trevligt för grannarna om man inte håller på varje helg. En tidigare granne spelade (skit)musik och TV-spel med ordentlig ljudvolym nästan varje dag en sommar, det var inte uppskattat. Speciellt inte när hans kompis sen tycker att man inte får klippa gräs på lördagar för då ska han vila... Det finns helt enkelt ett överflöd av idioter i vår omgivning...

Kristoffersson Engineering
Citera
gascan
stockholm täby
Här sen Feb 2006

Bjud in grannen be han följa med på en tävlingshälj låt han provositta bilen få honom intreserad
Så är de aldrig nått problem. Sen

GRANNAR
22 besök senaste veckan (8606 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande