| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
motvikter på veven
|
1548 besök totalt |
|
motvikter på veven
har motvikterna på veven något samband med vikten på kolv/stake? jättetunga stakar org på min bil så de blir flera hg , kanska 3hg lättare/st det är ju dramatisk förändring, men det kanske inte gör nåt.. _________________ emil andreasson |
||
|
Re:
Det beror väl lite på motorkonf? Min 60 graders V6 blir lite halvmarig att lista ut t ex. Externbalansering? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Man får väga stor och lillända då en del av vikten roterar med veven och en annan del fram och tillbaka. Här blir det skillnad på gradtalet mellan cylinderbankerna. Obalansen hamnar i ändarna av vevaxelns lagringar i huvudsak. En viss externbalancering kan ge fördelar i form av minskade böjpåkänningar av veven, men på en racingbil är oftast intern balansering bättre då man kan byta delar enklare. När jag fått obalans på grund av lite anna bobvikt har jag helt enkelt skruvat en vikt på svänghjulet och flyttat den tills det blivit bra men det förutsätter att de nya kolvarna och stakarna är exakt lika i vikt och viktfördelning.
_________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
på en jänkeåtta har man hela av den roterande delen (storände vevstake) + hälften av den fram o återgående delen (resten av staken + kolv med attiraljer)
Som Göran säger beror hur mycket man tar procentuellt sett, beror på vinkeln mellan cylinderbankerna + liten varition beroende på varvtalsområde. _________________ Mats Andersen |
||
|
Re:
På vilken motorkonfiguration? Radfyra? Boxerfyra? 60graders V6, 90 graders V6, 90graders V8? V10? Vr5? Vr6? W12? Osv, osv... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
en rad-4.
anledningen till att jag frågar är att den enda jag vet som har en bra sådan här motor(lotus 912, sitter i esprit) har lättat 2kg vev, och detta ihop med motorfirma, detta i samband med liknande modifiering av stakar osv.. _________________ emil andreasson |
||
|
Re:
En rad 4:a behöver man inte ta hänsyn till balansfaktor. Inte rak sexa heller. Då räcker det med att balansera vevaxeln utan "bobbar". Så det är bara att lätta veven så myckket man vill :-) Mats _________________ Mats Lind |
||
![]() |
Skruva banåkabil
motvikter på veven
|
1548 besök totalt |