Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
9545 besök totalt |
Utsläpp av luft bakom bilen ?
Om man tar in luft från dom små bakrutorna på en Supra via nacadukts. Sen via en box som bl.a. Ska kyla soppa och sen släpps denna luften ut där nummerskylten sitter. Kan det bli en negativ effekt av detta eller kommer det hjälpa till att bli av med lite av det suget som skapas bakom bilen ? _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||||||
Re: Utsläpp av luft bakom bilen ?
Utan att vara aerodynamikproffs skulle jag kunna tro att du får 'bakströmning' vid nummerplåten. Detta genom att bara titta på bakre plåten på många bilar under vintern, smutsen verkar sugas upp dit. Om det bara är virvelvindar eller ett högre tryck kan säkert mer kunniga säga. Skulle tro att det är bättre att komma ut i underkant på stötfångaren eller ovankant på bakluckan så du kan få sughjälp av den förbipasserande luftströmmen. _________________ Roland Johansson |
||||||||
Bakskärmarna bakom hjulen? Fram är det iaf lågtryck efter hjulhusen.
Vart det är vettigt att släppa ut luft beror lite på om man bara är ute efter lågtryck generellt eller som man ska samverka med nåt annat (diffusor, vinge, ...). Det går inte att tejpa slangar på utsidan karossen och mha ett U-rör med vatten hitta största tryckdifferensen (kräver ju att det går att köra med bilen iofs)? Man skulle ju få flytta runt slangen mellan mätpunkterna och rikta slangöppningen så det inte påverkar mätningen (åt vilket håll som är bäst vet jag inte, vinkelrätt mot luftströmmen kanske). http://www.autospeed.com/cms/A_11111 |
||||||||
Vill minnas uttrycket "Base Bleed" ifrån en fordonsaerodynamikkurs jag gick för ett gäng år sen.
Och mycket riktigt är det ett sätt att faktiskt minska på luftmotståndet. Ett exempel: http://www.ijmer.com/papers/vol2_iss _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||||||||
Om allt sugs dit så är det väl ett tydligt tecken på ett kraftigt undertryck..? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Så tänker jag med. en undertryck behåller smutsen, medans ett övertryck skulle skapa cirkulation. _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||||||
När du gjort ett hål där med en luftström som vill ut har du förändrat bakänden och kan få lite andra resultat. Smutsen som kommer upp mot mitten på bakänden gissar jag är 'virvlar' från det hål som skapas av bilen, vad händer om du tar upp ett hål i mitten och försöker släppa ut luft? KOmmer luften åka ut eller kommer den sugas in i bakluckan istället? Släpper du ut luften efter en yta med längsgående luftström har du större chans att inte få baktryck _________________ Roland Johansson |
||||||||
![]() |
Racetech
![]() |
9545 besök totalt |