Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
De Tomaso Hemipanter 1973.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
111627 besök totalt
ZVR
Skogstorp
Här sen Nov 2004
Inlägg: 659



Skaplig motor om man måste ha en startmotor på 3hk för att kicka igång den.

Ser fram emot en uppstartsfilm!

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Re:

Göran Malmberg skrev:
Nikel skrev:
Jag trodde den skulle väga iaf runt 1400 kg..

Wow säger jag bara.

Vad är effekten på en sådan motor mellan tummen och pekfingret.


800 hkr kan vara rimligt. Det är 9,4 liter och varvar 7000.


1030kg och 800hk Helt sinnessjukt blir det inga adrenalinkickar av det är det nog läge att byta hobby till basejump eller något.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8055



Alldeles lagom effekt/vikt!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Jag tänkte försöka bli snabbaste pensionären på vägarna runt stan, det gäller att hålla igång.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6166



Ska inte gamla gubbar ha keps, köra sakta och göra plötsliga omotiverade filbyten?

Näe, Ebba Grön formulerade det vackert en gång i tiden:
"Fortsätt, ja fortsätt att va rebell
Fortsätt, ja fortsätt och va dig själv"

thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Re:

2fast4u skrev:
Ska inte gamla gubbar ha keps, köra sakta och göra plötsliga omotiverade filbyten?

Näe, Ebba Grön formulerade det vackert en gång i tiden:
"Fortsätt, ja fortsätt att va rebell
Fortsätt, ja fortsätt och va dig själv"
thumbs up


Omotiverade fibyten skall man passa sig för, min bil får ofta för sig att använda filen bredvid, men jag parerar dom dumheterna. Kepsar åker ner bakom stolen eller ramlar ner framför ögonen, trafikfarligt objekt.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Okay, då är det bara att sätta igång och bygga ny startmotor. Hade turen att få hem alla delar i går kväll. Firma la lite delar utanför under trappan så jag kunde hämta det vid 20 tiden. Körde en jobbvända kl 06,00 men sen så måste jag greja M6 insex rätt långa, så nu blir det tänka, allt är ju stängt. Göra egna insex verkar overkill.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11804

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bauhaus, Hornbach, K-rauta m.fl. har väl öppet ett tag till
M6'orna tänker jag på

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Re:

steffe skrev:
Bauhaus, Hornbach, K-rauta m.fl. har väl öppet ett tag till
M6'orna tänker jag på

Får kolla! Tack.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
berlina
Ringarum
Här sen Okt 2009
Inlägg: 113



Den där balanseringsmaskinen för svänghjul/koppling........ finns det någon mer förklaring hur du går tillväga ?
Lycka till med uppstarten

/Micke

_________________
Mikael Brandstedt
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Re:

berlina skrev:
Den där balanseringsmaskinen för svänghjul/koppling........ finns det någon mer förklaring hur du går tillväga ?
Lycka till med uppstarten

/Micke

Svänghjulsänden hänger som i en gunga med lagring för den långa axeln som i andra änden har en fast lagring. Jag sätter fart på svänghjulet för hand och sedan får farten sakta av vartefter och i vissa farter börjar gungan gunga. Då är det att fästa på en vikt och flytta till där det gungar minst, sedan ändra vikten tills det inte gungar. Det krävs även ett axiallager som håller axeln på plats och som har litet rullmotstånd.

En bild på min nya startmotor. Nu vart det snurr på motorn när man trycker på startknappen. Får se i morgon...

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Då har jag kört runt kvarteret några varv och varit till macken och fyllt på. Självaste premiärturen med nya motorn.
Stumma motorfästen verkar funka bra (än så länge bedömt) det hörs ingen större skillnad i bilen, det känns lite
mer mekaniskt ljud i ratten. Det är för halt ute ännu så det går inte att sägas annat än att motorn funkar och drar
bra från botten!

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 342



Re:

Göran Malmberg skrev:
Då har jag kört runt kvarteret några varv och varit till macken och fyllt på. Självaste premiärturen med nya motorn.


thumbs up Bara den känslan att "det verkar lira" måste kännas bra med så stor modifiering. Grattis!

Jag ska from nu hålla lite mer utkik i området

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Re:

[quote="TinsfciJag ska from nu hålla lite mer utkik i området [/quote]
Tackar!
Du får börja träna att vrida på huvudet, jag kan få för mig att gasa.
Det vore skönt i dagsläget om allt lirade så jag kommer till Skokloster 1 maj. Jag vill kunna lägga några mil innan dess för trygghetens skull.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
jarven
Arvika
Här sen Aug 2007
Inlägg: 73



Enligt mig är nog detta det brutalaste bygget på rejsa men så är jag nog ganska partisk då man är inte så lite Hemifrälst! Att då bryta ner en sån motor i en Pantera kan inte bli annat än succe...
Farsgubben är över 60 och precis lika skogstokig i Hemis. Ränderna går aldrig ur en tiger. Kör hårt!

_________________
Magnus Andersson
Citera
Mats R
Norrtälje
Här sen Feb 2007
Inlägg: 254



Mera bilder

_________________
TOYOTA SUPRA MKIII WIDEBODY
Mats Redestad
mabire@gmail.com
070-66 99 212
Citera
Mats R
Norrtälje
Här sen Feb 2007
Inlägg: 254



Det här kanske är totalt no, no men jag stylade om baken lite snabbt för att ge dig lite mer knäppa ideer


_________________
TOYOTA SUPRA MKIII WIDEBODY
Mats Redestad
mabire@gmail.com
070-66 99 212
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Det var ju en kul variant! Det finns hela kofångare som original fas en lite klumpigare modell.
Den smalare som du ritat i är bättre. http://ts3.mm.bing.net/th?id=H.4776846399571782&pid=1.7&w=211& . . . .
Med vänlig hälsning
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Mats R
Norrtälje
Här sen Feb 2007
Inlägg: 254



Ja den där såg ju lite väl klumpig ut. Vad tyckte du om dem vita blinkers och lilla regplåten?

_________________
TOYOTA SUPRA MKIII WIDEBODY
Mats Redestad
mabire@gmail.com
070-66 99 212
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Re:

Mats R skrev:
Ja den där såg ju lite väl klumpig ut. Vad tyckte du om dem vita blinkers och lilla regplåten?

Små regplåtar är okay. Mitt minne var att man inte fick ha små plåtar bak när jag hamrade ut bakpartiet på bilen. Det är dock för mycket jobb att ändra på. Vita blinkers, varför inte.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



Tuffaste Bilen på Skokloster som vanligt



_________________
Philipp Klement
Citera
Våra race- och banåkarbilar
De Tomaso Hemipanter 1973.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
111627 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande