Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 111627 besök totalt |
Re:
1030kg och 800hk ![]() ![]() |
||||
Ska inte gamla gubbar ha keps, köra sakta och göra plötsliga omotiverade filbyten?
Näe, Ebba Grön formulerade det vackert en gång i tiden: "Fortsätt, ja fortsätt att va rebell Fortsätt, ja fortsätt och va dig själv" ![]() _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Re:
Omotiverade fibyten skall man passa sig för, min bil får ofta för sig att använda filen bredvid, men jag parerar dom dumheterna. Kepsar åker ner bakom stolen eller ramlar ner framför ögonen, trafikfarligt objekt. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Okay, då är det bara att sätta igång och bygga ny startmotor. Hade turen att få hem alla delar i går kväll. Firma la lite delar utanför under trappan så jag kunde hämta det vid 20 tiden. Körde en jobbvända kl 06,00 men sen så måste jag greja M6 insex rätt långa, så nu blir det tänka, allt är ju stängt.
![]() ![]() _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re:
Svänghjulsänden hänger som i en gunga med lagring för den långa axeln som i andra änden har en fast lagring. Jag sätter fart på svänghjulet för hand och sedan får farten sakta av vartefter och i vissa farter börjar gungan gunga. Då är det att fästa på en vikt och flytta till där det gungar minst, sedan ändra vikten tills det inte gungar. Det krävs även ett axiallager som håller axeln på plats och som har litet rullmotstånd. En bild på min nya startmotor. Nu vart det snurr på motorn när man trycker på startknappen. Får se i morgon... ![]() _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Då har jag kört runt kvarteret några varv och varit till macken och fyllt på. Självaste premiärturen med nya motorn.
Stumma motorfästen verkar funka bra (än så länge bedömt) det hörs ingen större skillnad i bilen, det känns lite mer mekaniskt ljud i ratten. Det är för halt ute ännu så det går inte att sägas annat än att motorn funkar och drar bra från botten! ![]() _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re:
![]() Jag ska from nu hålla lite mer utkik i området ![]() _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 ![]() |
||||
Re:
[quote="TinsfciJag ska from nu hålla lite mer utkik i området ![]() Tackar! Du får börja träna att vrida på huvudet, jag kan få för mig att gasa. Det vore skönt i dagsläget om allt lirade så jag kommer till Skokloster 1 maj. Jag vill kunna lägga några mil innan dess för trygghetens skull. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Enligt mig är nog detta det brutalaste bygget på rejsa men så är jag nog ganska partisk då man är inte så lite Hemifrälst! Att då bryta ner en sån motor i en Pantera kan inte bli annat än succe...
![]() Farsgubben är över 60 och precis lika skogstokig i Hemis. Ränderna går aldrig ur en tiger. Kör hårt! _________________ Magnus Andersson |
||||
|
||||
Det här kanske är totalt no, no men jag stylade om baken lite snabbt för att ge dig lite mer knäppa ideer
![]() ![]() |
||||
Det var ju en kul variant! Det finns hela kofångare som original fas en lite klumpigare modell.
Den smalare som du ritat i är bättre. http://ts3.mm.bing.net/th?id=H.47768 Med vänlig hälsning Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Ja den där såg ju lite väl klumpig ut. Vad tyckte du om dem vita blinkers och lilla regplåten?
|
||||
Re:
Små regplåtar är okay. Mitt minne var att man inte fick ha små plåtar bak när jag hamrade ut bakpartiet på bilen. Det är dock för mycket jobb att ändra på. Vita blinkers, varför inte. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 111627 besök totalt |