| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga in OBD2?
|
1849 besök totalt |
|
Bygga in OBD2?
Vi började spåna på jobbet över en kopp kaffe att det är lite konstigt att det inte finns ett OBD interface att montera i bilar som inte har en OBD kontakt, alltså en grunka som tar in analoga signaler och gör om dem till OBD... Man kan ju köpa ett sprut och fixa det, men om man inte vill göra det? Ingen som har sett en sån burk nånstans på nätet? Jag menar, det finns ju väldigt många appar som klarar av att visa alla skojjiga värden, så det borde ju finnas en marknad för det. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
|
Vill man logga värden så kan man ju använda en logger ex DL1 från http://www.race-technology.com/ eller liknande.
Jag har köpt en sån just för att logga analog- och frekvenssignaler. Ger inte ut ODB i och för sig men allt hamnar på ett minneskort för analys i efterhand. GPS, g-mätare mm ingår också, du kanske hade tänkt något enklare. |
||
|
Skulle det vara möjligt att plocka en styrenhet från skroten som stödjer obdII och ta in temp, varvtal mm? Borde väl funka att använda som adapter?
returbilen säljer styrboxar för 400:- kan vara värt ett test. Trionic till saab är ju väldokumenterad och finns i överflöd på skrotar. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
|
Re: Bygga in OBD2?
Anledningen till att ha ett sådant interface måste i första hand vara att kunna koppla OBD-utrustning till bilar som inte har OBD. Så i princip behöver du koppla sensorer till ett eget interface som översätter spänningsvärden till OBD-koder. Det blir således en anpassad produkt per bilmodell/motor och då kan man fråga sig om man inte lika bra kan lägga pengarna på en fungerande (färdig) produkt som ger bättre funktionalitet, typ ett fristående sprut, och få samma eller bättre funktionalitet med mervärden. Eller så hookar ni på digitala sensorer och kopplar till en ELM-krets med egen kod. _________________ Anders Hansson |
||
|
Jag har tidigare skrivit.
Jag känner ändå spontant, gör man hela denna installation av givare och dyl, då är det arbetsmässigt inte långt att koppla in ett sprut. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
|
http://www.proenium.com/products/pge
Min tanke är förstås att kunna plocka in detta i en smartphone eller nåt och använda som display. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Bygga in OBD2?
|
1849 besök totalt |