Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bästa greppigaste snabbaste gatdäcket för Clubklassen?
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (32389 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Bästa greppigaste snabbaste gatdäcket för Clubklassen?

Jag räknar med att köra i clubklassen i år. Gud vad jag längtar till Rudskogen Eftersom Club Challenge-reglementet ger utrymme för ganska stora effektökningar på överladdade bilar och jag kör en bil utan överladdning så känns Club som mer rätt klass för mig och min bil. Och då gäller gatdäck istället för rdäck.

Men då måste man ju hitta snabba puckar till bilen för att vara med i matchen

Och tävlingsmänniskor som ni är så tjuvhåller ni säkert på tipset på det där tokgreppiga gatdäcket ni luskat fram

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Någon som siktar på vinterdäck ?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1007



Citat:
11:5 Däckens treadwear får inte underskrida 180

Yokohama AD08
Kumho Ecsta XS (var köpa? E-märkning?)

Eller köpa dot-märkta från USA, fast de är ju då inte lagliga på gatan.
http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Bridgestone&tireM . . . .
http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Dunlop&tireModel= . . . .
http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Dunlop&tireModel= . . . .

Edit: Det står ju faktiskt "DOT och E-märkt" så jag antar att endast DOT utan E går bort?
Citat:
11:1 Däcken måste vara DOT och E-märkt godkända och måste vara av typen Gatdäck

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Bara listar lite blandade däck som nämnts lite här o där.



Kumho Ecsta XS KU36 (TW180)

Yokohama Advan Neova AD03 (TW180)
Bridgestone Potenza Adrenalin RE002 (TW220) (skulle ju nästan skämmas köra med däck med så töntigt namn )

Pirelli P Zero Rosso (TW220 men viss storlekar har högre och vissa lägre)

Dunlop Sport Maxx RT (TW240)

Federal 595EVO (TW240)

Falken Azenis RT-615K (TW200)


Kollat och har för låg TW:

Pirelli P-Zero Trofeo-R
Pirelli P-Zero Trofeo

Federal 595RS-R
Federal 595RPM

Michelin Pilot Sport Cup+

Dunlop Sport Maxx Race

_________________
Magnus Thomé
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Re:

Fredrik Nyström skrev:
Eller köpa dot-märkta från USA, fast de är ju då inte lagliga på gatan.
http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Bridgestone&tireM . . . .
http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Dunlop&tireModel= . . . .
http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Dunlop&tireModel= . . . .

Edit: Det står ju faktiskt "DOT och E-märkt" så jag antar att endast DOT utan E går bort?
Citat:
11:1 Däcken måste vara DOT och E-märkt godkända och måste vara av typen Gatdäck


Beror ju på bilens årsmodell, och när däcket togs i bruk på bilen

Krav på E-märkning gäller BARA:

Bil och släpvagn som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare

Däck som den 1 januari 2005 eller senare tas i bruk på bil och släpvagn av 1981 eller senare års modell

Ref VVFS 2003:22 med ändring TSFS 2009:16 och TSFS 2009:85 9 kap. Hjulsystem Däck 4 och 6 §

...så har du en bil av 1980 års modell, eller använder däck som tagits i bruk före 1 januari 2005 på en bil av 1981 till 2005 års modell, så räcker det med enbart DOT-märkning

Inte för att jag förespråkar däck tagna i bruk före 1 januari 2005...

Däremot bilar av 1980 års modell eller äldre

Speciellt om dom väger lite, har starka motorer, OCH RWD

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Top Notch skrev:
vad lagen säger är lagliga däck på gatan

Stämmer bra det där. Men det hjälper inte, kravet på DOT & E står i seriens reglemente så att lagen har lägre krav i vissa speciallägen hjälper inte.



PS:
Jag håller med att det är lite humor med övergångreglernas specialfall

_________________
Magnus Thomé
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Ja, har klassen specialregler som går ut över vad som gäller för fordonet i övrigt, så får man ju foga sig efter detta (och försöka ändra reglementet, om kraven skulle vara orimliga = utöver vad som är befogat av säkerhets, eller rättvise/kostnadsskäl (...även om det gång på gång visar sig att det dyraste man kan tävla i är just klasser/tävlingsformer som ursprungligen har införts för att vara "ekonomi" ))

Men till vardags kan det vara bra att ha ett hum om vad som gäller för just den egna fordonskombinationen... tex att sommardäcken bara behöver vara S-märkta (eller tom bara upp till 170 km/h om dom är märkta "reinforced") och vinterdäcken (om man nu skulle vara på vägen under den årstiden) till 130 km/h, och liknande undantag för avgasrening, bromsjustering etc...

Man kan ju inte lita på att den enskilde tjänstemannen på trafikpolisen, TSV, SBP, etc ska kunna hålla alla bestämmelser och ändringar i huvudet

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Kul Magnus, då ska vi tävla emot varandra i Club i år då

Jag tänkte mest tävla på dom gatdäck som sitter på min bil just nu, OM dom fortf har nått mönster kvar Goodyear Eagle F1. Har ingen aning om Threadware, det står inte på dem, hur hittar man det? En snabb googleling hittar jag inget på. Vill ju inte bli diskad på däcken lixom....

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Tobias Nyström skrev:
Kul Magnus, då ska vi tävla emot varandra i Club i år då

Jag tänkte mest tävla på dom gatdäck som sitter på min bil just nu, OM dom fortf har nått mönster kvar Goodyear Eagle F1. Har ingen aning om Threadware, det står inte på dem, hur hittar man det? En snabb googleling hittar jag inget på. Vill ju inte bli diskad på däcken lixom....


220 så det är ju kanoners (även om jag förstått att måttet egentligen är oerhört trubbigt)

http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Goodyear&tireMode . . . .

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Re:

Magnus Thomé skrev:
Tobias Nyström skrev:
Kul Magnus, då ska vi tävla emot varandra i Club i år då

Jag tänkte mest tävla på dom gatdäck som sitter på min bil just nu, OM dom fortf har nått mönster kvar Goodyear Eagle F1. Har ingen aning om Threadware, det står inte på dem, hur hittar man det? En snabb googleling hittar jag inget på. Vill ju inte bli diskad på däcken lixom....


220 så det är ju kanoners (även om jag förstått att måttet egentligen är oerhört trubbigt)

http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Goodyear&tireMode . . . .


Fast det där är inte rätt däck verkar finnas flera:

Detta är det, men vart ser jag Treadware?

http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Goodyear&tireMode . . . .

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Tobias Nyström skrev:
Kul Magnus, då ska vi tävla emot varandra i Club i år då


Jag får väl spö av dig igen thumbs up

Peter + GT3 blir nog giftigt också. Blir en kanonkul klass tror jag där alla får kämpa för varje millimeter. Eller hundradel

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Tobias Nyström skrev:

Detta är det, men vart ser jag Treadware?

http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Goodyear&tireMode . . . .


Under spec - kolumnen UTQG

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Måste lära mig att det stavas treadwear och inte threadwear

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20203



Re:

Magnus Thomé skrev:
Måste lära mig att det stavas treadwear och inte threadwear
Det ena har med däck att göra, det andra är brända hjärnceller pga forum

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Re:

Magnus Thomé skrev:
Tobias Nyström skrev:
Kul Magnus, då ska vi tävla emot varandra i Club i år då


Jag får väl spö av dig igen thumbs up

Peter + GT3 blir nog giftigt också. Blir en kanonkul klass tror jag där alla får kämpa för varje millimeter. Eller hundradel


Framtiden får utvisa hur det går Eftersom reglementet är så att den som har dyrast bil vinner, så är jag mest med för att det är kul. Min bil är inte direkt optad som miatan Om nån dyker upp i en nissan GT-R så lär du och jag vara låångt efter. Kan tänka mig att en 458 italia är svår att ge sig på med :P osv.

Därför kommer jag inte opta vilka däck som jag har, utan bara köra och ha kul!

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Måste lära mig att det stavas treadwear och inte threadwear
Det ena har med däck att göra, det andra är brända hjärnceller pga forum

OMG OMG OMG. Utslitna trådar. Neeeeeeeeeeeeeejjjjjjjj.

Sorry OT. Ooops.


_________________
Magnus Thomé
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489



Lite OT men...

Jag har resonerat precis som dig Magnus, som reglerna och klassindelningarna är gjorda idag (bra eller dålig) är man hopplöst efter i Club challange oavsett GT3 eller E46CSL så varför inte sätta på bästa möjliga gatdäck och köra Club och istället ha en ärlig chans att slåss om pall placeringarna?

Skall bli kul att få fightas med dig i sommar.

Till ämnet då..

Jag också letat däck men har haft lite svårt att hitta vettiga bakdäck pga originaldimensionen 285/30-18, jag har även tittat på alternativa dimensioner utan att hitta rätt.

Mitt problem är även att jag är så snål att jag vägrar betala "R-däcks priser" för ett gatdäck som man bara skall kasa sönder på kanske 2 tävlingar? så priset skall ju vara hyfsat okej också (gärna under 2000kr/däck).

Hade priset inte varit en issue så känns ju Yoko AD08 som en vinnare bortsätt från priset då (ca 10K för en uppsättning runt om till min GT3:a)

På M3:an åkte jag Toyo PROXES T1 Sport och var nöjd med greppet men tyvärr var yttre mönstret lite grunt ute i kanterna så jag upplevde att kört slut på däcken fort trots att man hade gott om mönster kvar över övriga slitbanan och då åkte jag ändå med mer camber än original.

Jag var länge inne på Federal 595RS-R ända till det gick upp för mig att de var TW140

Just nu lutar det åt Kuhmo KU36 fram iaf, får se vad man hittar för vettigt högprestandadäck runt TW200 för vettiga pengar till bakre hjulparen.

Bra tråd, spruta på med fler förslag thumbs up

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1145



Michelin pilot super sport, kan det vara något? Har kört det några varv på mantorp... var ju tyvär inte att jämföra med r-däck gick varma på några varv... hade nog dock lite för mycket luft i dom då.

http://www.michelin.se/dack/michelin-pilot-super-sport?fromTyreSelecto . . . .


Måste även jag hålla med om att reglementet är hel dumt, var sugen på att vara med och köra även jag, men vill köra på r-däck, och i den klassen är man ju totalt chanslös med en otrimmad m3e46 :/


Någon borde ordna en timeattack serie där klasserna sätts efter hk per kg istället, vill man kan man även efter det dela in det i 3 klasser (gatdäck, rdäck, slicks).

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 901



Jag kommer köra Yokohama Neova och hoppas på det bästa.

Kanske kommer gå ner till 17" med om jag får mina gamla 18" sålda.
har ju 20" gatdäck som jag kan åka med till banorna hehe

Funderar även på att skita i byta däck för ger ju igentligen INGENTING för har ju noll chans ändå i toppen.
Bortkastade pengar känns det som.


Angående reglementet tror jag inte att vi med 250hk och neråt var inte högprio när serien
gjordes, i så fall hade reglerna sett annorlunda ut helt enkelt men det gör dom inte.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

E.Svensson skrev:
reglemente

Reglementen där alla känner sig nöjda finns ju tyvärr inte. Man vill ju inte ha högvis med klasser, 5-6 klasser eller fler blir ju inte bra. Att överladdade bilar får övertag mot NA i reglementet är svårt att komma ifrån. Att ta udden av trimning i ett reglemente är däcksbreddsbegränsning. I långlopp är det ett ypperligt verktyg men i TA känns det väldigt fel att man skulle kasa runt på smala däck. Att använda kg/hk är svårt eftersom det inte går att kontrollera ÖHT och ofta vet faktiskt inte ens bilägaren exakta siffran, speciellt i lägre klasser där man varken bänkat bilen eller ens vägt den. Gissa går förstås men är ju inte optimalt att basera ett reglemente på. Så det är svårt att göra alla helt nöjda.


Sorry, blev väldigt off topic. Tebax till gummi i tråden nu thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 402



Kan inte låta bli att prata gott om Kumho ku36 , var en ganska märkbar skillnad mot mina Dunlop Sp Sport Maxx jag hade innan och dom ligger ju så bra i pris med.

Tycker även att dom håller bättre än jag hade förväntat mig, kört med 225/45-17 fram och 245/40-17 bak med 300hk och nästan 1300kg

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Allmänt banåkaforum
Bästa greppigaste snabbaste gatdäcket för Clubklassen?
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (32389 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande