| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
maxvarv/slaglängd
|
2 besök senaste veckan (8694 totalt) |
|
Re:
Minst 1.8* slaglängden men gärna 2*slaglängden eller lite lite till _________________ Roland Johansson |
||
|
Re:
Beror ju på hur långt slag du har. Läser du ovan så är mer än 1.75*slaglängden bra. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Går man för långt, säg 3*slaglängden så blir vändningen relativt en kort stake Väldigt långsam!
Jag skulle nog säga 1,75-1,8*slaglängden, inte mindre (även om det finns gott om motorer med ~1,65*slaget som tål att varvas till 9000 väldigt ofta), lite mer är OK men över 2*slaget finns ingen vinning med. Jag har svårt att tro att rena tävlingsmotorer (dvs motorer byggda enbart för racing och inte modifierade produktionsmotorer) skulle använda sig av något annat än det som är så nära optimalt dom lyckats testa sig fram till. Och den typen av motorer ligger i just 1.75-1.8*slag spannet
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Lite funderingar om man skulle lägga ribban på 7500Rpm/h för att ev spara en växling fram till kurvan..
Då ligger man kanske bra till då med 2,03 på Saaben..
//Dunken _________________ Mats Svensson SAAB 9-3 AERo Projekt Secret BTG-Tid (8.40) |
||
|
1,92:1 om jag räknar rätt på min Opelmotor med anor från 60-talet.
Stake 134 mm c/c, slaglängd 69,8 mm. Borr 95 mm. DTM-versionen av samma motor har 144 mm c/c på vevstaken men samma korta slaglängd vilket isf ger 2,06:1? Opel Motorsport byggde hyvelbänken så att den skulle klara 10 000 rpm. De körde med 95,4 mm borr för att precis klara 3 litersgränsen, det hade nåt med däckbredd och min. vikt att göra. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
maxvarv/slaglängd
|
2 besök senaste veckan (8694 totalt) |