Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3756 besök totalt |
Mazda Miata - vs - Honda S2000?
Det är alltid kul att fundera kring olika bilar. Jag satt och surfade på blocket och då popppade frågan upp i mitt huvud, vad är fördelar och nackdelar mellan Mazda Miata och Honda S2000? Att Miatan funnits länge gör ju att det finns klart äldre och klart billigare sådana. Men om man fokuserar på exemplar som ligger lite närmare i pris och ålder, vad är plus och minus med de två alternativen om man vill köra massa bana billigt? Nu skriver säkert någon att just den här jämförelsen har vi ju gjort i en tråd för sju år sen. Eller nåt. Men då säger jag att jag gärna funderar kring det igen ändå ![]() Hondan har en skojfrisk högvarvig motor med mer punch än Miatan. Det är det enda jag kom på för egen del sådär på rak arm bara. Utifrån tester jag läst i tidningar så får jag känslan att Miatan är aningens bättre utsorterad väghållningsmässigt från fabrik men det är bara ett höftskott från min sida. Så pang på, vad säger ni???? _________________ ![]() |
||||
Miata
+ lättare + enklare elektronik + egen raceserie + billigare + enkel non-interference motor S2000 + vridstyvare kaross + mer hp genom mer avancerad motor Det är väl det jag kan komma på... _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Miatan kommer alltid att vara billigare i drift pga lägre vikt och mindre dimension på slitagegrejer tex däck och bromsar.
Miatan har fördelen att den är kul redan i låga hastigheter, dvs man behöver inte köra som galning på vägarna för att ha roligt. Det var en stor nackdel med min förra Porsche. S2000 har en väldigt trevlig motor när den får varva ut. Fast innan VTEC går in så ger den ungefär samma effekt som en Miata, typ 140 hk, och då är Miatan snabbare mha lägre vikt. Så det gäller att hålla varvet uppe. Nackdelen med Miatan är image som frisörbil, S2000 är coolare. Tror även S2000 är större invändigt. Gissar att Lejban kommer skriva här snart, han har ju kört båda nyligen. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Re:
Mycket på topppen är kul men inte om det är dött och meningslöst att köra på lägre varv. Eller iof om man BARA kör bana och bara kör till varvstoppet precis jämnt så spelar det inte så stor roll. Men jag gillar inte motorer som inte har nånting alls att ge en bit ner. Klassiker i det facket är IMHO Peugeots MI16 och BMW M5 3.6 ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Vafaen ge mig lite tid, hittade precis tråden! ![]() ![]() Bakgrund: Jag har ju haft två st Mazda Mx-5 NA, en 1.6 -91 orgnial med sänkfjädrar, och en 1.8 -94 ombyggd i räcerbil i roadsport. Nu har jag precis köpt en s2000 som jag kört en gång på bana i regn och i en vecka på gatan. Jag har även kört minst 4 andra miator på bana och alla känns i grunden ganska lika. Miata * lätt bil, under 1000kg (racebilen vägde under 900kg) * 116, 131, 140 el 146hk (1991-2004 tror jag) * lättkörd, du kan göra lite vad du vill med den, känns som vad du än gör går det att hämta hem. * Trångt i kupén * Bästa racingklubben och tävlingserie ![]() * Klarar av att misshandlas i år efter år på bana i orginalutförande. På mx-5 racing clubs träffar dom nästan aldrig nån sönder. * Billig! (Finns en vänsterstyrd på blocket atm för 19k) s2000 * Tung, tjänstevikt 1320kg * 240hk el 250hk (JDM) * STYV! bilen flexar inget alls. * Bättre viktbalans, får ner greppet på ett sätt miatan inte kan. (245/40/17 bakdäck gör nog sitt där med) * Otroligt direkt styrning, "vassare" än miatan, kommer nog bitas lite * Dåligt med rattutslag. * ÄNNU mindre inuti! Breda trösklar som ger styvt chassi gör bilen väldigt liten inuti. * Snygg som ett as :P * Perfekt 6vxl växellåda * Säkrare bil * Ljudet är underbart * Inte så billig (billigaste på blocket 89k, högerstyrd) Men den stora grejjen är känslan. Miatorna är sjukt roliga att köra, men känslan i en s2000 är att bilen är en "premiumbil" på ett annat sätt, jag känner mig mer hemma i s2000. Dessutom gillar jag precision, och jag hoppas att s2000 kommer ge mig ett vassare verktyg än vad en miata kan vara. Däremot kommer det bli dyrare, större däck, tungre bil, sliter mer bromsar och däck. Jag kan säkert komma med mer info om s2000 när jag väl har hunnit kört den mer i sommar. Jag tror ju att s2000 är den roligaste trackdaybilen för under 100k just nu, därför jag köpte min. Om jag hade rätt får vi se ![]() Sen lite roliga inspirationsvideos: John Kraft s2k Gelleråsen(med kompressor och för smala gatdäck): http://www.youtube.com/watch?v=ukuEo Jimmy Visshed mx-5 roadsport kinnekulle: http://www.youtube.com/watch?v=D52K_ How about that for an answer (and rant)? ![]() |
||||
Utan att själv kört S2000 på bana (såvitt jag kan minnas), men har kört ett par på gata och åkt med på bana, så måste jag instämma med samtliga av Tobias punkter. Effektskillnaden är ju ganska självklar men överraskningen är styvheten i chassit jämfört med de NA/NB-Miator jag kört/åkt, NC har jag faktiskt inga erfarenheter av (och det är ju egentligen en rättvisare jämförelse sett ur prissynpunkt).
Med det sagt, så tror jag inte nödvändigtvis att man har roligare i en S2000, det är nog upp till tycke och smak. En Miata ger mig alltid ett brett leende på läpparna oavsett väder och tempo, på bana såväl som på gata. Medans åtminstone att köra S2000 på gata inte riktigt övertygade mig. Är man ute efter en vass banmaskin med jävulskt chassi och precision tror jag absolut på S2000. Men vill man bara ha kul, så kanske man ska fundera lite över vad man egentligen är ute efter och om en S2000 är värd merkostnaden i inköp, däck, bromsar, och ägande. ![]() _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||
Egentligen borde jag knipa eftersom jag aldrig kört en Miata. De är för korta mellan ratt och ryggslut. S2000 har jag kört och upplevde den som ganska gungig med en traditionell Hondamotor, dvs ganska disharmonisk. Precis som i Civic TypeR så är VTEC-övergången en pina att råka ut för mitt i en kurva när man kortväxlat pga brist på grepp.
Till skillnad från Magnus T. vill jag ha en motor som "växer på varv" där M5 3,6 är så nära idealet man kan komma. Med ett aktivt val av växel är det föraren som bestämmer hur mycket vridmoment man ska plåga drivhjulen med. De flesta moderna bilar har hur mycket vridmoment tillgängligt när som helst så man kan lika gärna köra med automatlåda. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3756 besök totalt |