Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (3804 totalt) |
Blyvikter i motorrum!!
Alltså .. detta bara måste jag berätta. Jag brukar hjälpa en kompis med hans Ford Escort .. tror det e en 95:a .. Och häromdagen så bytte jag styrled på den .. Och av någon anledning så tittar jag under huven varpå jag får syn på 6 st ihopvikta plåtar av bly!!! .. tunga som sjutton .. ca 40 kg bly blev det totalt.. polaren sa att den förre ägaren sa att man var tvungen att ha dessa där .. eftersom det var så dålig tyngd på framhjulen .. !? ![]() Gissa om jag plockade bort dom .. Och kastade dom åt hel"#&"¤¤&vete!! Ibland undrar man vad det finns för knasar där ute.. ![]() Nu är dom borta iaf.. ![]() |
||||
om du tänkter dig blyplåtar på 50x50 cm .. Och viker dom till strl. 20x20 .. (ganska tjocka) .. Och sen knycklar ihop dessa så att de går in bakom framlysena.. jämte batteriet.. Och vid spolarbehållaren .. Och några ställen till .. så har du en ganska bra bild över hur det såg ut... jag ska se om jag kan ta kort på bitarna.. det e ju helt sjukt egentligen .. =)
|
||||
Jag behöver 60-70 kg bly att sätta precis framför höger baklyse, synd att det är så långt till Kiruna. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Jag ser ingen idé i att sätta vikter där... Och dessutom ser de ut att sitta högt.. tyngdpunkten hamnar helt fel .. Och dessutom finns det en anledning till att bromsarna fram är större än bak .. eftersom tyndcentrum flyttas framåt vid inbromsning likaså kommer tyngpunkten att flyttas i sidled vid kraftiga rattutslag varpå den bilen får större rörelsemängd och blir svårare att hantera.. men visst folk får gärna sätta blyvikter där.. men knappast på en bil som körs till skolan eller jobbet.. (finns ingen anledning) .. Och det dära på saaben såg mer än tattaraktigt ut.. fast det såg ännu värre ut på forden jag härjade med.
![]() Ville personen med saaben ha bättre marktryck på hjulen fram så skall vikterna sättas ännu längre fram! ![]() |
||||
På min Alfa Spider sitter det en stor järnvikt bakom höger bakhjul. När jag besiktade bilen undrade besiktningsmannen varför jag monterat en stor metallklump på bilen. Han hade ingen aning om att det inte var jag utan någon montör vid alfafabriken som monterat den...
Viktens enda syfte måste vara att fördela vikten på ett gynnsamt sätt. _________________ Andreas Björck _______________________ Alfa Romeo 159 Porsche 996 4S |
||||
Jag har en sådan på min Porsche 944 Cabbe oxo, har fått förklarat för mig att den sitter där för att ändra karossens egensvängningsfrekvens, så att den inte hamnar i självsvängning vid körning. _________________ Pär Hylander |
||||
Pär Hylander: Det är mycket möjligt att vikten fyller den funktionen. Har aldrig tänkt på det...
![]() Vikten i sig är cylindriskt formad och är ledigt upphängd i gummibussningar i respektive ände. Den mjuka upphängningen styrker teorierna kring självsvängningshämmande egenskaper. _________________ Andreas Björck _______________________ Alfa Romeo 159 Porsche 996 4S |
||||
Precis, gummikuddar ja, min kan man rucka typ 1-2 cm rätt enkelt för handkraft. Antar att det är cabbespecifikt, motsvarande finns inte i takförsedda 944:or _________________ Pär Hylander |
||||
Vikter i bilar är inte ovanligt för att få bort resonans. En stor "svensk" biltillverkare som jag inte vill nämna vid namn hade stora problem med resonansbuller när de kom med sin första riktiga kombi för ett antal år sen. Om jag inte missminner mig alldeles så löstes det med välplacerade vikter.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Säkert sant.. bilen kanske var till för raktframåka... men då borde vikterna sitta längre fram .. aja.. inget att älta om .. jag ska iaf inte ha vikter där.. ![]() Ice>> Ja .. det e ju lite långt och dyrt att skicka oxå .. annars hade du fått dom gladeligen .. Och hade du tänkt hänga på dom på bilen .. så skaffa bättre grepp istället.. ta bort vikt på motsvarande ställe.. (lätta) .. så kanske du uppnår samma resultat.. som att hänga dit gammalt bly från en svunnen tid.. (typ 2:a världskriget.. ja de såg konstiga ut.. Och skulle definitivt inte vara där.. ) .. Hur som helst .. så finns det väl en sak som är försvarbart.. Och det är snacket om balans.. Och självsvängningar som kan uppstå -. i en kaross.. alla har säkert sett vad som kan hända med storslagna broar då de av vinden börjar oscillera. Finns en sak till och det är att priset för att få bättre grepp på banan kanske är mindre om man väljer blyvikter istället för hästar och bättre däck .. hjulupphängningar.. Och div glasfiber/kolfiber-delar.. ![]() Hoppas inte att tråden ses som stötande.. då det inte är avsikten .. men det är en intressant aspekt på olika sätt att tänka. ![]() |
||||
På 968:orna (dom flesta iaf..kanske inte M030?) så sitter det även vikter uppe på fjädertornen fram..ska också vara mot någon form av resonans!? ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||
'åker redan på Yokohama Super Soft.
Bilen väger 843 kg; vilket är 60-70 kg för lite för att få åka ModSport III. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
oj.. då är jag med ... ja de är ju hårda med vikt i den klassen .. men 60-70 kg är ju rätt mycket.. vart placerar du tyngderna.. ? Alltså ..finns det vissa ställen som är brukligt att öka vikten på? .. Kan förstå att ett bra ställe är bakom framlysena.. men inte hela den tyngden väl? *nyfiken*
![]() |
||||
Tvärtom:
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
på vissa 7och 9 serie (volvo alltså) utryckningsbilar så har det placerats blyvikter ganska lågt, ganska långt bak..
detta för att förbättra väghållningen sägs det.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (3804 totalt) |