Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Val av Time Attack/Demobil till företaget.
1, 2, 3, 4   >>
19549 besök totalt
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 901


Trådstartare
Val av Time Attack/Demobil till företaget.

Redan innan ens säsongen av Time Attack börjat så funderar vi vad nästa bil ska vara.

Kör idag en Mazda Rx8a och fattas minst 200hk för att vara med att köra då man måste hålla jämnt med en G3a och nya M3an för att vara med i minsta klassen.

Tanken är att bilen ska vara med i någon av clubklasserna.

Inte nog med det den ska vara en Demobil för mitt företag WrapMe DekorTeknik

Förstavalet hade varit en Nissan GTR men kostar för mycket även om den sjunker till vintern kommer.


Har ett par till förslag:

R34 GTR
+ Drömbil över 10år
+ Godkänd för att få ut 550hk i Club ch
+ 4wd

- tung
- börjar bli gammal

Camaro SS
+ bra med hk original
+ ger många blickar för företaget
+ killarna på Torque verkar kunna få dom gå sjukt bra på bana.
+ nyare bil

- tung
- inte riktigt min typ av bil
- inget för club ch
-+ mycket hk vid kompressormatning men hamnar i PRO

Nissan 370z
+ nyare bil
+ finns så sjukt mycket eftermarknadsgrejor
+ Ser riktigt bra ut och kan lätt göra till en till en bil som syns rejält.
+ ovanlig än så länge

-+ mycket hk vid kompressormatning men hamnar i PRO
- för dåligt med hk, 328hk är lite för lite igentligen, inget för club ch.

BMW M3
+ bra motor
+ väghållning
+ bromsar
+ väldigt bra rakt igenom.
+ växellåda

- många ser den som en vanlig 3serie och gör inte reklam som dom andra bilarna.
- Finns det några?



Vilka bilar har jag missat?
Porsche är inget för mig personligen, EVO är för vanligt, STI verkar vara ganska ostabil motor.


Varför är jag så tidig ute?
Jo för jag vill arbeta med en vision hur det ska bli och ha ett stort mål att arbeta för.
En fet morot helt enkelt som gör all arbete lite lättare.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Känns ju som man måste köra överladdat med trim för att ha vettig chans på pallplatser.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Lätta små sportbilar? Lotus Exig, Nya alfan 4c som ska börjar säljas i sommar 4-cyl turbo 240hk 800kg mittmotor?
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8053



996 turbo hade jag valt. Mycket bang for the buck och ovanlig som demobil.

1m?

Z06 lär gå fint med bara lättning..

/Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



26b + RX-8, där har du en ovanlig demobil. thumbs up

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5610




Holden Monaro VXR / Vauxhall VXR?

Importera från UK, udda och cool så det räcker och blir över samt stor så mycket plats för reklam

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489



Många av bilarna som omnämns i tråden är bilar i prisklassen 350-400k, och i det prisspannet så hade jag satsat på en högerstyrd Nissan GTR från UK.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

För 350-400 finns det mycket skoj att välja på

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8053



Fast vill man ha en beggad gtr från england?

Tror nog dem kostar en hel del när det börjar rasa delar..

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20202



Re:

erikjakan skrev:
Fast vill man ha en beggad gtr från england?

Tror nog dem kostar en hel del när det börjar rasa delar..
Det är aldrig gratis att ligga på topp.

Mustang GT500 har väl kompressor original (det är väl överladdat original som gäller?).
http://www.ebay.co.uk/sch/Cars-/9801/i.html?_from=R40&_nkw=mustang . . . .
Inte överdrivet lätt att göra snabbt, men eftersom ingen annan är dum nog att testa så blir ni unika.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Re:

Niklas Falk skrev:
Mustang GT500 har väl kompressor original (det är väl överladdat original som gäller?).


Kommer tveklöst synas väldigt bra på banorna (misstänker att det blir en del däcksrök, hehehe)

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8053



Nej det är klart att det inte är gratis...

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 901


Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Känns ju som man måste köra överladdat med trim för att ha vettig chans på pallplatser.


I Club Ch känns det som det ja men i Club borde man kunna komma rätt långt med NA motor.
Dock vet man ju inte hur det kommer se ut nästa år men då klasserna går åt mera effekt än något annat så kan man inte vara efter där från början.


Björn skrev:
Lätta små sportbilar? Lotus Exig, Nya alfan 4c som ska börjar säljas i sommar 4-cyl turbo 240hk 800kg mittmotor?


Ny bil är inte att tänka på tyvärr.
Vet inte hur en Lotus står sig mot dom andra bilarna?


erikjakan skrev:
996 turbo hade jag valt. Mycket bang for the buck och ovanlig som demobil.

1m?

Z06 lär gå fint med bara lättning..

/Erik


Gillar inte riktigt stuket på Porsche förutom GT2 eller GT3an
Och då är vi ändå på GTR nivå.

1m har jag kollat lite på, lite aggresivare än M3an och må sjunka rätt bra framöver
Helt klart ett alternativ

C6 Z06 är annars ett bra val.
Kör man fortfarande med bladfjädring på dom?


Fastlane skrev:
26b + RX-8, där har du en ovanlig demobil. thumbs up

Ger inte mycket mera än den Rx8a jag har redan förutom hos dom som gillar wankel.
Kostar mera än en GTR
Hamnar i PRO
Dåligt med kunnande i landet.
Får ej köras på vägen
och så vidare.



robber skrev:

Holden Monaro VXR / Vauxhall VXR?

Importera från UK, udda och cool så det räcker och blir över samt stor så mycket plats för reklam


Ingen dum ide!
Samma bil som testades i Top Gear med det grymma kompressorljudet?
Frågan är hur det är med import och framförallt lysen?


Wärhner skrev:
Många av bilarna som omnämns i tråden är bilar i prisklassen 350-400k, och i det prisspannet så hade jag satsat på en högerstyrd Nissan GTR från UK.


Dom sjunker rätt kraftigt i sverige nu och tror säkert dom landar runt 450.000kr rätt snart.
Frågan är om inte en högerstyrd blir osäljbar redan snart?

Nu gör det ju inget om bilarna kostar mindre, t.ex R34 GTR och 370Z ligger ju på 250-300tkr


Magnus Thomé skrev:
För 350-400 finns det mycket skoj att välja på


Sitta då inte med tungan i mun utan spotta ut det haha



Niklas Falk skrev:
erikjakan skrev:
Fast vill man ha en beggad gtr från england?

Tror nog dem kostar en hel del när det börjar rasa delar..
Det är aldrig gratis att ligga på topp.

Mustang GT500 har väl kompressor original (det är väl överladdat original som gäller?).
http://www.ebay.co.uk/sch/Cars-/9801/i.html?_from=R40&_nkw=mustang . . . .
Inte överdrivet lätt att göra snabbt, men eftersom ingen annan är dum nog att testa så blir ni unika.


En bekant har en sådan och kör runt i så den kan jag ju alltid kolla på.
Hur är det med väghållning på en sådan bil och framförallt hur bra blir det med uppgradering av coilovers swaybars osv osv

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 901


Trådstartare
En sak till är att jag vill ha så lite jobb med bilen som möjligt.
dvs regga om den eller andra större arbeten är inte aktuellt för jag kommer inte ha tiden.


Tanken är Bromsar, Coilovers, swaybars osv, Kolfiber, vinge, fälgar/däck och stolar.
Basic saker som man kan göra själv och inte tar allt för lång tid.

Just därför är det inte aktuellt med trimmade motorer och extremtbyggen.
Har ju mitt Rx7 WideBody chassi och RB26a liggande annars men har inte tid med det.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8053



Uberlättad z06 borde vara svårslagen redan orignal

Edit: och ja dem åker bladfjädrar, i kolfiber dock

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 4093



Valfri jagga typ R (XJR eller S-typ)med kompressormataqd V8 på närmare 400hk vore fräckt. (Byt remhjulet till kompressorn så får du ett gäng hästar till.)
Toklätta, byt chassi och bromsar så har du en fyrdörrars saloon som garanterat kommer få folk att höja på ögonbrynen.
Klassisk brittisk gentlemannabil på tvären med bolmande hjul skulle vara något nytt att komma med.



_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Re:

Daniel Engström skrev:
Valfri jagga typ R (XJR eller S-typ)med kompressormataqd V8 på närmare 400hk vore fräckt. (Byt remhjulet till kompressorn så får du ett gäng hästar till.)
Toklätta, byt chassi och bromsar så har du en fyrdörrars saloon som garanterat kommer få folk att höja på ögonbrynen.
Klassisk brittisk gentlemannabil på tvären med bolmande hjul skulle vara något nytt att komma med.





Snacka om att synas med den där thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2493



Re:

Daniel Engström skrev:
Valfri jagga typ R (XJR eller S-typ)med kompressormataqd V8 på närmare 400hk vore fräckt. (Byt remhjulet till kompressorn så får du ett gäng hästar till.)
Toklätta, byt chassi och bromsar så har du en fyrdörrars saloon som garanterat kommer få folk att höja på ögonbrynen.
Klassisk brittisk gentlemannabil på tvären med bolmande hjul skulle vara något nytt att komma med.


Fast det var väl Time Attack, inte Drifting som bilen skulle användas till?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Sett till dina kriterier hade jag valt nån av följande:

Porsche 996 turbo
Nissan R35 GTR
Corvette C6 Z06
BMW M5 E60

Alla ovan är rätt så rimliga i pris nu, gör def. Inte bort sig i originalskick. Skit i att trimma nått större, lätta lätta lätta, på med stora bromsar, breda r däck, fina coilovers, säten, halvbur och ös på.

Bättre att välja rätt effekt direkt och istället focusera på det andra.

Toktrimmade evos, R34 GTR osv tror jag inte på i längden om du har begränsad budget och mekarmöjlighet.

Synd att man inte själv lever som man lär, RX-8an har passerat bilarna ovan med råge och har ändå svårt att matcha krona per varvtid.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



Ford Focus RS kan jag rekomendera...lagom med slantar och går att åka undan med på bana

_________________
Mikael Ståhling
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Re:

Magnus Thomé skrev:
Daniel Engström skrev:
Valfri jagga typ R (XJR eller S-typ)med kompressormataqd V8 på närmare 400hk vore fräckt. (Byt remhjulet till kompressorn så får du ett gäng hästar till.)....




Snacka om att synas med den där thumbs up


Jaguar V8 Star. Minns en sån som gick i VLN på Nürburgring


_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Val av Time Attack/Demobil till företaget.
1, 2, 3, 4   >>
19549 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande