Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur montera plastruta på dörr som saknar fösnterbåge?
4011 besök totalt
M-S-R

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Hej

Jag håller på att försöka montera plastrutor (polykarbonat, 3mm)i bakdörrarna på en Subaru Impreza.
Problemet är att på dom bilarna finns inga fönsterbågar

Rutan ska vara fast monterad, dörren är inte tvunget att den ska gå att öppna.

Exempelbild på hur det ser ut:

Rutan sitter fast i skenor org och ligger an mot en tjock gummilist i ovankant.
Jag försökte sätta små öglor från insidan och montera med en lång bult och klämma fast den med låsmuttrar från insidan. Det slutade med att plasten buktar innåt, dvs ser inte så bra ut.

Min nästa idé är att göra en aluram som följer orginalrutans form och sedan skruva fast ramen i ovankant på dörren och kunna skruva rutan i den.

Synpunkter, tips?
Forma en plastruta till orginal glasform genom att värma den vågar jag mig inte på..
Rutan ser ungefär likadan ut som en E36 coupe dörruta. Så folk måste väl ha monterat plastrutor på tex E36 coupe?

Tacksam för svar!

Mvh Magnus
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Drag racers brukar bygga upp en båge av tunt rör innanför plastrutan som stödjer rutan. För att få rätta grundformen, kan du inte lägga en plastskiva på en originalruta och blåsa på med en varmluftspistol tills plasten mjuknar?

Guson

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

Guson skrev:
Drag racers brukar bygga upp en båge av tunt rör innanför plastrutan som stödjer rutan. För att få rätta grundformen, kan du inte lägga en plastskiva på en originalruta och blåsa på med en varmluftspistol tills plasten mjuknar?

Guson

Jag har haft ideen med ett rör som en rutbåge, jag får kika upp det lite.
Är det så enkelt att forma plasten med en varmluftspistol?

Mvh
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004

Re:

Magnus Sjögren skrev:
Guson skrev:

Guson

Jag har haft ideen med ett rör som en rutbåge, jag får kika upp det lite.
Är det så enkelt att forma plasten med en varmluftspistol?

Mvh

tja lätt o lätt... man får passa sig bara så det inte blir för varmt för då splittras glaset..

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Går rutan in i ugnen är det enkelt att forma den. Går den inte in i ugnen är det svårare.

Ove Sponton har bra instruktioner på någon av de sista sidorna i sin julkalender-sponton-byggtråd här på forumet.
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007

Eller så köper du färdig formade och slipper krångel. Som pundet står nu är det ju inte alltför dyrt.
http://www.lexan-windows.com/window-kits-windscreens/subaru-impreza-gc . . . .
(Dålig på scobys så kan vara fel modell jag länkar till)

Köpt från dem själv och passformen är 100% som org.

Här sen Nov 2002

Så här gjorde jag fram på min R32GTR:

http://forumbilder.se/CDVI6/p1010002

http://forumbilder.se/CDVI6/rutram1

http://forumbilder.se/CDVI6/rutram4

Tips kan vara att göra ramen så att rutan buktar in lite mer än precis mot listen så det spänner lite när dörren stängs helt.

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
M-S-R

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

Wärhner skrev:
Så här gjorde jag fram på min R32GTR:

http://forumbilder.se/CDVI6/p1010002

http://forumbilder.se/CDVI6/rutram1

http://forumbilder.se/CDVI6/rutram4

Tips kan vara att göra ramen så att rutan buktar in lite mer än precis mot listen så det spänner lite när dörren stängs helt.

thumbs up thumbs up thumbs up
Det va en kanonfin lösning. Sådan får det bli när det är dags att göra framdörrarna.
Har varit ute i garaget nu ikväll och kolla och funderat. Jag kommer att montera rutan fast på bilen. Bakdörren ska inte öppnas ändå. Tanken är att det ska bli en glasfiber bakskärm/bakdörr i ett stycke i framtiden.

En enkel lösning hade varit att köpa från den engelska länken ovan. Men det är ju en prisfråga med. Jag får tag på billig polykarbonat så det blir nog hemmagjorda rutor.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Polycarbonat kan vara lite störigt att värmeböja, men det spricker inte och är lätt att böja kall om något kan hålla i formen sedan. Plexi däremot går fint med värme men mindre bra kallt, jag har gjort en stor böjd trämall som jag lägger plexirutan på och stoppar in i ugnen (hos dem som jobbar med dessa rutor) och den faller ner så fint över mallen. Jag har sådana rutor i panteran på sidorna. Plexi är polerbar också och finns i tonat.

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Stålställningar för att hålla in rutan... Är det inte lika bra att använda glasrutorna då?

Angående att inte behöva öppna bakdörrarna, så tänk på att bilprovningen vill öppna dom en gång om året i alla fall.

Polycarbonat är inte (praktiskt) möjligt att värmeforma med en varmluftspistol, en ugn funkar nog.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
composite wizard
Vasa Finland
Här sen Aug 2006

Ett gäng infravärmare för terass bruk monterade bredvid varandra, och stenkoll på temperaturen med IR-tempmätare fungerar bra när man skall böja polykarbonat. Om jag minns rätt brukar den polykarbonat jag använder ha ett spann på dryga 5-6 grader C mellan formbar och tills det blir bubblor/missfärgningar i plasten.

Vingåker
Här sen Maj 2006

Re:

safe skrev:
Stålställningar för att hålla in rutan... Är det inte lika bra att använda glasrutorna då?

Angående att inte behöva öppna bakdörrarna, så tänk på att bilprovningen vill öppna dom en gång om året i alla fall.

Polycarbonat är inte (praktiskt) möjligt att värmeforma med en varmluftspistol, en ugn funkar nog.

Jag är inne på att byta till plastrutor i framdörrarna framöver och de saknar rutbåge. Då är tanken att bygga något liknande Währner och det är mest för att få ner vikten i själva dörren, mekaniken för att stabilisera glaset väger fläsk i dörrar som saknar rutbåge.

Finns det något annat bra sätt att få bort mekaniken och fixera glasrutorna på annat vis är det helt klart ett alternativ.

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

safe skrev:

Det är en ganska så stor viktbesparing med polykarbonat jämfört med glas. Ska man bygga en ram så får man göra den i något lättviktigt material. :

Besiktning? Bilen ska aldrig infinna sig på en besiktningsstation mer.
Citera
Skruva banåkabil
4011 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande