| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fett till bussningar, och montera fettnipplar?
|
1417 besök totalt |
|
Tjena! Blir ju helt lost på fetter hit & dit, finns ju lite olika bud har man märkt...
Men till frågorna: Fungerar "MOLYKOTEr 33 EXTREME LOW TEMP. BEARING GREASE, MEDIUM" fint till polyuretanbussningar månntro? Även på "insidan", dvs i axeln, eller brukar man använda exempelvis kopparslip där? länk till produkten: http://www.dowcorning.com/applicatio Det finns ju en del som installerar smörjnipplar till sina bussningar för att underlätta vilket jag tycker verkar smidigt! MEN; är det i allmänhet såpass kraftigt material så att man inte gör någon betydande åverkan för hållfasthetens skull om man borrar och monterar nipplar? _________________ Adam Sjödin |
|
Om du ska sätta i fettnippel så fräs upp ett spår runt om inne i bussningen så fettet fördelar sig runt hela bussningen.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
|
Hej.
Ett litet förslag på nippellösning: Om man borrar i centrum på den axeln som bussningen roterar kring tills man nått halvvägs in och sen monterara nippeln i antingen axeln längs centrumaxeln eller i en skruv som håller fast axeln så får man in fettet i mitten av axeln, sen kan man borra små hål radiellt ut till där fettet skall vara samt även ev. göra små axiella fördelningsspår. På detta sätt försvagar man konstruktionen minimalt samt att vid smörjning så går fettet från mitten ( där det är minst förorenat ) och ut, då trycker man ut föroreningar samt att det faktiskt går att byta fettet i hela lagringen om det skulle behövas. // Fredrik _________________ Fredrik Kullgren |
|
safe: tack för tipset!
Busabyggare: nu fick jag det precis klart för mig i huvudet hur det ska se ut om man kör med smörjnipplar. tack ska du ha!
Men tror ni det funkar med fettet jag länkade, eller hade ni kört med något annat istället?? _________________ Adam Sjödin |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1417 besök totalt |