Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
5140 besök totalt |
Bästa E-märkta regndäcket
Bästa regndäcket alla kategorier som är e-märkt? (som inte är skuret eller annat) Det naturliga är djupare, och mer, mönster vilket pekar mot mer gatvänliga däck men samtidigt är ju de hårdare. Frågan är om tex Toyo R1R eller Yokohama AD08 är bättre i regn än ett riktigt bra sportdäck typ Michelin Pilot Super Sport. Sen har vi däcksbredder också. Troligen borde man gå ner rejält i bredd för att få upp tempen lite mer och minska risken för vattenplaning. Input? _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
Jag skulle tro att på din bil ex 235 runt om vara bra
Vi pratar om blött bana med stående vatten så skulle jag rekomendera ett vanligt sport däck typ Super sport, ps2 osv däck som har stabila högfartsegenskaper och bra våtegenskaper. Lite blött samt fuktigt åker du ju på dina V70a på kanon |
||
Det beror på.
![]() Lagom mjukt gummi med mönster som rymmer lite vatten och ger mönsterrörelse. Det kan ju torka upp lite och däck som tar slut på ett torrt varv kan vara lite väl extremt (dyra läropengar om inte annat). Jag antar att du inte klarar dig på dimensioner som finns som Rallyregndäck (tex Pirelli P7 Corsa Classic 255/50-16 som ju finns i regnblandning/mönster). Toyo R888 har fungerat betydligt bättre i fukt än V70A K61, som i mjukare K22 är mjukt nog att vara snabbare (iofs på en vältestad dimension på en sorts bil). Toyo R1R påstås vara en väl bevarad hemlighet i vissa fall, och det är ju inte det dyraste att misslyckas med. Hur små fälgar får du plats med och vilken diameter/bredd kan du leva med? Den som testar får veta ![]() |
||
Ja jag hade tänkt mig 225-235 bredd runt om. Måste bara hitta en uppsättning 8-9" fälgar i 17 eller 18. Svårt i Porschedjungeln där det alltid är staggered setup med bredare bak.
Tänker mig att mina V70 K60 inte funkar så bra ens i lite väta då jag kör så brett 285/305. Mjukare R-däcksgummi borde ju vara en fördel gentemot gatdäck men dränering är överlägset på gatdäcken. Funderar på antingen skurna V70 i K20/K21, R1R eller bra gatdäck. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
Re:
För att få samma bredd runtom har jag börjat kolla på cayenne/q7/touareg fälgar. Inte ovanligt med 18x8 fälgar där. Dock inte dom lättaste av rims i de flesta fall. I mitt fall letar jag lite posörfälgar för gata... ![]() _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
Min erfarenhet efter ha kört tävlingar i 8 år med Porsche men enbart med Michelin, men har självklart provat andra däck under tiden.
Vid fuktig bana ( lätt duggregn) så går det att köra på r däck, svåra är bara att få upp lite temp i däcken. Vid stående vatten( kraftig nederbörd) så är gatdäck att föredra varje dag i veckan, tycker att de släpper hyffsat snällt när de går för fort. Minns ett race på Gelleråsen kraftig nederbörd då en 944 s2 i lägsta klassen kom först i mål av alla. Då bestog startfältet av GT3, 993 rs, 944 Turbo mm har för mig att 944 körde 1,31 på gamla bansträkningen. 944 s2 åkte på 205/55/16 gatdäck Hur mkt regn som krävs för att det skall vara snabbare än R888 kan jag omöjligt säga. |
||
Re:
Bra idé men det blir nog för tungt för mig att svälja för racebilen. Då är det nog bättre att bryta upp två set 7/9 x 17" och köra typ 205/50-17 _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
Re:
![]() Dvs om det inte spöregnar kontinuerligt så klarar man sig fint på mjuka Rdäck (R888 SG och A048 S i detta fall). Den tid som det verkligen är pissväder är förhållandevis kort jämfört med blötfuktigt (lite avrinning är det ju). Bara man hittar däck och settings som gör att man överlever pissväder (trots att det finns några setups som skulle vara snabbare just de 10 minuterna) så kommer man att vara snabbare snittat över säsong än nåt som är optimerat för djupvatten och vägrar fungera vid upptorkande. Men detta utgår från att man planerar att ha två setups (en torr och en blöt som "fungerar" från pissväder till upptorkande), vill man jonglera med flera så blir det en annan cirkus (vad är snabbast vid snörök?). |
||
Re:
Men du kanske inte ska ligga ute och svarva i en kvart (så det ändrar sig kanske inte så mycket under gång). |
||
Re:
Det var ett bra svar, det räcker för mig iaf. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n ![]() |
||
Att gå ner i dimension vid regn och åka på mjukare gummiblandning för att få däcken jobba vid rett temperatur gör mycket.
Åkte Kinnekulle med min alfa 156a i regn med 195/50-15 R-däck (normalt 225/50-16) och det fungerade klockrent. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
5140 besök totalt |