Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vinge med bra downforce!
3285 besök totalt
Johan B-L
Karlstad
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Vinge med bra downforce!

HEJ!
Jag har en Opel astra gsi 92:a och har lite frågor om downforce m.m. Jo jag har tänkt att försöka bygga en vinge med en riktigt effektiv downforce. Någon som vet vad som kan vara bäst?! Ska man ha en sån där riktigt STOR vinge som tex golf 4 dom racear med?! Typ stödämparexpertens golf!

Mvh Johan!

ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Vad ska du använda bilen till?

Har du kollat på förstasidans annonser?

Johan B-L
Karlstad
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Downforce

Den ska gå mest på bana men man måste ju köra ditt så att lite landsväg blir det ju alltid!
Första sidans annonser?!

ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Re: Downforce

ka gsi skrev:
Första sidans annonser?!

Klicka uppe till vänster på "Nyheter", sedan kollar du efter vingar bland annonserna till höger på sidan.

om du tänker köra på allmän väg, så är det inte speciellt lagligt att ha en stor vinge....

Johan B-L
Karlstad
Här sen Mar 2004

Trådstartare
downforce

Nej det är ju ett problem det med! Men någon som har lite koll på hur stort det får vara?!

Mvh Johan!

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re: Vinge med bra downforce!

ka gsi skrev:
...Ska man ha en sån där riktigt STOR vinge som tex golf 4 dom racear med?! Typ stödämparexpertens golf!

Den funkar troligtivs i princip inte alls Men vi ska pilla lite på det där under året...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Av vilken anledning vill du ha massa downforce? och har du en plan för att få balans i bilen?

Mantorp
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Av vilken anledning vill du ha massa downforce? och har du en plan för att få balans i bilen?

OT

Hahaha! Jag tror bestämt att forumägaren har fått en alldeles för stor dos av div. teknikdelar i forumet.
Var det inte körningen som tilltalade Magnus?

Fast jag tycker såklart att det är thumbs up

porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Re: Vinge med bra downforce!

ka gsi skrev:
HEJ!
Jag har en Opel astra gsi 92:a och har lite frågor om downforce m.m. Jo jag har tänkt att försöka bygga en vinge med en riktigt effektiv downforce. Någon som vet vad som kan vara bäst?! Ska man ha en sån där riktigt STOR vinge som tex golf 4 dom racear med?! Typ stödämparexpertens golf!

Mvh Johan!

Du ska ha en liten vinge (typ touringbil), dvs precis sådana som jag säljer =) här på rejsa med 20% rabatt.

https://rejsa.nu/artikel.php?t=7292

sedan finns det massa om och men med aerodynamisk balans mm. men en sådan här vinge ger stabilitet i baken vid höga hastigheter och det är ju definitivt inte fel. Sedan kan man utgå från det och fila vidare på aerodynamiken.

INGA vingar är tillåtna i trafiken OVASETT storlek. Det enda som är tillåtet är vissa originalmonterade vingar samt spoilers.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Johan B-L
Karlstad
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Vinge med downforce!

Jag tänkte att få ner bilen mer bak den lättar ibland! Inte så kul tror att en bra vinge med downforce skulle underlätta vid hårda inbromsningar?! Eller har jag helt fel?!

Mvh Johan!

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: Vinge med downforce!

ka gsi skrev:
Jag tänkte att få ner bilen mer bak den lättar ibland! Inte så kul tror att en bra vinge med downforce skulle underlätta vid hårda inbromsningar?! Eller har jag helt fel?!

Mvh Johan!

Du har inte fel i sak, men jag skulle börja att leta på andra ställen.

Fjäder/dämpare (o)balans och broms(o)balans, tror jag är starkare kandidater än aerodynamiska konstigheter.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Re: Vinge med downforce!

ka gsi skrev:

Mvh Johan!

Håller med ice om att det troligtvis är ett annat problem än lite downforce. Sedan hjälper naturligtvis alltid en vinge till att hålla ner baken. Hur mycket downforce du får är helt beroende på vilken hastighet du har, dvs i början av en inbromsning hjälper vingen mycket medan den i slutet har en mindre verkan.

Citera
Johan B-L
Karlstad
Här sen Mar 2004

Trådstartare
vinge

Jo jag ska väl greja lite med dämpare däck bussningar m.m men just nu så känns det som att det är billigast med vinge. Jag jobbar med glasfiber så att det är liksom gratis för mej! Så att det finns ingen som har några ritningar m.m?!

MVh Johan!

Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Jag har åkt bana med både Kadett och Astra Gsi. Astran har inte alls samma tendenser som Kadetten att bli lätt i baken i högfartsböjar som tex under bron på Kinnekulle.
om jag jobbade med en Astra skulle jag definetivt titta mer på chassiegeometri och hjulvinklar istället för aerodynamiken.

Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re: vinge

ka gsi skrev:
Jo jag ska väl greja lite med dämpare däck bussningar m.m men just nu så känns det som att det är billigast med vinge. Jag jobbar med glasfiber så att det är liksom gratis för mej! Så att det finns ingen som har några ritningar m.m?!

MVh Johan!

Jo

Titta på https://rejsa.nu/artikel.php?t=7292 som sagt. Där finns ritningar längst ner.

OT: Skippa alla ??? och !!!! man blir tagen mer på allvar då....

Malmö
Här sen Maj 2003

ka gsi skrev:

MVh Johan!

Man löser chassieproblem med chassieåtgärder och aerodynamikproblem med aerodynamikåtgärder, punkt.

Enrico Benzing har skrivit en bok med många exempel på vingprofiler, den heter "Wings".

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

porschedriver skrev:
ka gsi skrev:

MVh Johan!

Man löser chassieproblem med chassieåtgärder och aerodynamikproblem med aerodynamikåtgärder, punkt...

Nä.. vänta nu, nu vart det komplicerat.

Kan du uttrycka det tydligare?

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

ice skrev:
porschedriver skrev:
ka gsi skrev:

MVh Johan!

Man löser chassieproblem med chassieåtgärder och aerodynamikproblem med aerodynamikåtgärder, punkt...

Hmm, vet inte vad det var som var otydligt???

Men det är svårt att laga dåliga dämpare med en vinge....

Dvs om problemet är ett chassieproblem, dvs överstyrt p.g.s. chassiesättning eller felaktig bromsbaland (vilket det verkar vara i detta fallet) så GÅR det inte att fixa genom att trycka ner baken med en vinge. Detta bl.a. beroende på hastighetsberoendet för att vingen skall ge effekt.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

porschedriver skrev:
ice skrev:
porschedriver skrev:
ka gsi skrev:

MVh Johan!

Hmm, vet inte vad det var som var otydligt???...

Skall jag lägga till en Smiley tycker du?

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

ice skrev:
porschedriver skrev:
ice skrev:
porschedriver skrev:
ka gsi skrev:

MVh Johan!

Hmm, vet inte vad det var som var otydligt???...

Skall jag lägga till en Smiley tycker du?

Smiley verkar vara en bra idé, misstänkte att det var så du menade (eftersom det var du) men tänkte att jag kanske bara uttryckt mig klumpigt så jag skrev ett förtydligande, jag skäms lite nu.....

Citera
Allmänt banåkaforum
Vinge med bra downforce!
3285 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande