Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3285 besök totalt |
Vinge med bra downforce!
HEJ! Jag har en Opel astra gsi 92:a och har lite frågor om downforce m.m. Jo jag har tänkt att försöka bygga en vinge med en riktigt effektiv downforce. Någon som vet vad som kan vara bäst?! Ska man ha en sån där riktigt STOR vinge som tex golf 4 dom racear med?! Typ stödämparexpertens golf! Mvh Johan! ![]() |
||||||||||
Downforce
Den ska gå mest på bana men man måste ju köra ditt så att lite landsväg blir det ju alltid! Första sidans annonser?! |
||||||||||
Re: Downforce
Klicka uppe till vänster på "Nyheter", sedan kollar du efter vingar bland annonserna till höger på sidan. om du tänker köra på allmän väg, så är det inte speciellt lagligt att ha en stor vinge.... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||||
downforce
Nej det är ju ett problem det med! Men någon som har lite koll på hur stort det får vara?! Mvh Johan! |
||||||||||
Re: Vinge med bra downforce!
Den funkar troligtivs i princip inte alls ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||||||
OT Hahaha! Jag tror bestämt att forumägaren har fått en alldeles för stor dos av div. teknikdelar i forumet. ![]() Var det inte körningen som tilltalade Magnus? Fast jag tycker såklart att det är ![]() ![]() |
||||||||||
Re: Vinge med bra downforce!
Du ska ha en liten vinge (typ touringbil), dvs precis sådana som jag säljer =) här på rejsa med 20% rabatt. https://rejsa.nu/artikel.php?t=7292 sedan finns det massa om och men med aerodynamisk balans mm. men en sådan här vinge ger stabilitet i baken vid höga hastigheter och det är ju definitivt inte fel. Sedan kan man utgå från det och fila vidare på aerodynamiken. INGA vingar är tillåtna i trafiken OVASETT storlek. Det enda som är tillåtet är vissa originalmonterade vingar samt spoilers. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||||
Vinge med downforce!
Jag tänkte att få ner bilen mer bak den lättar ibland! Inte så kul tror att en bra vinge med downforce skulle underlätta vid hårda inbromsningar?! Eller har jag helt fel?! Mvh Johan! |
||||||||||
Re: Vinge med downforce!
Du har inte fel i sak, men jag skulle börja att leta på andra ställen. Fjäder/dämpare (o)balans och broms(o)balans, tror jag är starkare kandidater än aerodynamiska konstigheter. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||
Re: Vinge med downforce!
Håller med ice om att det troligtvis är ett annat problem än lite downforce. Sedan hjälper naturligtvis alltid en vinge till att hålla ner baken. Hur mycket downforce du får är helt beroende på vilken hastighet du har, dvs i början av en inbromsning hjälper vingen mycket medan den i slutet har en mindre verkan. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||||
vinge
Jo jag ska väl greja lite med dämpare däck bussningar m.m men just nu så känns det som att det är billigast med vinge. Jag jobbar med glasfiber så att det är liksom gratis för mej! Så att det finns ingen som har några ritningar m.m?! MVh Johan! |
||||||||||
Jag har åkt bana med både Kadett och Astra Gsi. Astran har inte alls samma tendenser som Kadetten att bli lätt i baken i högfartsböjar som tex under bron på Kinnekulle.
om jag jobbade med en Astra skulle jag definetivt titta mer på chassiegeometri och hjulvinklar istället för aerodynamiken. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||||||
Re: vinge
Jo Titta på https://rejsa.nu/artikel.php?t=7292 som sagt. Där finns ritningar längst ner. OT: Skippa alla ??? och !!!! man blir tagen mer på allvar då.... _________________ Daniel Steiner |
||||||||||
Man löser chassieproblem med chassieåtgärder och aerodynamikproblem med aerodynamikåtgärder, punkt. Enrico Benzing har skrivit en bok med många exempel på vingprofiler, den heter "Wings". _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||||
Nä.. vänta nu, nu vart det komplicerat. ![]() Kan du uttrycka det tydligare? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||
Hmm, vet inte vad det var som var otydligt??? Men det är svårt att laga dåliga dämpare med en vinge.... ![]() Dvs om problemet är ett chassieproblem, dvs överstyrt p.g.s. chassiesättning eller felaktig bromsbaland (vilket det verkar vara i detta fallet) så GÅR det inte att fixa genom att trycka ner baken med en vinge. Detta bl.a. beroende på hastighetsberoendet för att vingen skall ge effekt. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||||
Skall jag lägga till en Smiley tycker du? ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||
Smiley verkar vara en bra idé, misstänkte att det var så du menade (eftersom det var du) men tänkte att jag kanske bara uttryckt mig klumpigt så jag skrev ett förtydligande, jag skäms lite nu..... ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3285 besök totalt |