Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Val av Time Attack/Demobil till företaget.
<<   1, 2, 3, 4   >>
19549 besök totalt
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005

Opel speedster turbo? Borde gå att få snabb som tusan. Kostar inte så blodigt i England. Sök på vauxhall vx220

KISA
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Re:

TPR skrev:
Daniel Engström skrev:
Valfri jagga typ R (XJR eller S-typ)med kompressormataqd V8 på närmare 400hk vore fräckt. (Byt remhjulet till kompressorn så får du ett gäng hästar till.)
Toklätta, byt chassi och bromsar så har du en fyrdörrars saloon som garanterat kommer få folk att höja på ögonbrynen.
Klassisk brittisk gentlemannabil på tvären med bolmande hjul skulle vara något nytt att komma med.

Fast det var väl Time Attack, inte Drifting som bilen skulle användas till?

Måste hålla med där lite hehe det är Time Attack inte drifting

Dock sjukt häftig bil, kanske lite old school hehe

Mumba
KISA
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Re:

Fastlane skrev:
Sett till dina kriterier hade jag valt nån av följande:

Porsche 996 turbo
Nissan R35 GTR
Corvette C6 Z06
BMW M5 E60

Alla ovan är rätt så rimliga i pris nu, gör def. Inte bort sig i originalskick. Skit i att trimma nått större, lätta lätta lätta, på med stora bromsar, breda r däck, fina coilovers, säten, halvbur och ös på.

Bättre att välja rätt effekt direkt och istället focusera på det andra.

Toktrimmade evos, R34 GTR osv tror jag inte på i längden om du har begränsad budget och mekarmöjlighet.

Synd att man inte själv lever som man lär, RX-8an har passerat bilarna ovan med råge och har ändå svårt att matcha krona per varvtid.

Håller med dig där.
Toktrimmade bilar är inget jag har tid med, ledsen att behöva erkänna detta för mig själv men
kanske är dags nu. hehe
R34an hade jag tänkt antingen original i Club eller nytt sprut och mappad i Club ch.

GTR skulle vara det bästa men tvivlar på att pengarna finns så tidigt faktiskt.
Behöver nämligen bilen i våran monter på Elmia i April.

Vi kollat nu ganska mycket på Nissan 370 Z vilket landar rätt bra i pris och vi kan kasta på lite
väghållning och andra godsaker direkt.

Hur kommer det sig att du väljer M5an istället för M3an?

Mumba
KISA
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Re:

Emil Jönsson skrev:
Opel speedster turbo? Borde gå att få snabb som tusan. Kostar inte så blodigt i England. Sök på vauxhall vx220

Frågan är hur den är mot t.ex M3a, S2000 osv osv.

i Club får man ju inte göra något och i Club ch för du byta sprut och 10% större turbo visserligen.
Men räcker det mot t.ex 400+hk evos.

Mumba
KISA
Här sen Aug 2009

Trådstartare
För att klargöra att jag är inte ute efter något som är så mycket bättre än alla andra bilar.
Men jag vill ha en sportslig chans att kunna vara med i toppen om jag är duktigt förare.

Vad tror ni om Honda NSX?
Hur står den sig mot nyare bilar och hur ser allmänheten på bilen?

Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

370Z har som du själv säger förlite effekt och blir svårtrimmad framöver. Sen behöver den rätt mkt jobb chassiemässigt för att bli nått. Dyr sätt till prestanda.

M3an är fin, vilken version talar vi om E90? isf. resonerade jag som så här.

M5 E60 verkar vara svårsåld beggad och finnas i drivor på blocket, det är aldrig en M3. Dvs större utbud och större prutmån.

Nu kommer jag att få på fingrarna av nån BMW Mesiter men jag drar till på att en E60 inte är mkt mer än 100kg tyngre i karossen än en E90 kanske ännu mindre skillnad?

E90 kanske hamnar runt 1200kg überlättad och på 420hk.
E60 überlättad 1300kg och på 500hk.

Dessutom verkar V10an vara lättrimmad, dvs inte öppna motorn och ställa till med kommande problem.
Alpha N med lite grenrör och jocks 500whp?

Har använt följande metod för att beräkna detta:
Keep It Simple Stupid

500whp på ~1300kg med SMG låda, det vanliga köret med coilovers, bromsar m.m. borde kunna placera sig på pallen i Time Attack. plus att en M5 garanterat är mer ovanlig (bättre reklam) än en M3.

Ja jag är själv jävligt sugen på en M5 men nu valde jag ju den dyra, svåra långa vägen med att totalbygga om en bil istället. *stupid*

PS. en original R34 GTR lär inte placera sig speciellt bra med 280hk och 1600kg, det är vad jag tror iaf.

Västkusten
Här sen Okt 2007

Re:

Anton-Dekorteknik skrev:
För att klargöra att jag är inte ute efter något som är så mycket bättre än alla andra bilar.
Men jag vill ha en sportslig chans att kunna vara med i toppen om jag är duktigt förare.

Vad tror ni om Honda NSX?
Hur står den sig mot nyare bilar och hur ser allmänheten på bilen?

NSXen är väl ett ännu sämre val än en 370z?

Dyr som fan, ovanlig, klent med effekt, svårtrimmad.

En bra plattform om du tänkt vråltrimma och ösa på med ombyggnad, i Trackday skepnad är den nog rätt blek... något snabbare än din RX-8a du har i dag.

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hur fort går det i klassen, varvtider? Krav på gatreggat och r-däck?

Handlar det om uppmärksamhet måste man sticka ut rejält

Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012

Re:

Har grunnat på det där. VAr lite sugen innan jag köpte 130in. (som ju har alldeles för lite pulver dock) Det ska ha gjorts lättningar av M5or redan för ett antal år sedan. Det fanns en som tog en ny från fabrik och rev ut precis allt.

Men 1300? Nja det blir nog svårt. Ut med alla stolar såklart. Väger bly. Allt ljud, navigator och resten av isolering, dörrsidor, rutor mm. Sen måste man bort med AC mm såklart. Mindre än 1500 blir svårt tror jag.
Några % högre effekt går alltid att fixa med lite fixande men det blir kanske 500 rwhp kanske som sagt.
Men det samma gäller M3 naturligtvis. En std M5 E60 kör lätt ifrån en std M3 E90 på bana. så jämförelsevis med samma åtgärder så borde alltid en M5 vara snabbare.

Fastlane skrev:
370Z har som du själv säger förlite effekt och blir svårtrimmad framöver. Sen behöver den rätt mkt jobb chassiemässigt för att bli nått. Dyr sätt till prestanda.

M3an är fin, vilken version talar vi om E90? isf. resonerade jag som så här.

M5 E60 verkar vara svårsåld beggad och finnas i drivor på blocket, det är aldrig en M3. Dvs större utbud och större prutmån.

Nu kommer jag att få på fingrarna av nån BMW Mesiter men jag drar till på att en E60 inte är mkt mer än 100kg tyngre i karossen än en E90 kanske ännu mindre skillnad?

E90 kanske hamnar runt 1200kg überlättad och på 420hk.
E60 überlättad 1300kg och på 500hk.

Dessutom verkar V10an vara lättrimmad, dvs inte öppna motorn och ställa till med kommande problem.
Alpha N med lite grenrör och jocks 500whp?

Har använt följande metod för att beräkna detta:
Keep It Simple Stupid

500whp på ~1300kg med SMG låda, det vanliga köret med coilovers, bromsar m.m. borde kunna placera sig på pallen i Time Attack. plus att en M5 garanterat är mer ovanlig (bättre reklam) än en M3.

Ja jag är själv jävligt sugen på en M5 men nu valde jag ju den dyra, svåra långa vägen med att totalbygga om en bil istället. *stupid*

PS. en original R34 GTR lär inte placera sig speciellt bra med 280hk och 1600kg, det är vad jag tror iaf.

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Re:

Magnus Thomé skrev:
Magnus Thomé skrev:
Daniel Engström skrev:
Valfri jagga typ R (XJR eller S-typ)med kompressormataqd V8 på närmare 400hk vore fräckt. (Byt remhjulet till kompressorn så får du ett gäng hästar till.)....

Snacka om att synas med den där thumbs up

Jaguar V8 Star. Minns en sån som gick i VLN på Nürburgring

Lika mycket Jaugar som TTA bilarna är Saab. Enhetschassi, motor låda bromsar etc. Tuff Scaletrix kaross dock...

Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Har inte ens haft tid att svara, vi har fullt upp just nu hehe

Men svarar alla här nu på en gång.

Clubklasserna tillåter ingen lättning alls i stort sett.

I Club så får du inte göra något i stort sett förutom väghållning, däck och fälgar sedan stolar.

I Club Ch får du dessutom köra med, Eftermonterad större vinge, styrsystem, strokerkit, 10% större turbo än original.
R-däck
Dock inte frontsplitter eller canards.

Där av vi förutsättningarna, dvs ingen extrem lättning är inte ens att tänka på.

M5 vs M3

Det borde finnas massor siffror från olika banor att jämnföra dessa bilar.
Vart kan man hitta sådant.

Jag kollade på blocket på dessa (vilket jag gjort många gånger )

Ska jag ha en M5a så blir det kombiversionen
dvs 300tkr
Gått cirka 10.000mil
Kollar man på sedan som kostar närmare 200tkr så har dom gått 14-16.000mil
Vilket känns inte bra om man ska ut och köra Time Attack.

M3an finns dom som gått 5000mil och något 1-2 år nyare för cirka 350tkr
Finns även dom som gått 10000mil med för 300tkr

Jag ser ju lite mera attityd för M3an men är igentligen någon av dessa bilar något vanligt folk skulle ens kolla på?
Detta är en enormt viktig reklampelare för företaget med då jag lagt ALLT på det nu.

Nej NSX kanske inte var det bästa men kastade upp den för lite feedback.

Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Anton,

om du funderar på någon M-modell så är du välkommen att titta in på Mantorp 4/5 då BMWSC är där.
Känn, klämm, och ställ frågor om bilarna. Vi har en drös gatbilar, och tävlingsbilar med erfarna förare.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Anton-Dekorteknik skrev:
M5 vs M3

...

men är igentligen någon av dessa bilar något vanligt folk skulle ens kolla på?
Detta är en enormt viktig reklampelare för företaget med då jag lagt ALLT på det nu.

Beror helt på hur du strajpar upp den. Diskret strajpad lär du dela ut få nackspärrar.

Men om man tar i liiiiiite:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1234133#1234133

KISA
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Hej

Jag har åkt med i en M5 ett par gånger och har nu 2st på jobbet som har M3or
Dom ser riktigt feta ut men lovar att ingen skulle veta om det är lite stylad 320 eller M3a.

Jag tror faktiskt några av dessa bilar lockar mera eller vad tror ni?
Camaron ska på mera dekor men hittade ingen annan.

Så vilken har prestanda kontra utseende.
Tror ni verkligen en 370Z men bästa möjliga "gatchassi" göra bort sig så förbannat?

Skulle vara roligt att jämnför tider mellan bilarna lite och se.

http://stblogs.automotive.com/files/2012/08/2013-chevrolet-camaro-ss-f . . . .

Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006

Vill du synas och sticka ut så kanske du skulle titta på en Evo IX kombi eller Nissan Stagea (Skyline-drivlina) eller liknande. Mycket plats för dekor och bra bas då det finns en uppsjö med prylar till båda bilarna. Åtminstone bilarna de är baserade på. Det som talar emot är kanske vikten, med det är bara att höja laddtrycket på RB26:an så löser det sig

Eller så finns ju andra modeller med drivlinor från populära bilar, t.ex. Toyota Soarer med Supra-drivlina. Lite spännande form på dom och hyfsat ovanliga i tävlingssammanhang, åtminstone utanför drifting-kretsarna. Toyota Chaser finns exempelvis också, men då börjar karossen bli stor och tung. Dock funkar den om bilar som BMW M5 E60 är aktuella.

Svenska Wankelregistret
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Re:

Anton-Dekorteknik skrev:

Clubklasserna tillåter ingen lättning alls i stort sett.

I Club så får du inte göra något i stort sett förutom väghållning, däck och fälgar sedan stolar.

I Club Ch får du dessutom köra med, Eftermonterad större vinge, styrsystem, strokerkit, 10% större turbo än original.
R-däck
Dock inte frontsplitter eller canards.

Där av vi förutsättningarna, dvs ingen extrem lättning är inte ens att tänka på.

Med det reglementet så låter en Speedster turbo / Exige Cup svårslagen. Finns ingen inredning att lätta bort, låg vikt, starka motorer och plats för (relativt) breda däck.
Svårt att tänka mig att en M3 med full inredning på gatdäck är snabbare än en Speedsterturbo med de förutsättningarna, om inte annat så kommer den lättare bilen att slita mycket mindre på prylarna.

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

När man kör Timeattack i Club eller Club Challengeklasserna så är det ett antal knixiga kluriga konpartier utplacerade på några olika ställen längs banan. Sånt påverkar vilka bilar som kan vara pallplatskandidater. Tyngd är inte bra...

Stockholm
Här sen Dec 2004

Exige r?

Nåt med skapligt med mos och lätt.

Edit: Tvr sagaris vore nåt!

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Re:

erikjakan skrev:
http://www.blocket.se/ostergotland/Lotus_Exige_S2_RGB_Edition_46313127.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/ostergotland/Lotus_Exige_240S_42991603.htm?ca=11 . . . .

/Erik

Eller denna: http://www.pistonheads.com/classifieds/used-cars/lotus/exige-s2/lotus- . . . .

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
Allmänt banåkaforum
Val av Time Attack/Demobil till företaget.
<<   1, 2, 3, 4   >>
19549 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande