Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Luftfilter suger ihop sig.
1265 besök totalt
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Trådstartare

När de nya intercoolerslangarna och insugsrören installerades så kunde inte original luftfilteboxen användas. Det fick då bli en nödlösning med ett öppet luftfilter som låg på hyllan. Efter första racet noterades att luftfiltret sugit ihop sig.

Min teori är att det nuvarande filtret har för dåligt flöde, så frågan är gissar jag rätt och i så fall, tips på filter med bra flöde?
Aktuell bil är en Volvo s60 t5.

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Napstar
Ulricehamn
Här sen Jun 2010

Beror väl på vilken effekt o storlek på filter..

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Skiljer väl en hel del i stagda på såna där öppna konfilter mellan typ K&N som är ett stålnät och skummgummibaserade? Vilda gissningar. Bättre än inget?

N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Ni har säkert rätt båda två. Vad tycker ni jag ska köpa för filter, några förslag?

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

JonasR1 skrev:
Ni har säkert rätt båda två. Vad tycker ni jag ska köpa för filter, några förslag?

bygg om originalboxen eller en annans bil originalbox så den passar dina nya rör och slangar...

En standardbil på 250 hästar har oftast filterkapacitet för +500 hästar innan själva filtret börjar begränsa.
Vanliga original pappfilter kanske inte är heta runt korvmojjen men de gör jobbet att filtrera bort smuts och damm oftast väldigt mycket bättre än alla häftiga eftermarknadsfilter.

Eller dra ut rör till utrymme mellan tex innerskärm och skärm, montera valfritt 'lastbils' eller 'traktor' filter i papp. Klarar det +500 lastbilshästar så klarar det +1000 banåkahästar om det byts när det blir smutsigt.

1265 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande