Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 turbo 1990 (Datalogic Racing)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
3 besök senaste veckan (53787 totalt)
Ragnar Joensen
Eslöv, Skåne
Här sen Jul 2005
Inlägg: 191



Re: Elddopet avklarat!

Trevligt !

Flash_malmö skrev:
... Fett verkar tryckas ut från framnaven - byte av hjullager är planerat då vi inte vet när dessa är bytta senast.



...


Hjullagret är samma upplägg som på 928:an, och jag hade vid ett tillfälle hjullagren isär och packade med nytt fett. Kan vara bra om lagren inte är mogna för byte.

Annars ser det hjulet nästan ut som det har positiv camber. Kanske vinkeln på kameran osm luras.

_________________
Ragnar Joensen
Citera
Flash_malmö
Malmö
Här sen Feb 2010
Inlägg: 205


Trådstartare
Knutan PCS

Och så kom då dagen då 944an skulle få känna på "riktig" bana. Efter shakedown på Ljungbyhed kände vi oss trygga. Visst, oljan skulle vi ha koll på, och nog skulle det understyras men det går ju att råda bot på med lägra fart in i kurvorna.

Bilen kördes i R2 gruppen, så tempot var generellt högt men stinterna hölls korta för att hela tiden ha koll på däcken och oljan.



Undre tredje eller fjärde stinten hände det som inte skulle hända denna driftsäkra bil. Motorn lade av. Helt utan förvarning. Fick bogseras in i depån.



Diverse försök gjordes för att få liv i motorn men utan framgång. Alla vätskor finns där de bör, el finns och säkringar är hela. Startmotorn går dock inte runt och bilen kan inte "knuffas" igång (motorn kan inte dras runt). Som tur var hade Anders Falk ett släp vid banan och han erbjöd sig at köra hem bilen åt oss. Stort tack Anders!!!!





Nu håller vi tummarna för ett "lätt" fel som inte kostar oss hela sommarens körningar.

_________________


Porsche 964
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4379



Trist med problem. Du skriver att motorn inte går att dra runt, så man känner att startmotorn försöker men att motorn är helt låst? Har ni försökt dra runt för hand?
Om motorn är helt låst så måste hjulen låsts sig på banan när det hände eller hade ni redan kopplat ur?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Flash_malmö
Malmö
Här sen Feb 2010
Inlägg: 205


Trådstartare
Re:

GustafB skrev:
Trist med problem. Du skriver att motorn inte går att dra runt, så man känner att startmotorn försöker men att motorn är helt låst? Har ni försökt dra runt för hand?
Om motorn är helt låst så måste hjulen låsts sig på banan när det hände eller hade ni redan kopplat ur?


Vi har inte försökt dra runt för hand, men vi kopplade bilen bakom bogseringsbilen och försökte "springa" igång bilen. Detta resulterade bara i två 10m långa svarta steck på asfalten.

Vi förstår inte heller varför inte bilen låste upp på banan, det är ett mysterium. Kan det vara så att när motorn kyls av så "niper" den? Fast då borde kolven ju bli mindre, så den teorin håller inte. Lagerras på veven kanske?

Inga konstiga ljud, inga varningslampor, ingen överhettning observerades innan missödet.

_________________


Porsche 964
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4379



Re:

Flash_malmö skrev:
GustafB skrev:
Trist med problem. Du skriver att motorn inte går att dra runt, så man känner att startmotorn försöker men att motorn är helt låst? Har ni försökt dra runt för hand?
Om motorn är helt låst så måste hjulen låsts sig på banan när det hände eller hade ni redan kopplat ur?


Vi har inte försökt dra runt för hand, men vi kopplade bilen bakom bogseringsbilen och försökte "springa" igång bilen. Detta resulterade bara i två 10m långa svarta steck på asfalten.

Vi förstår inte heller varför inte bilen låste upp på banan, det är ett mysterium. Kan det vara så att när motorn kyls av så "niper" den? Fast då borde kolven ju bli mindre, så den teorin håller inte. Lagerras på veven kanske?

Inga konstiga ljud, inga varningslampor, ingen överhettning observerades innan missödet.



Spontant tänker man lagerras men då skulle inte motorn bara dött så det går inte riktigt ihop. Om tex kammen skurit (vilket dock vore mkt ovanligt) så skulle kompet försvunnit och motorn dött samtidigt som att motorn troligen inte skulle gå att dra runt när den väl stannat.
Jag hade börjat med att demontera remkåporna för att se att remmarna är ok och sedan försökt dra runt den för hand. Sen ta bort kamremmen och för att se om det är veven eller kammen som låser.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Min hade lagerras på veven och då blev det inte två streck efter bilen när det hände.
Var sedan omöjligt dra runt vevaxeln för hand.
Startmotorn funkade men orkade inte dra runt motorn när man testade.
Inga förvarningar för mig heller, allt verkade OK tills bilen bara dog.
Låter ruskigt likt som du har.

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
Flash_malmö
Malmö
Här sen Feb 2010
Inlägg: 205


Trådstartare
Re:

Wiklundh skrev:
Min hade lagerras på veven och då blev det inte två streck efter bilen när det hände.
Var sedan omöjligt dra runt vevaxeln för hand.
Startmotorn funkade men orkade inte dra runt motorn när man testade.
Inga förvarningar för mig heller, allt verkade OK tills bilen bara dog.
Låter ruskigt likt som du har.


Var är orsaken till ett sådant ras? Brist på smörjning?

_________________


Porsche 964
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4379



Vevlagret på 2ans cylinder får sämst smörjning och är en akilleshäl vid bankörning.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Det var lagret till 2:ans cylinder.
Hade jämt innan fyllt på olja, något man får vara noga på att kolla.
Min bil drog en liter eller mera på en dag på bana.

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
Flash_malmö
Malmö
Här sen Feb 2010
Inlägg: 205


Trådstartare
Re:

Wiklundh skrev:
Det var lagret till 2:ans cylinder.
Hade jämt innan fyllt på olja, något man får vara noga på att kolla.
Min bil drog en liter eller mera på en dag på bana.


Ja vår drar också olja, men när det hände hade vi halvt på stickan. Men det är ju ingen försäkran om att motorn har olja genom alla kurvor.

Nåja - tiden för utvisa vad som hänt.

_________________


Porsche 964
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4604



Va tråkigt thumbs down

Hoppas ni får ihop det utan för mycket missad körtid.

Verkar ha varit en bra dag vädermässigt?

_________________
Jens Lanvin
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 898



Tråkigt med ras.

Halvt på oljestickan räcker inte vid bankörning med 944an. Du måste ligga nästan på max.

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Flash_malmö
Malmö
Här sen Feb 2010
Inlägg: 205


Trådstartare
Re:

Peppe Fröjd skrev:
Tråkigt med ras.

Halvt på oljestickan räcker inte vid bankörning med 944an. Du måste ligga nästan på max.


Det gjorde det från början......

_________________


Porsche 964
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4563



Tråkigt att sådant här händer.

Det kändes inte bra när vi försökte knuffa igång bilen i depån och det i stort sett var tvärstopp.
Hoppas det går att fixa med rimliga medel.

Janne

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1496



Fick ett tips att det skulle kunna vara "vätska" i någon/några av cylindrarna.
Kan vara olja eller vatten.
Om det är så, då går inte motorn runt.

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Flash_malmö
Malmö
Här sen Feb 2010
Inlägg: 205


Trådstartare
Re:

Kjell 944 skrev:
Fick ett tips att det skulle kunna vara "västka" i någon/några av cylindrarna.
Kan vara olja eller vatten.
Om det är så, då går inte motorn runt.


Aha - intressant! Ur med stiften så ska den gå runt då eller?

_________________


Porsche 964
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2286



Re:

Flash_malmö skrev:
Kjell 944 skrev:
Fick ett tips att det skulle kunna vara "västka" i någon/några av cylindrarna.
Kan vara olja eller vatten.
Om det är så, då går inte motorn runt.


Aha - intressant! Ur med stiften så ska den gå runt då eller?


Om det har hänt så har staken och säkert veven fått stryk så det är inte säkert...

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Citera
Cornskiold
Dösjebro
Här sen Dec 2012
Inlägg: 9



Re:

Jag tog ur samtliga stift innan vi lastade på, ingen vätska på någon av dom tort och fint.

MVH

Johan

_________________
Johan Cornskiöld
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1496



Re:

Cornskiold skrev:
Jag tog ur samtliga stift innan vi lastade på, ingen vätska på någon av dom tort och fint.

MVH

Johan


Gick motorn att dra runt med stiften ur?
Om det står vatten i cylindrarna så kan vattnet faktiskt hunnit torka upp på stiften!

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4379



I mina ögon är det inte så troligt med vatten. Om toppackningen gått sönder så skulle kyltempen först gått upp och om den gått sönder rejält så skulle motorn gå orent pga vatten i en eller flera cylindrar. Att den helt plötsligt från en sekund till en annan fyllt cylindern med vatten som låst hela motorn är inte så troligt. Då skulle en cylinder eller liknande spruckit och gått sönder totalt och då skulle det troligen blivit ett större haveri.
Plus som sagts tidigare skulle vevstake kroknat och veven slagit sig.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Re:

Flash_malmö skrev:
Ja vår drar också olja, men när det hände hade vi halvt på stickan. Men det är ju ingen försäkran om att motorn har olja genom alla kurvor.

Nåja - tiden för utvisa vad som hänt.


Precis som andra redan har sagt i tråden (och nu är det kanske ändå för sent) så är det jätteviktigt att
kolla oljenivån i 944-orna. Håll den på max hela tiden, så är det inga problem. Halvt på stickan är för lite.

Hoppas att det är något enklare fel. Men, om det nu är ett större ras så behöver det ju inte bli så himla
dyrt i alla fall. Skönt med 944, trots allt..

Jag reagerar förresten också på era hjulvinklar. Mer negativ camber, tack.

_________________
--
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 turbo 1990 (Datalogic Racing)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
3 besök senaste veckan (53787 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande