Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
R888 235/40-17 på 7,5 fälg?
6265 besök totalt
FoX
Eskilstuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
R888 235/40-17 på 7,5 fälg?

Är lite kluven hur jag ska göra och söker då lite erfarenheter om vad som passar och vad som funkar.


Bilen i fråga:





Bilen i fråga är en Bmw e30 318is turbo. Effektuttag på ca 600whp
Bilen är utrustad med coilovers runt om. Powerflexbussningar överallt.
4-kolvs brembo bromsar fram, orginal bak.
Invägd på 1300kg fulltankad med förare.

Hjulvinklar?
Lite toe in, fram och bak
Relativt lite camber, dev "rakt fram inställningar"
Allt för att kunna få lite fäste. Förmodligen inte optimalt för banåka.

De fälgar jag tänkt använda är 7,5X17 runt om.

har 2st nya r888 liggandes i dim. 235/40-17 som blev över från ett tidigare projekt.

vill gärna ha så mycket gummi som det går. Är det någon som provat just denna dim på en 7,5 fälg?
Erfarenheter?

Tanken är då att använda dessa bak och köra andra r888 fram. Vad är då lämpligt fram?
205/40-17 är steget under om man vill vara kvar på 40 profil, hur passar dessa på en 7,5" fälg?

_________________
/Fredrik Strengbohm
0703252017
Bmw M3 -02
Bmw E30 Turbo -90
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 326



Toyo R888 verkar vara rätt breda. Jag har själv 225/45 "17 på mina 7,5" fälgar och tycker de bullar lite för mycket. Annars ska ju den kombinationen av däck/fälgdimension vara bra. Jag skulle nog inte ens prova med 235 bredd på den fälgen.

_________________
Jocke Rydell
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Re: R888 235/40-17 på 7,5 fälg?

FoX skrev:
De fälgar jag tänkt använda är 7,5X17 runt om.

har 2st nya r888 liggandes i dim. 235/40-17 som blev över från ett tidigare projekt.

vill gärna ha så mycket gummi som det går. Är det någon som provat just denna dim på en 7,5 fälg?
Erfarenheter?

Tanken är då att använda dessa bak och köra andra r888 fram. Vad är då lämpligt fram?
205/40-17 är steget under om man vill vara kvar på 40 profil, hur passar dessa på en 7,5" fälg?


Hur menar du med "om man vill vara kvar på 40 profil"? Det som är intressant är ju hjulets bredd och diameter(/rullningsomkrets) i kombination med ET, håller man fast vid en viss profil så förändras ju hjulets diameter så att ett hjul med 205/40R17 blir ganska exakt en tum lägre än ett hjul med 235/40R17, och skulle motsvarat ett 235/40R16, om det nu hade funnits en sådan dimension...

För ett "vanligt" däck med 235/40R17 rekommenderas en 8,5" fälg i första hand, eller en fälg mellan 8 och 9,5". Ett R888 har en styvare uppbyggnad och 235/40 passar definitivt inte till en 7,5" fälg.

Om du breddar dina bakfälgar, eller hittar andra lämpliga med 8,5-9" bredd, så att du kan använda dina 235:or, så är 215/45R17 en lämpligt val till dina befintliga fälgar fram.

http://toyotires.com/tire/pattern/proxes-r888-DOT-competition-tires

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1585



205/40-17 sitter kanon på 7,5"-fälg, 235 hade jag inte provat med.

_________________
VW Golf Alltrack -20
Citera
FoX
Eskilstuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Re: R888 235/40-17 på 7,5 fälg?

Tack för svaren



Top Notch skrev:


Hur menar du med "om man vill vara kvar på 40 profil"? Det som är intressant är ju hjulets bredd och diameter(/rullningsomkrets) i kombination med ET, håller man fast vid en viss profil så förändras ju hjulets diameter så att ett hjul med 205/40R17 blir ganska exakt en tum lägre än ett hjul med 235/40R17, och skulle motsvarat ett 235/40R16, om det nu hade funnits en sådan dimension...

För ett "vanligt" däck med 235/40R17 rekommenderas en 8,5" fälg i första hand, eller en fälg mellan 8 och 9,5". Ett R888 har en styvare uppbyggnad och 235/40 passar definitivt inte till en 7,5" fälg.

Om du breddar dina bakfälgar, eller hittar andra lämpliga med 8,5-9" bredd, så att du kan använda dina 235:or, så är 215/45R17 en lämpligt val till dina befintliga fälgar fram.

http://toyotires.com/tire/pattern/proxes-r888-DOT-competition-tires


Mitt resonemang ang 40 profilen. Kanske var otydlig

Orginal på en e30 sitter det tex. 205/55-15 hjulomkrets = 190,53
Fram på bilen sitter det 225/45-17 hjulomkrets = 199,27
Bak på bilen sitter det 235/45-17 hjulomkrets = 202,09

De däck jag har på nu tar i, detta beror på att dom är större än vad det "ska" sitta.
Anledningen till varför det sitter, för att det var något jag hade på hyllan.

Vad borde jag ha för hjul?
205/40-17 hjulomkrets 187.17
215/40-17 hjulomkrets = 189,68
215/45-17 hjulomkrets =196.44
225/35-17 hjulomkrets = 185,13
225/40-17 hjulomkrets = 192.20
235/35-17 hjulomkrets = 187.33
235/40-17 hjulomkrets = 194.71
245/35-17 hjulomkrets = 189,53


Vet inte riktigt hur jag ska göra men det lutar åt att bredda mina bakfälgar.
gå från 7,5" till 8,5"

Då passar 235/40-17 bra. Lite orolig är jag dock ändå att det ska ta i. Omkretsen är lite större vad det är original.

i en optimal värd skulle jag ha 215/40-17 r-däck fram. Nu finns inte r888 i den dim, så då får man antingen ta 215/45-17 eller 205/40-17?

Säg att jag skulle köra så här:
Fram 205/40-17
Bak 235/40-17

hur skulle det funka på bana? understyra?

_________________
/Fredrik Strengbohm
0703252017
Bmw M3 -02
Bmw E30 Turbo -90
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Nu är jag ju ingen expert på BMW... men jag tvivlar på att 205/55R15 var en originaldimension till E30 -91

Rätta mig om jag har fel, men hade den inte 185/65R15 alternativt 205/60R15 på 6,5J15 med ET 47 original?

Och om man utgår från det, så innebär 215/45R17 (med en diameter på 626 mm och rullningsomkrets på 1 909 mm) antingen en ökning från 621 / 1 894 mm eller en minskning från 627 / 1 912 mm (vilket i praktiken med stor marginal ligger inom toleranserna för normen).

Att 235/40R17 på 8,5~9" fälgar bak kan kräva anpassning av hjulets position i hjulhuset (i första hand ET (eftersom diameter och rullningsomkrets är (i och för sig marginellt) mindre än för både 185/65R15 och 205/60R15)).

Att dina nuvarande 225-235/45R17 tar i vid styrutslag och/eller fjädringsrörelser, har garanterat mer med fel ET (och en ev sänkning/sackning av fjädringshöjd) än dimensionen, att göra!

OBS att R888 kan avvika något från normen, vid kontrollmätning så har tex mina 205/55ZR16 ca 10-15 mm mindre diameter och 10-15 mm större sektionsbredd, även om dom är monterade på 6,5" breda fälgar = samma bredd som normfälgen...

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1960



Re:

Top Notch skrev:
Nu är jag ju ingen expert på BMW... men jag tvivlar på att 205/55R15 var en originaldimension till E30 -91

Rätta mig om jag har fel, men hade den inte 185/65R15 alternativt 205/60R15 på 6,5J15 med ET 47 original?


Nu skall jag rätta dig Paul!
Det du skriver ovan gäller E36 325 som hade just 205/60-15 original.

Originaldimensionen på tidiga E30, 320/323 t.o.m. -85, var 195/60-14 på 6,0x14" fälg medan senare årsmodeller av de sexcylindriga modellerna hade 195/65-14 på 6,5x14" fälg.
Till 325 valde många till 15" hjul och då var originaldimensionen precis som skrivits av FoX ovan 205/55-15.

Tillbaka till ämnet!

Nej, 235/40-17 på 7,5x17" fälg är ingen bra idé - det kanske går att få på däcken på fälgen (även om det är jäkligt jobbigt) men det kommer inte att fungera bra. För att få ut vettig prestanda ur ett 235/40-17 bör du ha minst 8,5-tum bred fälg, gärna 9,0x17".
(Om det inte bara är rakt fram greppet som är av intresse...)

Om du sätter hjulen på rätt plats i hjulhusen fram, t.ex. med hjälp av excentriska bärmrmsbussningar och ställbara topplagringar till fjäderbenen, skall det inte vara några större problem att få plats med 215/45-17 fram (flera som åker just denna dim på sina E30). Men som skrivits tidigare beror det också lite på vad fälgen har för offset - lägre offset ger större svepradie på ytterkanten av däcket och kräver då mer plats.

205/40-17 sitter, liksom 215/45-17, bra på en 7,5x17" fälg men 205:orna är väl små för både bilens vikt och prestanda. (Stommen på ett 205/40-17 är alltså inte tänkt för en bil med din vikt och prestanda.)

///M

Ps. Jag har åkt på / jobbat med / sålt R-däck sedan drygt tio år så jag tror jag har "lite" koll på vad som funkar.

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Re:

Martin G skrev:
Top Notch skrev:
Nu är jag ju ingen expert på BMW... men jag tvivlar på att 205/55R15 var en originaldimension till E30 -91

Rätta mig om jag har fel, men hade den inte 185/65R15 alternativt 205/60R15 på 6,5J15 med ET 47 original?


Nu skall jag rätta dig Paul!
Det du skriver ovan gäller E36 325 som hade just 205/60-15 original.

Originaldimensionen på tidiga E30, 320/323 t.o.m. -85, var 195/60-14 på 6,0x14" fälg medan senare årsmodeller av de sexcylindriga modellerna hade 195/65-14 på 6,5x14" fälg.
Till 325 valde många till 15" hjul och då var originaldimensionen precis som skrivits av FoX ovan 205/55-15.

///M


Jobbade professionellt med däck/fälgar till PB -75 - 85, men -85 - 03 mest med bussar/släp/LB/skåpbilar, så därför min osäkerhet ang 318i -91

Av den anledningen konsulterade jag både STRO:s databok och gick in på dackonline.se och sökte på kompletta hjul till -91 318i, och båda källorna angav 205/60R15 som alternativ till 185/65R15.

Edit:

Ahh... -91 års 318i var en slamkrypare Tidiga 91:or, tillverkade fram till december -90 var gen 2 (E30) med fyrbultade hjul medan senare 91:or tillverkade från december -90 är gen 3 (E36)...

varje dag lär man sig något nytt, och glömmer 2-3 gamla erfarenheter

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
pampers138
Stockholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 313



Bra tråd!

Jag kör en e36 325 med 235:0r på 7, 5 " funkar helt dugligt. Spårigt som satan däremot.

En fråga! Hur mkt skillnad i bredd är det på ett valigt gatdäck och ett r888? Tex just 235.40.17.?

Har testat med 245 fram men då tar det i fjäderbenet. Lite orolig att de blir samma bredd på ett 235 r888!?

_________________
Erik Arrhenius
0737266822
Citera
FoX
Eskilstuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Lite uppföljning

Har breddat bakfälgarna till 8,5.
Nu sitter r888 235/40-17 bak
Federal 215/40-17 fram

Det ser ut som det blev riktigt bra, har inte hunnit köra ännu.

Men man kan se en viss skillnad o storlek på hjul.
"Luften ska vara i däcken inte i hjulhusen"




bak såg det bättre ut

_________________
/Fredrik Strengbohm
0703252017
Bmw M3 -02
Bmw E30 Turbo -90
Citera
pampers138
Stockholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 313



Gör också en liten uppföljare!

Körde en dag med 235/245 40 17 r888 på 7,5" bred fälg med en e36:a på Mantorp.
Kändes väldigt svampigt och i väldigt dåliga styregenskaper. Krängdes frisk och såg att det slet väldigt långt ut på däcken också.

Absolut inget att rekommendera.

_________________
Erik Arrhenius
0737266822
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



r888 235 kör jag på 9" fälg

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Däck för banåka
R888 235/40-17 på 7,5 fälg?
6265 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande