Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Profil vs köregenskaper
1841 besök totalt
zef
Göteborg
Här sen Maj 2008
Inlägg: 118


Trådstartare
Profil vs köregenskaper

Sitter och spånar på ett inköp av sommarens r-däck, men som vanligt spårar funderandet ut...

Det jag väljer mellan är 225/45-R17 och 225/40-R18.
Jag antar att skillnaden (0.5%) i rullomkrets är försumbar, profilen skiljer 11% så någon inverkan kan det ha, och vikten har jag inga siffror på men misstänker att det också kan ha inverkan på kör egenskaperna.

Hur ändrar sig köregenskaperna med ändrad profil (bibehållen omkrets och bredd) för r-däck?

_________________
Tomas Gustafsson
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Generellt så medför lägre profil högre krav på hjulinställning och körskicklighet då däcket blir styvare.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 498



Re:

Pär Hansson skrev:
Generellt så medför lägre profil högre krav på hjulinställning och körskicklighet då däcket blir styvare.


På vilket sätt blir kraven på körskicklighet högre med lägre profil/styvare däck?

_________________
Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19063



Mindre förlåtande, när det börjar släppa så gör det det mer abrupt. Skulle vilja påstå att däckmodell spelar större roll här än profilhöjd.
Däremot så blir styrresponsen fantastiskt mycket bättre med lägre profil så om du skall köra slalom så kan du tjäna massor med tid.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Lägre och styvare sidor betyder mindre kontakt med asfalten på våra spåriga och gropiga vägar. Högre och mjukare sidor flexar så större del av däcket är i backen. _Det sista gör att man slipper många "konstiga" släpp och får en lugnare bil.

På en slät fin bana är givetvis förhållandet oftast tvärt i kurvor under förutsättningen att hjulupphängningarna är riktigt bra men det behövs stort fotprint med, rakt fram är det bättre grepp med höga sidor, se dragracing.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

På tyngre bilar kan - helt beroende på däcksmodellens stomkonstruktion - högre däcksprofil ge problem med slitage på den yttre däcksskuldran. Dvs man kan få elakt slitage de yttersta centimetrarna för att däcksprofilen flexar lite för mycket. Då kan samma däck i lägre profil klara sig bättre. Men vissa däcksmodeller klarar sig kanonbra även i högre profil. Som sagt, mest om man har snortung bil.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Däck för banåka
Profil vs köregenskaper
1841 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande