Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1841 besök totalt |
Profil vs köregenskaper
Sitter och spånar på ett inköp av sommarens r-däck, men som vanligt spårar funderandet ut... Det jag väljer mellan är 225/45-R17 och 225/40-R18. Jag antar att skillnaden (0.5%) i rullomkrets är försumbar, profilen skiljer 11% så någon inverkan kan det ha, och vikten har jag inga siffror på men misstänker att det också kan ha inverkan på kör egenskaperna. Hur ändrar sig köregenskaperna med ändrad profil (bibehållen omkrets och bredd) för r-däck? _________________ Tomas Gustafsson |
||
Generellt så medför lägre profil högre krav på hjulinställning och körskicklighet då däcket blir styvare.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Re:
På vilket sätt blir kraven på körskicklighet högre med lägre profil/styvare däck? _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||
Mindre förlåtande, när det börjar släppa så gör det det mer abrupt. Skulle vilja påstå att däckmodell spelar större roll här än profilhöjd.
Däremot så blir styrresponsen fantastiskt mycket bättre med lägre profil så om du skall köra slalom så kan du tjäna massor med tid. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Lägre och styvare sidor betyder mindre kontakt med asfalten på våra spåriga och gropiga vägar. Högre och mjukare sidor flexar så större del av däcket är i backen. _Det sista gör att man slipper många "konstiga" släpp och får en lugnare bil.
På en slät fin bana är givetvis förhållandet oftast tvärt i kurvor under förutsättningen att hjulupphängningarna är riktigt bra men det behövs stort fotprint med, rakt fram är det bättre grepp med höga sidor, se dragracing. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
På tyngre bilar kan - helt beroende på däcksmodellens stomkonstruktion - högre däcksprofil ge problem med slitage på den yttre däcksskuldran. Dvs man kan få elakt slitage de yttersta centimetrarna för att däcksprofilen flexar lite för mycket. Då kan samma däck i lägre profil klara sig bättre. Men vissa däcksmodeller klarar sig kanonbra även i högre profil. Som sagt, mest om man har snortung bil.
_________________ ![]() |
||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1841 besök totalt |