| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Rullande landsväg för 4wd
|
5978 besök totalt |
|
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
||||
|
Jag hade för mig att ROLF LUNDBLAD MOTORSERVICE i Stuvsta hade det, och enligt ett gammal inlägg här så verkar det som det: http://www.nordicaudi.com/php/forum/
Deras hemsida var tokgammal och inte uppdaterad sen 2009... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
|
Vad skall göras?
Rolf lundblad skulle jag inte lämna annat än rally/racebilar med förgasare eller mercedes med K-jet de kan dom men är det något nyare som skall mappas eller så, lämna då bilen någon annanstans typ JRM. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
|
Tyvärr ska vi felsöka ett turbosystem som inte funkar som det ska. Helt original på en bil men alla "går bet" inkl alla märkesverkstäder. Jag gillar utmaningen att "det är omöjligt" när det för mig är ganska solklart...
Det som är jobbigt är att man måste stoppa in saker och titta i motorrummet på fullt spett över 5000rpm... _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Hej,
Detta är mitt första inlägg på rejsa. Jag heter Sebastian och det är mig Micke vill försöka hjälpa. Bilen är en 996 turbo från 2004. Det är ett garantiärende och märkesverkstad har bytt båda turbo utan resultat. Det låter bara vid fullgasacceleration över 5000 varv och felsökning sker genom slumpmässigt byta en reservdel, varmköra och sedan uppsöka en avskild raksträcka på allmän väg. Känns sådär... Vore därför kanon med tips vilken rullande landsväg 4WD i sthlmsområdet ni tycker passar bäst för denna felsöking. Mvh, Sebastian Porsche 996 Turbo _________________ Sebastian Schattauer |
||||
|
Re:
Hur låter det? När låter det och känns det något? _________________ Anders Hansson |
||||
|
Re:
- Det låter bara vid fullgasacceleration över ca. 5000 varv, dvs när man närmar sig fullt laddtryck - Ljudet påminner om en visselpipa - När det är rejält varmt utomhus och efter en längre stunds hård körning visslar det riktigt högt som en ilsken dommare som blåser allt han är värd i sin pipa //Sebastian _________________ Sebastian Schattauer |
||||
|
Re:
Precis, jag skulle börja med att kontrollera BOV (även kallade diverter valves). Konstigt att man började med att byta turboaggregat - eller tog de kanske båda delar? _________________ Anders Hansson |
||||
|
Jag satsar mina kronor på antingen läckage innan turbon eller efter.
Min bror hade en lite trasig avgaspackning mellan topp och grenrör på sin skyline. Den lät helt normalt tills man drog på och då lät det som du beskriver. |
||||
|
Re:
Vilket drag på detta forum. Stort tack för alla bra svar som kommer så snabbt! Fram till förra veckan har jag bara "litat" på verkstaden, så jag vet inte i detalj vad de gjort förutom turbobytet. De har använt rök för att kunna se läckan... (?). Jag är inte så kunnig tyvärr. I torsdags förra veckan försökte dom få mig att ta tillbaka bilen (för dom tyckte den i alla fall hade blivit lite tystare nu). Men det är ju ett garantiärende och jag vill ha en tydlig diagnos att dom hitta felet och fixat det. Eftersom jag vägrade så ringde dom dagen efter med nya idéer. De ska byta dumpventil och wastegate (som väl är en och samma ska om jag fattat rätt?). De talade om långa väntetider för att få detta från tyskland... Nu har jag googlat i typ max 15 minuter och lär mig snabbt att delen finns på mekonomen för 430 kronor. Suck. Hoppas att ni och dom har rätt. Nu är det hög tid att ställa av vinterbilen. _________________ Sebastian Schattauer |
||||
|
Vilken verkstad är det? Wastegaten kollar man lätt och om dem bytt aggregaten ska dem vara bytta.
Dumpventilen är något annat men den kollar man också lätt. Känns inte riktigt som verkstan vet vad dem pysslar med. _________________ Mvh/Dick Gilled Radical SR8 AMG GT R |
||||
|
Re:
Hej igen speedfreak. Jag vill inte hänga ut verkstaden (ännu). De har fortfarande bilen och de får en chans till att fixa det. Om det inte löser sig ska jag gärna säga vilka det är så andra kan lära sig av detta. Tyvärr tror jag du är ngt på spåren angående verkstaden. Fast snarare är det fråga om bristande engagemang: märkesverkstaden har förstås vårfullt med 997:or och nya boxers etc som ska göras redo för välbetalande kunder. Ett garantiärende som pågått sedan i maj förra året (!) är inte lönsamt... _________________ Sebastian Schattauer |
||||
|
Re:
Dick, hur är dumpventilen gjord på de här bilarna 1) återcirkulerande? 2) inkopplad så att den bara tar undertryck på "sugsidan" eller så den även tar övertryck? Fjäderbelastad förutsätter jag... Tror också helt klart på bristande engagemang hos verkstan! Undrar hur länge man får hålla på och försöka och misslyckas...Seb, ett samtal till Allmänna reklamationsnämnden att kolla? Tror det finns gränser innan du kan kräva att få ersättning att gå någon annanstans (typ Turbocenter!). Det är ju lite ocanligt iom. Att du inte köpt bilen här, utan det är garantin som du behöver förstå gränserna för "misslyckande". _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Re:
[quote="Westfield"]
Dick, hur är dumpventilen gjord på de här bilarna 1) återcirkulerande? 2) inkopplad så att den bara tar undertryck på "sugsidan" eller så den även tar övertryck? Fjäderbelastad förutsätter jag... Återcirkulerande, fjäderbelastade, släpper övertryck till insugssidan. _________________ Mvh/Dick Gilled Radical SR8 AMG GT R |
||||
|
Re:
Tack! Har svårt att tänka mig det skulle ge det "tjutet" som jag hört. Det låter precis som när man kör turbon utan insug/filter och med lite övervarv...men helt klart sitter både insug på och övervarv...nja, tveksam. Jag sätter minapengar på ett vakuumslang/rör som är sprucket sominte syns förrän det belastas hårt. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Rullande landsväg för 4wd
|
5978 besök totalt |