Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 2 besök senaste veckan (36927 totalt) |
Re:
Jag fick ta de ur min andra motor och täta med packningsmassa... Motorn skall max sitta i denna säsongen och jag är rätt säker på att det håller tätt. Jo jag kan bara hålla med, de fälgarna är klockrena. Dessutom lätta och breda. ![]()
Jag öser på för fullt ända in i kaklet, vi får se om det håller! ![]() ![]() Stummare växellådsfäste, otroligt bra bild där man ser hur den är uppbyggd. (Inte) ![]() Motorpaketet klart att hysta i, jag kommer bli mobbad av korvkiosktrimmarna nu när jag kör orginalgrenrör och avgassystem, jag ska byta ut sista burken vad det lider, men det är inte prioriterat i dagsläget... ![]() Här någonstans ![]() Plopp! Allt kopplat och klart och jag tankade på olja och vred på nyckeln och det brummade direkt, utan avgassystem till min och grannarnas stora förtjusning! ![]() Kvar att göra som jag minns i huvudet: -Skaffa hjulmuttrar som passar fälgarna, eventuellt får jag åka på andra framfälgar -Montera avgassystemet -Montera intercooler -Bygga ihop IC-rör, jag slängde de som satt på bilen, de var rostiga... -Svetsa dit kylarbalken -Bygga ihop fronten -Montera och valsa framskärmar -Vaddera buren -Montera kylare -Hälla på växellådsolja Eventuellt: -Byta ut sista burken på avgassystemet, den stryper nåt enormt -Få i 4-p bälte -Hjulinställning, hade verkligen behövts, men är nog stört omöjligt att hinna med -Byta bromsvätska -Montera oljekylare Det blir en lugn shakedown med korta pass om jag kommer iväg, har ingen oljekylare, oljetempmätare eller laddtrycksmätare och dessutom är allt skruvat på så jag får känna efter så allt känns rätt. Jag tillhör de lyckligt lottade som har ett jobb att gå till så det får bli att gå och lägga sig en stund tills klockan klämtar i gryningen. ![]() _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
Re:
Nu kastar jag in handduken, skruvade sent igår med och hade inte speciellt mycket kvar. Men ett par större grejer nu ikväll satte p för det. En av de sista grejerna var att skruva dit avgassystemet, det sitter helt snett och katalysatorn tar i golvet. Jag har orginalgrenrör och avgassystem så det är riktigt skumt. När jag låg och skruvade loss skruvarna till avgashuset för att kunna vrida allt rätt insåg jag att jag är för trött... Avgashuset sitter fast i grenröret och går inte att vrida. ![]() _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
Re:
Ja, jag får nöja mig med att glädjas med er, Nisse borde vara bra på det vid det här laget så han får visa hur man gör. ![]() Var nära på att handla en reserv-banbil idag men var en halvtimme sen, någon hann före. ![]() _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
Re:
Du menar att ha roligt åt er som kör (av) ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Tisdag natt:
![]() Onsdag natt: ![]() ![]() Fick bänt in avgassystemet framifrån så mycket som möjligt, fattas 10 cm och det sitter hårt i spänn mot golvet. Får kika vidare imorgon. Det var trevligt att kika på bilar och snacka skit idag på Vårruset på Falkenberg, men körsuget blev inte ett dugg mindre... ![]() _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
_________________ jimmy gabrielsson Följ bygget mer i detalj på facebook "pulsar by jigab" jag säljer olja från Eurol på min hemsida www.jigabshoppen.se |
||||
Ditt avgassystem är inte byggt som så att man kan vrida den delen upp-och-ner då?
Försöker minnas hur mitt system ser ut just nu, om det finns några skarvar man kan råka vrida systemet på där fram. _________________ Mikael Svantesson "Busbil": Nissan 200SX S13 -92 Bruksräser: Subaru Levorg -18 |
||||
Re:
Ja det ska jag hinna till, nu rullar och fungerar bilen, hoppas jag kan snika till mig en hjulinställningstid på kort varsel bara.
Framtill är det en böj som går uppåt och möter downpipen från turbon så den kan man inte sätta fel, det blev att jag fuskade och värmde med gassvetsen och böjde till det. Får se hur det går sen om jag får för mig att byta avgassystem... Hade igång bilen häromdan och igår när jag skulle starta den gick den dåligt och inte på alla cylindrar, efter lite felsökning tankade jag på lite soppa också gick den som den skulle. ![]() Sen var det ett missljud som lät lite otrevligt, jag tyckte det kom från servon, tankade på lite olja på servon också blev det tyst och fint. ![]() Trasslar med el, förra ägaren har varit på elen till framlamporna med så det blev lite pyssel där, men hoppas få ihop framänden och termokontakt till elfläkten, så kan jag börja fila på smågrejer och kanske rentav tvätta bilen sen. Den är grön av alger eller mossa eller vad det är. ![]() _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
den har astma på rutan med ,, kan inte vara bra med en bil som andningssvårigheter
![]() _________________ jimmy gabrielsson Följ bygget mer i detalj på facebook "pulsar by jigab" jag säljer olja från Eurol på min hemsida www.jigabshoppen.se |
||||
Re:
Ja det stod "EASTMAN" på rutan när jag köpte den, tog bort ett E för att se om det gick att få bort och då blev det "ASTMAN" utan att jag hade en tanke på det. Mattan svängde förbi och tyckte jag skulle ta bort N:et också, ASTMA Tuning hade vart ett kanonnamn om man ska sälja turboprylar... ![]() Så får det vara tills jag bytt framruta, den är lite sprucken. ![]() Jag var på Mölndals Däckservice och Dennis fick justerat in fram- och bakvagn. Mycket kompetent och trevlig herre, inte ett negativt ord om att det var krångligt med massa ställbara eftermarknadsstag och att jag ville ha "egna" hjulvinklar. Han var mycket noggrann med att få till precis de vinklar jag specade, till exempel ville jag ha 7-8 grader caster och fick 7,5 inom någon hundradel... ![]() Jag fick se att jag hade fått till hyfsade vinklar när jag bara slängde dit stagen i bakvagnen, lite mycket camber bak men det såg man med ögat. Nu har jag: Bak, innan och efter: Camber -3,38 och -3,13 grader, och nu -2,09 och -1,94 grader Total Toe +0,13, och nu +0,10 grader Fram: Caster +7,95 och +7,27 grader och nu +7,52 och +7,52 grader (står castor på papperet, jag har alltid sagt caster) Camber -2,80 och -2,33 grader, och nu -2,51 och -2,52 grader Total Toe +0,26 grader, och nu +0,10 grader Ruggigt snygga siffror! Det enda som skiljer sig mot vad jag hade tänkt var att jag var inne på lite toe-out fram, men Dennis trodde jag skulle trivas med lite toe-in. Han skruvar mycket Porsche annars, det lät som att de ofta kör med en aning toe-in fram. Sedan blev mina 3D-topplagringar totalsågade, jag får byta till vanliga med bara camberjustering till nästa gång... ![]() Lite småpill ikväll och lasta imorgon, så bär det av till kullen på onsdag! ![]() OT: Skönt att arbetet med omkoppling av råvattenledningen in till Varberg är klart, ett projekt jag fick äran att vara bygg/projektledare för. En 700 mm spännarmerad betongledning med 6 bar tryck i skojar man inte med... Det gjordes i torsdags och vi bröt vattenförsörjningen in till staden på natten och öppnade upp igen på eftermiddagen, samtidigt som jag var på Falkenbergs motorbana och kikade... Förberedelserna tog mycket av min tid som var tänkt till att skruva på Nissan. Men det gick vägen och det är otroligt skönt i efterhand. ![]() _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
Kort racerapport från Kinnekulle: bilen kokade, kom ett varv sen stack tempen och det var torrt på kylarvätska.
![]() Provade fylla på och lufta, samma resultat, luftade med näsan högt i vädret och samma visa igen. Testade kompet och det visade mycket jämnt och fint på 10 bar, med en tiondels avvikelse, så toppackningen verkar hel. Inga tendenser till olja i vattnet eller tvärtom, ingen överdriven rök från avgassystemet. På hemvägen fick jag stanna ett par gånger och fylla på, trots att jag lunkade fram i 80-100 km/h. Jag har felsökt lite hemma, bytt kylarlock och hittat en mindre kylarläcka från en slang där det droppade lite. Ingen större förbättring, kört utan termostat och det gjorde heller ingen skillnad. Det bubblar i expansionskärlet när man kört en stund lugnt (trycklöst expansionskärl) så det blir mer än 0,9 bar när man bara glider omkring lite lugnt. Funderingarna är om det är någon spricka i block eller topp, någon ytterligare kylarläcka, tät kylare eller att vattenpumpen inte cirkulerar vattnet som den skall. Tappade motivationen lite, men gjorde en beställning för att få ordning på kylningen och säkerställa att den är som den skall. Hämtade ut paketet idag och kände inspirationen komma tillbaka, tänk vad lite prylar kan hjälpa! ![]() ![]() Kylaren hette Fenix, och är 52 mm tjock och på den satt ett 1,1 bars kylarlock, jag skall först testa att köra med 0,9 och få ordning på det innan det blir 1,1. Fläktstyrning med justerbart tillslag. 12" kylfläkt som monteras på kylaren. 7" kylfläkt som monteras på oljekylaren som kommer att sitta precis bakom kylaren så den suger genom bägge. Tändstift. Trevligare luftfilter. DeatschWerks 320 LPH bränslepump som skall klara e85 med, man vet aldrig... ![]() Planen är att montera kylare, oljekylare och fläktar. Sedan provtrycka systemet och se om det är någon mer läcka och ut och testa om det blir bättre. Blir det inte det åker motorn ur också får jag bygga ihop min andra, men det kan ta lite längre tid eftersom det är lite bearbetning och utgifter kvar för att få ihop den... _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 2 besök senaste veckan (36927 totalt) |