Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Klarar era tävlingsbilar 95 dB?
<<   1, 2, 3, 4   >>
24969 besök totalt
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005

Re:

Kimmen skrev:
Ryktena säger att TTA bilarna inte klarade 95 db förra året.

Och dom hördes ju förra året. Hörde detta rykte i vintras och att dom ska ha gått runt reglerna på något vis.

Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012

På sbf:s hemsida står det 100 dB på Folkrace 2013.

Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Re:

Superkart skrev:
Kimmen skrev:

Och dom hördes ju förra året. Hörde detta rykte i vintras och att dom ska ha gått runt reglerna på något vis.

Åfan, man kan alltså köpa sig ur 95 db gränsen genom att köra i dom dyrare klasserna... thumbs down

www.modsport.se
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Är det en regel så ska den väl gälla? Vad är det för ett jävla trams och slira på tolkningarna för att det är en dyr klass? Jävla tomtar på ren svenska! thumbs down

SBF borde värna motorsporten, inte jobba mot den. För mig är ljudet ett viktigt inslag och en viktig del i upplevelsen. Att gå och titta på ett lass symaskiner som susar runt på banorna intresserar inte mig. Fast det är ju jag det.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010

Jag hörde TTA (STCC) bilarna träna på knutstorp... Dom lät långt under än när Time Attack hade körning där...

Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Re:

2fast4u skrev:
Är det en regel så ska den väl gälla? Vad är det för ett jävla trams och slira på tolkningarna för att det är en dyr klass? Jävla tomtar på ren svenska! thumbs down

SBF borde värna motorsporten, inte jobba mot den. För mig är ljudet ett viktigt inslag och en viktig del i upplevelsen. Att gå och titta på ett lass symaskiner som susar runt på banorna intresserar inte mig. Fast det är ju jag det.

Nu vet vi förvisso inte hur det förhåller sig men jag gissar att det luktar lite illa här

www.modsport.se
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005

Jag kan informera er om att STCC och TTA inte var "Racing" utan vanligt hederligt FOLKRACE och därmed
får de låta 100db.

Döp om Modsport o.s.v. till Folkrace A,B,C o.s.v så får ni ha 100 db ni också!!!!!!!!!!!!!!!

Enkelt va!!!!

Chaffsa inte - skrid till handling så kanske min bil också klarar ljudfällan.

Lycka till i dopingen!!!!!!!!!!!!!

Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012

Va bra! Var lägger jag anbuden!!!!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Henke_HJCC skrev:
Jag hörde TTA (STCC) bilarna träna på knutstorp... Dom lät långt under än när Time Attack hade körning där...

Det är ju intressant. Vilka dagar var det? (nyfiken på vems timeattackarrangemang det var)

Göteborg
Här sen Okt 2003

Re:

Kimmen skrev:
Superkart skrev:
Kimmen skrev:

Åfan, man kan alltså köpa sig ur 95 db gränsen genom att köra i dom dyrare klasserna... thumbs down

Ja, eller de billigare klasserna tydligen?

Jag tror bara det finns en väg frammåt och det är att TOTALVÄGRA gå med på detta. Inte en ska gå till SBF och mailkorgen ska vara full på Måndagsmorgonen.

#52 Modsport II
Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004

Re:

TPR skrev:
Hördes inte STCC bilarna de första åren?
Att inte TTA hördes förra året är inte så konstigt då de hade detta krav på 95 dB redan då.
Och förra året hördes både speaker och musik märkbart högre än TTA bilarna.

Så det är bara bilarna som stör boende i omgivningarna men inte musik och speaker?

Hur kan man tillåta att musik och speaker låter mer än 95 dB om man har satt en gräns för vad som är störande? Som boende i omgivningarna, och irriterad sådan, så kan det ju knappast spela roll om det är motorljud eller musik/tal som stör?! Eller?

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Citat:
95 db LAF max (vid fullgasaccelerationspassering på 10 meters mätavstånd från tävlingsfordons centrum

Om man skiter i att ha fullgas så borde man falla utanför mätkraven...

www.modsport.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Re:

Maxx skrev:
TPR skrev:
Hördes inte STCC bilarna de första åren?
Att inte TTA hördes förra året är inte så konstigt då de hade detta krav på 95 dB redan då.
Och förra året hördes både speaker och musik märkbart högre än TTA bilarna.

Så det är bara bilarna som stör boende i omgivningarna men inte musik och speaker?

Hur kan man tillåta att musik och speaker låter mer än 95 dB om man har satt en gräns för vad som är störande? Som boende i omgivningarna, och irriterad sådan, så kan det ju knappast spela roll om det är motorljud eller musik/tal som stör?! Eller?

Nej, det låter rimligt.
Men tydligen tycker inte alla så.

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

V8 Thunder Cars kör med upplägget "låter en bil bara lagom mullrigt så kompenserar vi det med ett helt gäng bilar som tillsammans låter jättehärligt massa mullrigt!" thumbs up

Halmstad
Här sen Jul 2010

Tänk om...

En tanke som slog mig..

Tur att Sverige inte har några F1 lopp eller??

Nej, i slutändan är det som grannen hemma på gatan som vill få bort lekplatsen...
För att det låter när barnen leker där...

Köp inget hus nära järnvägen då tågen går där.

Audi Club Sport
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Hur gick det med stcc, V8 thunder & carrera? Klarade de 95 dB? Eller blev halva gänget svartflaggat? Jag hoppas verkligen inte SBF tittade mellan fingrarna...

Kumla
Här sen Maj 2007

Re:

Fastlane skrev:
Hur gick det med stcc, V8 thunder & carrera? Klarade de 95 dB? Eller blev halva gänget svartflaggat? Jag hoppas verkligen inte SBF tittade mellan fingrarna...

Njaa, inte halva gänget i carreralopp 1, bara 40 %

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005

Re:

Lars Gustafsson skrev:
Fastlane skrev:

Är det med ironi eller sanning?
Intressant att inte hela fältet blir svartflaggst när ALLA åker lika dana bildar. Är det vissa som planerar sitt gasande efter var det mäts, några som gasa gör dåligt eller bara några som skött om sina bilar tillräckligt bra?

Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Avregistrerad (14522)

Här sen Nov 2008

vi har inte hajat det där med bullerkrav, vi har alltid fritt buller på våra tävlingar......vem fan orkar med få till en 95 db lösning, inte vi i alla fall så för 2013 fritt bullar för alla

www.landracing.se

Kumla
Här sen Maj 2007

Re:

Superkart skrev:
Lars Gustafsson skrev:
Fastlane skrev:

Är det med ironi eller sanning?
Intressant att inte hela fältet blir svartflaggst när ALLA åker lika dana bildar. Är det vissa som planerar sitt gasande efter var det mäts, några som gasa gör dåligt eller bara några som skött om sina bilar tillräckligt bra?

Varken eller, var ett skämt

4a bilar av 10o bröt.

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007

Re:

Glenn ocklund skrev:
vi har inte hajat det där med bullerkrav, vi har alltid fritt buller på våra tävlingar......vem fan orkar med få till en 95 db lösning, inte vi i alla fall så för 2013 fritt bullar för alla

www.landracing.se

Och ni håller er inom aktuell banas av myndigheter pålagda miljökrav då antar jag?

Allmänt banåkaforum
Klarar era tävlingsbilar 95 dB?
<<   1, 2, 3, 4   >>
24969 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande