Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (45311 totalt) |
Re:
Hoppsan! Fler som sliter som djur in i det sista ![]() Hoppas det löser sej i alla garage nu så här nära starten!!!! ![]()
_________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... ![]() |
||||
Små (eller kanske stora) framsteg i dag. Vagnboksbesiktningen klar och godkänd!
![]() Motorn på väg ur donatorbilen, så med lite tur ligger den hemma i garaget i morgon kväll!!! _________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... ![]() |
||||
Hoppsan! Ja, sånt inverkar ju lite menligt på väghållning om man säger
![]() Ok, efter heldag i garaget sitter "nya" motorn på plats. Enda kvar nu är extraktorrören, motorns el och insug, så Söndagen kanske blir provstart med lite tur. Vet inget om skicket på nya motorn, mer än det man kan se vid trågbytet osv, men generellt ser den fräschare ut än min gamla ![]() Det gick t.o.m. ganska bra att lyfta hela klumpen komplett med låda! _________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... ![]() |
||||
Re:
Jag brukar lyfta i hela paketet motor med extraktorrören & växelåda det tar sån tid att skruva dit grenrören på plats i bilen. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
Vågade aldrig testa, men dom ramlar på plats relativt lätt om man tiltar den lite och tar bort motorfästet ![]() Nu är den dock provkörd och prestandamässigt känns ingen skillnad. Enda skillnaden är att "nya" maskin tickar duktigt i lyftarna, men det kan jag leva med ett tag ![]() _________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... ![]() |
||||
Re:
Lyftar tycket brukar försvinna efter ett tag _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Definiera "ett tag".... timmar eller dagar?
![]() ![]() Nu är det i alla fall städat i garaget så man kan röra sej utan att snubbla på nån motor eller låda... ![]() ![]() _________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... ![]() |
||||
Jaha, då har premiären på Mantorp avverkats och en hyggligt hel bil står i garaget
![]() Stressig helg som började med Licenskursen på Fredagen. Tack och lov hade jag hjälp hela dagen med det som var tvunget att göras med bilen. Peter och Henrik bytte slutväxel och skruvade i vikterna och Carola fixade käk, pilsner till mekarna, mjölk till mej och bensin till bilen. Kursen slutade runt 21, så speciellt mycket mer än att äta och gå och lägga sej hanns inte med..... ja, förutom teamet då, som ville underhålla hela depåområdet med Eddie Meduza ![]() Upp tidigt för fotograferingen och förarmötet. Aningen nervös känsla i kroppen direkt från när man gick upp.. 1a tidsträningen gick väl mest ut på att känna på bilen och se om man kunde lära sej hitta runt vettigt på Mantorp, eftersom det var första gången där.... Gick rätt ok. Gamla däcken talade om rätt tydligt att det understyrde en del i Parisen framförallt... 2a tidsträningen blev med nya däck. Betydligt bättre fäste vilket betydd nån sekund på varvet ungefär. Försökte hitta bromspunkt efter långa rakan, men kände att jag fegade en del pga extremt tungtrampade bromsar. Borde försöka hitta nåt litet servo eller ändra utväxling på pedalen kanske? Race 1 Startade i 9e led och tog det medvetet lugnt. Som rookie ville jag inte gärna utmärka mej med att trassla till det i starten ![]() Klämde mej förbi #67 Rikede Racing, vilket visade sej vara lönlöst när vi kom ut på långa rakan.... omkörd med lätthet ![]() Efter det började jakten på #12, Daniel Öhman. Kom inte förbi hur jag än försökte och hade precis skitkul under tiden. Trodde till slut att jag kunde ha en liiiten chans i yttern på Parisen, men Daniel körde snyggt och utnyttjade sitt spår väl, vilket resulterade i att jag var tvungen att åka lite på curbsen. Det var ett dåligt val kan man säga. Till min stora förvåning kunde man rätt som det var se gräsmattan i framkant där dörren borde varit? Det visade sej att dörren hoppat av (dom ospärrade) gångjärnen och hängde på trekvart i dörrlåset. Gick av direkt och sökte skydd bakom posteringen tills racet var klart. Dörren var bara att häkta på igen, så det var lugnt att fortsätta race 2, dock med sprintar i den här gången ![]() Så förutom en DNF och en hel massa missade växlingar så gick det lite över förväntan! Race 2 Började ju nånstans 3a från slutet tillsammans med fler DNF'er. Kul början. Fick ju i alla fall köra om en 4-5 bilar innan det blev lugnt. Till slut var det långa avstånd både till nästa framförvarande och nästa bakomvarande, så sista varven var nog mest transport till den efterlängtade målflaggen ![]() Slutade race 2 på totalt 15e plats eller som 7a i Modifierad. Nöjd? Nja... både ja och nej kan man väl säga ![]() Nåja, har haft precis hur kul som helst i helgen och ser fram mot Kullen. Tills dess hoppas jag ha en frisk maskin i som inte vevhustrycker olja genom oljesticksröret ![]() Tack alla inblandade! Bra arrangerat och trevliga medtävlare gjorde helgen riktigt bra! Och ett par filmsnuttar såklart. Den som vill se hur Daniels 330 ser ut bakifrån kan ju kika på Race 1 ![]() _________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... ![]() |
||||
Kul att debuten är avklarad
![]() När kommer första pokalen? ![]() Jag gissar att fotografier på ditt vrålåk finns här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ BMW MC-klubben |
||||
Re:
Oj, med det här gänget lär det nog dröja ett tag.... Men jag tänker ju försöka såklart.... ![]() Sedärja, den svarte klarade sej inte från kameran. Kul ![]()
_________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... ![]() |
||||
Trevlig racerapport & genomförd premiär
![]() Du var lite svår att hitta på fredagen blev lite förvänad när jag såg vem som meckade åt dig ![]() Kul att få se min fight med Rikede då jag själv glömde stoppa in kameran i bilen. ![]() Syns på Kinnekulle ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Ja, fredagen fick vi ju tillbringa en del i ett klassrum
![]() Jo, det var lite ombytta roller nu i helgen. Jag skruvar ju en del med Peters cykel, så nu var det payback ![]() Så skönt att jag hade hela gänget med. Hade aldrig hunnit allt som behövdes göras annars.... Jodå, vi syns på Kullen. Gamla maskin åkte isär i går kväll och ska väl förhoppningsvis ligga i bilen tills dess ![]() _________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... ![]() |
||||
Jag har i alla fall kollat hela videon från race 1 vacker bil framför dig;). Det var riktigt kul race. Speciellt att vi verkar vara flera bilar som är ganska jämna det kommer vara utvecklande för oss alla.
Jag kommer nog inte till kullen men repris i juli på mantorp blir bra för mig! Daniel _________________ Daniel Öhman BMW Cup nr 12, 330ci E46 |
||||
Hehe vi hade en bra fajt där i race 1! Den tackar jag för! Kul att vi båda var debutanter dessutom.
Jag jagade Öhman resten av racet efter du bröt och sen vidare i race 2 utan att komma om haha! _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||
Re:
Ja, jag tyckte det var riktigt roligt att jaga dej ![]() ![]() ![]()
Ja, den där svart-vita fyllde hela backspegeln emellanåt, så man fick ju klart vara på sin vakt och göra sej så bred man kunde ibland, så tack själv, det var kul som f*n!!! ![]() ![]() Synd att dörren lossnade, annars hade det varit svettigt ända in i mål!!! _________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... ![]() |
||||
"Små"fix innan Kullen gäller nu....
Spisen som sitter i bilen för stunden får nog betraktas som reservmotor. Kändes riktigt trött på Mantorp och det parat med att den lämnade ifrån sej ett par dl olja per race, så blir den inte långvarig.... Har börjat riva ner "ordinarie"motorn för inspektion och ännu så länge ser allt bra ut. Den kommer förhoppningsvis klara sej med nya lager, honing och nya ringar.... hoppas jag i alla fall ![]() Toppen ligger hos lokala motorfirman för byte en ventil/styrning och alla knaster. I övrigt är den ju riktigt bra, så med allt på plats kommer det nog kännas bättre ![]() ![]() Tänkte prova att förlänga spaken också. Missar växlar alldeles för ofta och har en svag känsla av att det är lite för mycket short-shift ![]() Riktigt så här lång kommer den dock inte bli ![]() ![]() Demonterar ett gäng dekaler samtidigt. Ska bara trycka dit dom reglementesenliga, så räcker det sen ![]() ![]() _________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... ![]() |
||||
Ok, hittat svaret på tungtrampade bromsar utan att behöva svetsa och dona med originalpedalen...
Massive Brakes säljer ett Booster-delete kit till E30 som flyttar upp både bromsstång och huvudcylinder och ger en utväxling på 6:1 i stället för 4:1..... låter som det kan vara medicinen ![]() Mer info här: http://www.massivebrakes.com/brake-s _________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... ![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (45311 totalt) |