Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Smörjmedel till Polyuhretan?
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (8051 totalt)
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Mina Powerflexbussningar gnisslar och gnekar något enormt. Eftersom det är en utpräglad komfortracer undrar jag nu vilket smörjmedel som håller bäst och längst?

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Smörjmedel till Polyuhretan?

Micke Holmström skrev:
Mina Powerflexbussningar gnisslar och gnekar något enormt. Eftersom det är en utpräglad komfortracer undrar jag nu vilket smörjmedel som håller bäst och längst?

Silikonspray kanske, sådan som alla lackerare älskar

Akta dig för en del vanliga fetter, verkar vara lite elaka mot poly ibland.

Lund
Här sen Feb 2003

litiumfett är det man brukar smörja med...

siliconfett funkar bara ett litet tag... sen blir det trögt igen...

om du fettar in bussningarna, ska du inte spraya på något lättflyktigt efter det eftersom fettet då sköljs bort..
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Kopparpasta följer ju med när man köper dom bussningarna iaf

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Smörjmedel till Polyuhretan?

Micke Holmström skrev:

Polurethan tål inte vissa fetter över längre tid. Men teflon och silicon går bra. Finns på tub hos kullagerhandlare typ Momentum. Men man måste plocka isär och smeta på det. om det låter så beror det oftast på passningen. Man får svarva av en sida och schimsa den andra.
Göran Malmberg

Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Göran & Rolle: Tror ni lithium som Anders föreslog funkar? Angående passning så tycker jag de sitter lite väl tight men de är ju gjorda speciellt för bilmodellen så det skall väl vara så gissar jag.

Kunta: Jag vill minnas att det var en ganska tunn kopparpasta original men den har ju försvunnit helt så tanken var om det finns något bättre med låg friktion, lång livslängd och som inte skadar bussningen.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Överöstar knirket verkligen alla andra ljud

Bromma
Här sen Feb 2003

Magnus Thomé skrev:

ahaa, jag som trodde mina inte gnirkade.
Göran Malmberg

Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:

Ja, mest märks det när man åker över de små elaka fartguppen i garaget från bakaxelbussningarna.
En baktanke är givetvis också att knirrljudet beror på att det kärvar och DET är ju inte bra. Fjädringskaraktäristiken skall bestämmas av fjädrar och dämpare. Inte av kärvande bussningar, böjning i bärarmar, infästningar, kaross osv.

Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002

Jag har fått problem med ena polyuhretan-bussningen till krängningshämmaren bak. Ett av fästena sitter ovanför en katalysator och fettet rinner troligtvis bort efter en tid - knirr-knarr.

Vad valde du för fett Micke Holmström och har det fungerat bra?

Tål lithiumfett värme? Tål bussningen kopparpasta?

Tack för svar.

Karlstad
Här sen Apr 2003

Jag har iaf använt ett medel som heter "molykote". Tydligen baserad på kopparpasta. Har använt på bl.a. växellänkage, polyurethan bussningar. Har nu bara gjort det på bruksbilen men den har ju rullat en del nu (till slut) med gott resultat.

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Micke Holmström skrev:
tanken var om det finns något bättre med låg friktion, lång livslängd och som inte skadar bussningen.

Grafit kanske? Var man nu får tag på det (förutom i blyertspennor)

Bromma
Här sen Feb 2003

Jet skrev:
Micke Holmström skrev:
tanken var om det finns något bättre med låg friktion, lång livslängd och som inte skadar bussningen.

Grafit kanske? Var man nu får tag på det (förutom i blyertspennor)

Gnirket kommer ifrån att bussningen har en presspassning någonstans. Oftast kragen i sidled som måste svarvas till mått, sen får man schimsa andra sidan. Många standard gummibussningar får ta upp vinkelavvikelser iom hjulinställningar toleranser mm. Byter man då till polurethan så får man gnissel.
Inte så länge det finns smörjning kanske, men även om det inte gnisslar i smort läge så är det ändå bättre med rätt passning.
Man får räkna med att plocka isär och smörja mellan varven, det är inte mycket som sitter kvar på polurethan. Det som glider bra som teflonfett försvinner just därför att det glider och därmed även glider bort så bra.
Göran Malmberg

Torslanda
Här sen Nov 2002

Pratade med en plastguru på Volvo. Hans förslag var att byta ut alla bussningar till nån mjuk Delrin istället. Kommentar någon ??

Malmö
Här sen Maj 2003

FSN skrev:
Pratade med en plastguru på Volvo. Hans förslag var att byta ut alla bussningar till nån mjuk Delrin istället. Kommentar någon ??

Svårt att få till det med axlarna kring vilka bärarmarna skall röra sig. Ofta när man använder sig av gummibussningar så kan dessa ta upp snedställningar. T.ex. på bakarmarna på 924/44 så har inre och yttre bussning inte samma axel, dessutom ändrar detta sig när man ställer toe och camber.

Problemet om man inte har gemensam rörelseaxel för lederna så kommer man knäcka bussningarna, eller om dessa är lite tåligare (delrin) så riskerar man knäcka infästningarna.

Jag har använt delrin för att fästa torsionsboxen stummt mot chassiet på 944:an, men hade inte gjort det på en bärarmsinfästning.

Vissa plaster tar även åt sig fukt och sväller, detta kan också ge problem med att glidytor "kniper".

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

FSN skrev:

Mjuk !?!?! Känner du honom kanske du kan få en angivelse i Rockwell eller Shore. Själv tycker jag det hårdaste som finns av dom här materialen är det enda som gäller, eller balljoints. Det är ju tal om rejsbilar.
Anledningen att använda polurethen (som är ett gummi) är att det går att svarva och anpassa hemma själv på ett hanterligt och förhållandevis billigt sätt. Samt att man själv kan göra A-armar med endast en "rör"-avslutning mot bilen.

Men jag tycker INTE att man i stället för att svarva in dom till justa mått ska sätta dit mjukare som tar upp felpassningen.

Såg just att Christian kommenterade axel linjen. Sådana avvikelser får självfallet inte hamna utanför toleranserna. Då får man vinkla om A-arms hållaren. Jag ställer själv toe bak med hållarna i bilen och är utgångsläget "neutralt så går det att ta +- 1 mm utan problem.

Göran Malmberg

Malmö
Här sen Maj 2003

Göran Malmberg skrev:
FSN skrev:

Mjuk !?!?! Känner du honom kanske du kan få en angivelse i Rockwell eller Shore. Själv tycker jag det hårdaste som finns av dom här materialen är det enda som gäller, eller balljoints. Det är ju tal om rejsbilar.
Anledningen att använda polurethen (som är ett gummi) är att det går att svarva och anpassa hemma själv på ett hanterligt och förhållandevis billigt sätt. Samt att man själv kan göra A-armar med endast en "rör"-avslutning mot bilen.

Men jag tycker INTE att man i stället för att svarva in dom till justa mått ska sätta dit mjukare som tar upp felpassningen.

Såg just att Christian kommenterade axel linjen. Sådana avvikelser får självfallet inte hamna utanför toleranserna. Då får man vinkla om A-arms hållaren. Jag ställer själv toe bak med hållarna i bilen och är utgångsläget "neutralt så går det att ta +- 1 mm utan problem.

Göran Malmberg

Ett förtydligande:

om man har A-armar eller andra bärarmar som har korrekt axellinje går det naturligtvis att använda hårda bussningar. Problemen uppstår med standardbärarmar där biltillverkarna av kostnadsskäl eller dyl. har lagt in justermöjligheter på ett sådant sätt att man i stort sett ALDRIG har korrekt axellinje. Detta är extra tydligt på t.ex. 944/24 bakarmarna. Och då det var FSN som ställde frågan blev svaret med tanke på just det. Även Casterinställningen fram på 944 85a- lider av detta.

För övrigt anser jag att uni-balls rockar....

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

porschedriver skrev:

Problemen uppstår med standardbärarmar där biltillverkarna av kostnadsskäl eller dyl. har lagt in justermöjligheter på ett sådant sätt att man i stort sett ALDRIG har korrekt axellinje. Detta är extra tydligt på t.ex. 944/24 bakarmarna. Och då det var FSN som ställde frågan blev svaret med tanke på just det. Även Casterinställningen fram på 944 85a- lider av detta.

För övrigt anser jag att uni-balls rockar....

Jag tänkte på det just som jag skickat iväg svaret. Det finns självfallet bilar där konstruktionen sätter stopp för framfarten. Jag svarar kanske lite för allmänt. Jag har gjort ett antal bärarmar för polurethean för Panteror och där sitter infästningarna i "liv". Det finns dock lite avvikelser som toe bak. Samt toleranser på bilen. Det brukar föra med sig att kragarna kan varieras några mm på var sida om hållaren på A-armen. A-armen förskjuts då längsledes bilen, enkelt, till rätt läge.

Göran Malmberg

Halland
Här sen Maj 2003

Göran Malmberg skrev:
....Anledningen att använda polurethen (som är ett gummi) är att det går att svarva och ...

Mja, Polyuretan är väl ändå en härdplast (dvs tvärbunden)? Eller möjligen om man gör en uretanbaserad termoplastisk elastomer, vilket är mer åt gummihållet.

mvh/Ragnar

Bromma
Här sen Feb 2003

Ragnar skrev:
Göran Malmberg skrev:
....Anledningen att använda polurethen (som är ett gummi) är att det går att svarva och ...

Mja, Polyuretan är väl ändå en härdplast (dvs tvärbunden)? Eller möjligen om man gör en uretanbaserad termoplastisk elastomer, vilket är mer åt gummihållet.

mvh/Ragnar

Det där var en uppgift jag fick från Gummiteknik i Bålsta, som gjöt upp polurethan i olika former på 80 talet. Om nu gjuta var ordet. Men jag har kontakt med en annan firma som producerar ett av de mer högkvalitativa varianterna, så jag ska höra med dom vad det består av.
Gummiteknik finns kvar, men levererar inte materialet längre.
Göran Malmberg

Tokholm
Här sen Jan 2003

Magnus Thomé skrev:

Min bil bullrar 116 dB med kopplingen nedtryckt (108 dB med uppsläppt koppling).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (8051 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande