Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Burbygge, framåtsträvor felplacerade?
1684 besök totalt
hyperkub
Göteborg
Här sen Maj 2013

Trådstartare

Hej! Det här är min första post här, registrerade mig då jag tror kunskapen jag söker finns i överflod här.

Det är så att förra året köpte jag mig en tom kaross med en svetsad skyddsbur inbyggd. Bilen i fråga är en SAAB 900 Turbo -91. Tanken var att bygga en vägreggad bil som jag kunde köra på lite event då och då, men också mycket gata. Jag byggde ihop bilen under vintern och nu snart tänkte jag köra den till reggbesiktning.
Jag har dock börjat fundera, efter att ha kollat på andra bilar med bur, att mina framåtsträvor sitter för långt ifrån A-stolpen. Han som byggde buren ville sannolikt inte skära i instrumentbrädan. Notera att jag inte ämnat bygga efter något reglemente, jag vill enbart få buren igenom bilprovningen.
(Jag har försökt leta igenom SBFs dokumentation, men hittar enbart text i stil med att framåtsträvorna skall byggas efter A-stolpens form, men inga mått på exakt hur nära den måste sitta. )

Vad säger expertisen här, kommer jag få nedslag och tvingas bygga om, eller kanske jag kanske sätta en skyddsplåt mellan bur och stolpe? Eller kommer den kanske ändå gå igenom som den är? Eftersom jag själv varken har svets eller kunskap om burbygge vore det mindre roligt att tvingas bygga om.

Bild på buren hittar ni här:
http://www.garaget.org/?car=316746&image=3109187
http://www.garaget.org/?car=316746&image=3109188

---------------------
Behöver du hjälp med CAD/Konstruktion/3D-print? Hojta!
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006

Jag tror den går i genom. Bara det är riktigt vadderat och en bra avbärare på röret över vindrutan.

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det är nog bara att prova.

Hade det varit ett ombyggt fordon som jag skulle SFRO-besikta, så skulle jag, baserat på bilderna, vara starkt tveksam. Men det hänger också på karossformen i övrigt, hur mycket sikten skyms. 900 har ju en lite skum form på framrutan så man kanske ser helt okej ändå. Tänk på att även backspeglarna kan skymmas av en bur.

Gustaf

Citera
hyperkub
Göteborg
Här sen Maj 2013

Trådstartare
Re:

Sikten skyms inget över huvudtaget, strävorna sitter i linje med A-stolpen sett från föraren. Backspeglar osv syns utan problem. Jag tänkte mig att problemet möjligtvis skulle ligga i att man kan fatstna mellan stolpe och bur vid rullning. Kanske kunde man skydda där, likt man gör ovanför huvudet.

therealpinto skrev:
Det är nog bara att prova.

Hade det varit ett ombyggt fordon som jag skulle SFRO-besikta, så skulle jag, baserat på bilderna, vara starkt tveksam. Men det hänger också på karossformen i övrigt, hur mycket sikten skyms. 900 har ju en lite skum form på framrutan så man kanske ser helt okej ändå. Tänk på att även backspeglarna kan skymmas av en bur.

Gustaf

---------------------
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

För gatreggning brukar det vara sikt och islag (om rören är för nära kroppen) som är de stora bekymren.

Stör det inte sikten och man kommer i och ur bilen utan problem brukar det gå bra.

Gustaf

Citera
hyperkub
Göteborg
Här sen Maj 2013

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
För gatreggning brukar det vara sikt och islag (om rören är för nära kroppen) som är de stora bekymren.

Stör det inte sikten och man kommer i och ur bilen utan problem brukar det gå bra.

Gustaf

Okay, det låter ju bra. Jag får helt enkelt åka in och hoppas på det bästa.

Här är en bättre bild
(Bry er inte om burisoleringen, den ska bytas ut mot riktig burstoppning. Detta är bara ett test)

---------------------
Citera
Skruva banåkabil
1684 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande