Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
7 besök senaste veckan (5534 totalt) |
LHD konvertera en RHD Porsche Boxster - görbart ?
Hoppas ok med Porsche-fråga ![]() Som mitt-motorbil inbillar jag mig att det är relativt lätt att konvertera en RHD bil till LHD, rätt ? Tack Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Torpedvägg etc verkar vara samma oberoende om bilen är RHD eller LHD enligt reservdelskatalogen. Däremot så lär du ju få byta hela instrumentpanelen och mycket som har med bilens klimatsystem att göra. Billigast lär nog vara att köpa en vänsterstyrd rejält baksmälld bil och så man får med alla delar som behövs.
_________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||
Re:
Eller en helt osmälld vänsterstyrd bil.... Som banbil är det ju inget negativt med att den är högerstyrd. En högerstyrd Boxster för man nästan gratis i England och då kan man ju ta skillnaden i pengar och lägga på banpreppning. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
Re:
Men då missar man ju alla sömnlösa nätter där man frågar sig vad man gett sig in på ![]() _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||
Det beror väl på vad du egentligen frågar. Roadsport eller Modsport? Modsport - inga problem, du ska ju ändå fimpa hela inredningen. Roadsport - Inga problem, du ska ju ändå fimpa i princip hela inredningen.
Men. Vilken motor tänker du? 2.5ltr börjar ju vara så billiga i Sverige attd et nästan inte bär sig att hämta från England. Boxster S är väl fortfarande idé. Men återigen beror ju det på vad du är ute efter. Så - i vilken kontext är frågan ställd? _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
Re:
Man kan hitta en okey 2.5a för runt 3-4000 pund, det är billigt!! _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
Re:
Ok, mitt-åt på det då, det var billigt! _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
Nu har ämnet glidit lite, men om man kan hitta Boxter i Tyskland för ~7000 så är det nog ingen större vinst i att konvertera en högerstyrd bil. I alla fall om man ska göra det riktigt, av erfarenhet vet jag att Porscheprylar brukar vara rätt dyra och det blir alltid dubbelt så dyrt mot vad man först räknat med....
Att leva med en högerstyrd bil som banbil har jag dock lekt med i tanken, eller kanske en automat som bruksis. Vill man kolla priser i England kan man kolla på autotrader.co.uk tex. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
Re:
|
||||
Re:
|
||||
Finns folk här på rejsa som har konverterat Lotus Elise, till den finns det färdiga kit. Har för mig att det kostar runt 20000kr för delarna och att det är ett par dagars jobb. Då har ändå Lotusen extremt lite inredning mot en Porsche Boxster/911.
För en så pass billig bil som en Boxster är det nog inte någon större ide. Kompetent bil och Boxster 2.5 är väl lite att ta i. 204hk på 1415kg tjänstevikt är ju inte nån raket direkt. Bör väl vara en Boxster S om det ska vara någon idé. 2.5 är säkert en trevlig bil för nöjeskörning men på bana lär den nog kännas lite slö. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Re:
Siffermässigt skulle jag inte kalla den slö, men med den sävliga motorkaraktären så tycker jag den känns klart slöare än min 924T. Men lättad och öppet avgassystem så blir det nog en annan femma. Men visst en S har väl manga fördelar att utgå från, har dock inte provkört någon.. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Får man klämma in en liten fråga eftersom jag spanar rätt mycket på bilar från England. Går strålkastarna på boxster att konvertera eller måste man köpa nya/begagnade?
Cayman har jag kollat på, man kan få en S för 15-16 000 pund, det är ju en hundring mindre än i Sverige. Tog själv hem en MGF förra året, och det var inte det minsta komplicerat med själva importen. Att köra högerstyrt vänjer man sig vid, jag tycker att många ryggar tillbaka på det i onödan. _________________ Stefan Åström |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
7 besök senaste veckan (5534 totalt) |