Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
LHD konvertera en RHD Porsche Boxster - görbart ?
7 besök senaste veckan (5534 totalt)
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare

Hoppas ok med Porsche-fråga Någon som är van att skruva med Boxster:
Som mitt-motorbil inbillar jag mig att det är relativt lätt att konvertera en RHD bil till LHD, rätt ?

Tack

Joachim

JBT
Solna
Här sen Nov 2004

Torpedvägg etc verkar vara samma oberoende om bilen är RHD eller LHD enligt reservdelskatalogen. Däremot så lär du ju få byta hela instrumentpanelen och mycket som har med bilens klimatsystem att göra. Billigast lär nog vara att köpa en vänsterstyrd rejält baksmälld bil och så man får med alla delar som behövs.

Honda SC CC Elise S2
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

JBT skrev:
Billigast lär nog vara att köpa en vänsterstyrd rejält baksmälld bil och så man får med alla delar som behövs.

Eller en helt osmälld vänsterstyrd bil....

Som banbil är det ju inget negativt med att den är högerstyrd. En högerstyrd Boxster för man nästan gratis i England och då kan man ju ta skillnaden i pengar och lägga på banpreppning.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004

Re:

safe skrev:
JBT skrev:
Billigast lär nog vara att köpa en vänsterstyrd rejält baksmälld bil och så man får med alla delar som behövs.

Eller en helt osmälld vänsterstyrd bil....

Men då missar man ju alla sömnlösa nätter där man frågar sig vad man gett sig in på

Honda SC CC Elise S2
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Det beror väl på vad du egentligen frågar. Roadsport eller Modsport? Modsport - inga problem, du ska ju ändå fimpa hela inredningen. Roadsport - Inga problem, du ska ju ändå fimpa i princip hela inredningen.

Men. Vilken motor tänker du? 2.5ltr börjar ju vara så billiga i Sverige attd et nästan inte bär sig att hämta från England. Boxster S är väl fortfarande idé.

Men återigen beror ju det på vad du är ute efter. Så - i vilken kontext är frågan ställd?

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

SevenEight skrev:
Vilken motor tänker du? 2.5ltr börjar ju vara så billiga i Sverige attd et nästan inte bär sig att hämta från England. Boxster S är väl fortfarande idé.

Man kan hitta en okey 2.5a för runt 3-4000 pund, det är billigt!!

Porsche 931 -79
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003

De finns från ca 7000 Euro i Tyskland när jag kikade lite hastigt. (Vänsterstyrda)
Måste vara en ganska prisvärd bil..

men högerstyrda är det verkligen vrakpris på....

Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Re:

safe skrev:
SevenEight skrev:
Vilken motor tänker du? 2.5ltr börjar ju vara så billiga i Sverige attd et nästan inte bär sig att hämta från England. Boxster S är väl fortfarande idé.

Man kan hitta en okey 2.5a för runt 3-4000 pund, det är billigt!!

Ok, mitt-åt på det då, det var billigt!

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
mopack
Skåne
Här sen Okt 2005

3-4000 Pund är snorbilligt för en sådan kompetent bil. Vad ligger tidiga S på då?

Mvh / Alex

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Nu har ämnet glidit lite, men om man kan hitta Boxter i Tyskland för ~7000 så är det nog ingen större vinst i att konvertera en högerstyrd bil. I alla fall om man ska göra det riktigt, av erfarenhet vet jag att Porscheprylar brukar vara rätt dyra och det blir alltid dubbelt så dyrt mot vad man först räknat med....

Att leva med en högerstyrd bil som banbil har jag dock lekt med i tanken, eller kanske en automat som bruksis.
Vill man kolla priser i England kan man kolla på autotrader.co.uk tex.

Porsche 931 -79
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

safe skrev:
Vill man kolla priser i England kan man kolla på autotrader.co.uk tex.
Ebay fungerar också, speciellt om man vill göra lite marknadsundersökning (40 objekt under £5k).

Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004

Kan nämna också att just 2.5:an är lite känslig. 2.7 och 3.2:an är mycket bättre motorer om man nu ska kasa

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Bladh skrev:
Kan nämna också att just 2.5:an är lite känslig. 2.7 och 3.2:an är mycket bättre motorer om man nu ska kasa
... och växellådan på S (alla?) ska vara riktigt kraftig, lämplig för kreativt motorjox som inte syns.

Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004

Tittade just på priserna på 996 GT2 på Pistonheads och man blir ju verkligen lockad att slå till :-)

PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Finns folk här på rejsa som har konverterat Lotus Elise, till den finns det färdiga kit. Har för mig att det kostar runt 20000kr för delarna och att det är ett par dagars jobb. Då har ändå Lotusen extremt lite inredning mot en Porsche Boxster/911.

För en så pass billig bil som en Boxster är det nog inte någon större ide.

Kompetent bil och Boxster 2.5 är väl lite att ta i. 204hk på 1415kg tjänstevikt är ju inte nån raket direkt. Bör väl vara en Boxster S om det ska vara någon idé. 2.5 är säkert en trevlig bil för nöjeskörning men på bana lär den nog kännas lite slö.

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Re:

Andreas Millbro skrev:
Finns folk här på rejsa som har konverterat Lotus Elise, till den finns det färdiga kit. Har för mig att det kostar runt 20000kr för delarna och att det är ett par dagars jobb. Då har ändå Lotusen extremt lite inredning mot en Porsche Boxster/911.

För en så pass billig bil som en Boxster är det nog inte någon större ide.

Kompetent bil och Boxster 2.5 är väl lite att ta i. 204hk på 1415kg tjänstevikt är ju inte nån raket direkt. Bör väl vara en Boxster S om det ska vara någon idé. 2.5 är säkert en trevlig bil för nöjeskörning men på bana lär den nog kännas lite slö.

Siffermässigt skulle jag inte kalla den slö, men med den sävliga motorkaraktären så tycker jag den känns klart slöare än min 924T. Men lättad och öppet avgassystem så blir det nog en annan femma. Men visst en S har väl manga fördelar att utgå från, har dock inte provkört någon..

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
lillstefan
Västerås
Här sen Aug 2007

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Får man klämma in en liten fråga eftersom jag spanar rätt mycket på bilar från England. Går strålkastarna på boxster att konvertera eller måste man köpa nya/begagnade?

Cayman har jag kollat på, man kan få en S för 15-16 000 pund, det är ju en hundring mindre än i Sverige.

Tog själv hem en MGF förra året, och det var inte det minsta komplicerat med själva importen. Att köra högerstyrt vänjer man sig vid, jag tycker att många ryggar tillbaka på det i onödan.

7 besök senaste veckan (5534 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande