Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 536i E28 -86 (3,6 ltr från E34M5)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
39023 besök totalt
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Hej Erik,

Dom fungerar jättebra tycker jag, men kan tyvärr inte ställas i höjd. Ställbarheten går på dämparens hårdhet i rebound/ utåtbevegelse, men påverkar ocksa andra vägen, då fjädren dras i hop när den inte hinner hela vägen ut före nästa slag/gupp.

om du önskar ställbar höjd, går det på själva fjädrens justering, och då är nog en smalare fjäder/coilover lösningen. Den kan kombineras med dessa dämpare också.

Lycka till

Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Det som har hänt med bilen 2006-2011

Det som har hänt sedan jag skrev om bilen i 2006 är att den har fått bromsar från 740 E32 fram, M5 E34 bak, ställbar bromreduserventil inne i bilen, PFC 05 belägg fram och Carbotech XP8 bak, Toyo 245/40/17 runt det hela, stor splitter fram och stor vinge bak som jag använder när jag könner för det, större sänkbar bränslepump, nytt motorfäste, enkel båge inne i bilen, Momo ratt med förlängare, klossar under fjäderbenen för båda större camber samt bättre vinkel på länkarmar, fjäderbensstag fram och bak, ny kylare och fläktar, kapat hål i motorhuven för bättre downforce, samt nytt rostfritt avgassystem med x-pipe, som tog bort all resonans och sannolikt ger tio hästar mer.

Effekten var tidligare mätt till ca 300 och borde vara runt 310 nu.

Nurburgring som jag var på för första gång i år gick på 8:40 GTG. Kom just hem i kväll från Mantorp som gick på 1:36,50 i plus nio grader. Magnus Thome körde i dag med en lånad E46 M3 med 265 däck och var väl kanske en eller två sekunder snabbare, och det är jag ganska så nöjd med

M5 motorn har nå suttit i bilen i sex år och gått sju tusen mil, varav kanske två-tre tusen på bana med gasen i botten timme efter timme, så jag är mycket nöjd med motorn, fast den börjar bli lite väl törstig på olja när den pressas hårt.

om ni vill se en liten filmsnutt, kolla filmen här http://www.bilsport.se/news.php?id=94160 där jag ligger bakom Peter Pentells fina Lancia Delta Evo på Sala-banan.

Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Videor från bandag Mantorp oktober med BMW Sport Club

Har visst inte skrivit här på länge, men får hellre bjuda på lite E28 körning på Mantorp

Den första körningen är med den "snabba" gruppen. Den andra körningen är med den "snabbare" gruppen.

http://www.youtube.com/watch?v=YsP2c0f0ghY

http://www.youtube.com/watch?v=eqcgxbrZNf4&feature=plcp

Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005

Hej Jan! Skulle vara otroligt kul att ses och bara snacka E28 Tänker ofta på att vi borde träffas! Din bil är lika potent som vanligt

Glada hälsningar från Motala

GR Yaris -21såld
Lexus RC-F Track Edition - 20 såld
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Ser att det inte har kommit så mycket info om bilen sedan 2006..

Det som är gjord sedan dess är montering av distanser under fjäderbenen fram för att få mer horisontal länkarm i svänger, så att man inte tappar camber.

Millway justerbara camberplattar fram, men har fortfarande stora fjädrar, så det är ganska måttlig med camber. Skulle behövd en grad till..

Bromsar är från 740 fram och M5 bak, men monterar sannolikt från M5/E34 fram i vinter, då nuvarande inte helt orkar med Ringen och Anderstorp. Även med PFC 01 belägg.

Fjäderbensstag bak också.

Nytt rostfritt avgassystem med X-pipe. Höjde effekten lite med det. Dyno säger 306 hk i motorn nu. Nöjd med det efter 500 hårda mil på bana och växling vid 7300 plus konstant.

Enkel båge monterad vid B-stolpen.

Bytt kylare och lite smått och gott, annars gått fint med 4-5 banträffar varje år.

Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

räcker inte bromsarna bromsarna bromsar du för myche, go jul på dig norrbagge!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Hehe, God Jul på dig med Johan. Nåt måste jag väl göra för att kunna fightas lite bättre med din ursnabba compact:-)

Om du söker på 536Redbaron så ser du andra filmer med Maseratin tillsammans med andra italienska skönheter:-)

Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Körde en Dyno på Bimmerträffen 2012, som kanske har intresse, om den är läsbar... 306 hk är väl ok efter 23 år med ovisst miltal, 600 mil på bana med växling på 7000-7300 rpm i timmar samt 7000 mil i min bil senaste åtta år. Ända ändring är Turbocenters chip samt tre tumms rostfritt avgassystem med x-pipe.

Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005

Trådstartare

Anderstorp 2012

Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005

Trådstartare

Ringen 2011 med Peter Burda i högersitsen. 8:40 var tiden BTG om jag inte minns fel, men fick bara 12 varv, så det finns mycket mer att hämta när jag kommer i håg fler av svängarna. Skall ner i sommar 25 juli i fall fler vill hänga på.

Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Nya bromsar fram för Ringen resan

Tog av mina gamla och välanvända 740 bromsar och monterade nya E34M5 bromsok med Zimmerman skivor fram. Oken var inte använd på hur länga som helst, men det gick fint att få ut kolvar, göra rent och montera med ny repkit. Fungerade hur bra som helst på Ringen senare

Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

8.40 lät riktigt bra! Putsa du det senare eller?

Berätta gärna lite om vingen och vad som hände där nere. Snart min tur att åka ner.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Nürburgring video 2013

Var här nere i sex dagar och körde 25 varv / 50 mil, samt en del varv på F1 banan. Bilen fungerar bättre än någonsin, fast lite problem med värmen när det är över 30 grader. Fixas nog med en fläkt till...

http://www.youtube.com/watch?v=BfcUdxXEGOE

Finns flera filmer, också från F1 banan om man klickar på Jan S.

Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:
8.40 lät riktigt bra! Putsa du det senare eller?

Berätta gärna lite om vingen och vad som hände där nere. Snart min tur att åka ner.

Hej Johan

Nej, hann inte komma längre ner på bättre varvtider. På slutet var det 30+ grader så även om jag tyckte jag körde hårdare i svängarna etc, så gick det inte snabbare. Eller kanske jag fegade Körde också uten vingen sista tio varv, så greppet och inbromsning var sämre..

Det var en överivrig polis som såg mig nere i Adenauer på sin fritid kvällen före, dock utan att prata med mig. Han kom så upp på banan ens ärende dagen efter för att ge mig en bot på 100 Euro och be mig ta av vingen. Jag sa att en varning hellre vore på sin plats, då jag inte kan alla tyske regler, samt att GT3 vingen bredvid är precis lika stor och hård. Han menade i sin logik att jag kunde fått en varning kvällen före, och därvid fick en bot nu. Schysst eller hur? thumbs down Teorien var väl det att min är i metall och inte i kolfiber. Han har rätt i sak men inte i agerande efter min uppfattning. Nåja, det är bakom nu. Har köpt mig en Hartge vinge i plast som åker på nästa år, så är den saken i ordning.

Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012

Hej Jan,

Åkte några varv efter dig och utlovade lite film på rökpuffarna. Jag belyser den enda "röken" jag såg igår när jag klippte filmen lite snabbt. När jag åkte efter såg man det tydligt även ut på start&mål men syns inte på film. Tror det är vid växling, eller?!

Tack för några sköna varv. Första gången på Gelleråsen för mig så försökte gärna ligga efter er mer erfarna förare när det passade. Vi höll väl ungefär samma tempo över ett varv även om vi diffade ganska mycket på olika ställen på banan. Lite olika vikt och effekt på våra bilar till att börja med..

Ses till våren,

Meijer

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

ja den är ju inte tantkörd den där spisen precis, norrbaggen vet hur man gör med högerpedalen! thumbs up

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Rökanda 3,6á

Hej Johan och Johan

Tack för senast ni med, samt filmen Kul att se, dock inte rökpuffen. Du har rätt, det var precis där jag gick över i treans växel. Fråga; var det ca. mitt på målrakan det kom en puff också? Det var i så fall där jag la in fyran.

Har filosoferat lite och kommit på en plausibel förklaring, som andra mycket gärna får kommentera efter deras erfarenhet. Jag gissar att kolvringarna är antigen slitna eller koksat fast, så att trycket i vevhuset blir stort, vevhusventilasjonen fylls upp men inget ångas in i insuget på fullgas, då vakumet är ganska svagt. När man släpper gasen vid växling blir det max vakum i insuget, vehusventilasjonen töms direkt och det puffar ut bak. Bilen är svart och kladdig bak och i avgasröret efter en sådan dag också. Va tror ni? Annan förklaring?

Körde i en Omega 917 före denna körningen, men ingen skillnad. Tänkte nu att försöka en Omega 907 om ingen har dåliga erferenhet? (Oljerens som kan ta bort koks)

Annars Johan, din bil går som tåget, och kul att se att ni alla tre 335'er har blivit mycket bättre på att åka snabbt Annars vore det naturligtvis kul att se skillnaden om jag hade 400 hk plus och ni ca 300 Bilarna väger ca det samma och det synes som det inte har hänt så där mycket under bilen på tjugo år, fast reklamen gärna säger så

Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012

Haha, försöker inte hävda att jag är i närheten lika snabb förare som du, Jan. Svårt att tro att jag skulle åka inom 10 sekunder i en standard 535 från 84. Det här är min första säsong med bankörning (plus ett par bandagar tidigare). Kul som fasen är det iaf och man lär sig mycket och snabbt såhär i början. Jag har gärna kvar mina hästkrafter och modern inredning ska du veta. Vikten på 1600+ får man nog leva med, iaf så länge bilen används till vardags.

Röken vet jag inte vad du ska göra åt, tycker det passar en räserbil!
Har du koks kanske Archoil har något vettigt. Jag har kört i lite av deras produkter (9000 serien) men på frisk motor i underhållande syfte.

Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Om jag hade varit så snabb som dig i svängarna mitt första år vore jag riktig riktig nöjd, för det var jag inte Fortsätt så och det blir jättebra. Det jag syftade på var att bilarna utvecklas och blir bättre år för år, men i och med att min gamla kärra med ganska enkla modifieringar har ca. samma hastighet i svängarna som nya bilar, så tror jag att det kanske inte har hänt så där mycket. Se också Sjöströms bil som är snabbare än min, roligt

Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012

Re:

Jan Skj skrev:
Om jag hade varit så snabb som dig i svängarna mitt första år vore jag riktig riktig nöjd, för det var jag inte Fortsätt så och det blir jättebra. Det jag syftade på var att bilarna utvecklas och blir bättre år för år, men i och med att min gamla kärra med ganska enkla modifieringar har ca. samma hastighet i svängarna som nya bilar, så tror jag att det kanske inte har hänt så där mycket. Se också Sjöströms bil som är snabbare än min, roligt

Hej Jan,

Kul att se din coola bil ute på banorna, den går riktigt bra tycker jag. Hade ju inte gissat att den väger så mycket som 1600 är det tjänstevikt eller med bränsle och förare?

Jag tror att den utveckling som sker på bilarna idag mest strävar efter att göra dem bekvämare, inte snabbare runt en bana så det tillsammans med i många fall lägre vikt (exempelvis Sjöströms compact) gör att skillnaderna blir rätt små.

Om man dessutom tittar på de saker som ändras i form av hjulupphängningar m.m. Så tror jag att de skillnaderna blir mindre viktiga med styvare chassien m.m.

Mvh
David (blåa 335an)

Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Hej David

Jag instämmer helt i det du säger med hänsyn till utvecklingen. Efter att ha körd olika bilar känner man att nya bilar är mer stabila och något mer lättkörd, men tempot är kanske inte så mycket bättre med samma vikt/effekt förhållande.

Min bil är ganska lik en original M5 i utrustning. Dom har en curb weight på 1550 och ditto tjänstvikt på 1620.

Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 536i E28 -86 (3,6 ltr från E34M5)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
39023 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande