| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bilstein B6 sport vs VOC sättningen
|
2 besök senaste veckan (4694 totalt) |
|
Hej Att klargöra innan det är 2 st 940 jag pratar om ! 1st isbil med VOC chassie 1st blivande asfaltsbil med fjäderben,coilovers,wattlänk,uniballs,bur osv... som aldrig blir klar. Undrar över lite då jag tröttnat på de så kallade VOC sättningarnas hållbarhet. Har genom åren märkt att Lesjöfors fjädrar ger olika höjd från gång till gång m a o ojämn kvalite. Men det är dämpare mina tankar går runt ! Min erfarenhet av stötdämpare grundade sig i att jag först fattade tycke för Koni då det satt på en BMW jag hade en gång i tiden. Köpte sedan ett gäng gula med fjädrar till min gamla Alpina från en firma i huvudstaden. Det blev inte så bra då jag fick en fjäder med mkt täta varv. Köpte mig sedan en Volvo med multilink och på den var det endast samma firma som åtog sig jobbet att göra en uppsättning för bakvagnen. Det blev dåligt igen
I samma veva köpte jag finare Bilstein från KGtrimning för framvagnen och det fungerade som en dröm. Nu tittade jag på Bilstein framöver och testade till slut VOC prylarfrån ett annat håll och blev helnöjd ! Hållbarheten var längre än vad mina erfarenheter kring Koni gett. Men nu tycker jag att Bilstein VOC där jag köper dem är ruskdåliga. 6-8 dagar på isbana och det är tillräckligt för och ta slut på dämparna. De sista VOC dämparna ersatte ett tidigare gäng VOCdämpare som gick sönder på en avstängd skogsväg. Den tidiga uppsättningen slogs helt isär och tömdes på olja och det enbart av ett par mil i skogen. Det ironiska i det hela är att kompisen köpt ett gäng Koni från Stockholmsfirman och han har kört isbana med de där bak i 2 säsonger och pendlar med bilen. Han köpte nya Koni där fram inför denna säsong och sammantaget så gick bilen grymt på sjön. Att tillägga så var vår isbana inte helt slät utan kraftbolaget hade sänkt vattnet vilket gjorde att isen lade sig på stenarna vid en ö. Så när man kom farandes i ena riktningen så blev det en liten luftfärd som slutade med att jag slog igenom och efterstudsade rejält. Detta medans kompisens Konisats svalde hela historien och bilen gick helfint och odramatiskt rakt över kullarna/stenarna. Till asfaltsbilen har jag även köpt ställbara fjäderben som gett sämre väghållning än vad jag haft tidigare. Så min tilltro till en viss firma har dalat kraftigt och nu söker jag nya vägar. Någon som vet vad för sättning det är på Bilsteins B6 sport, har mailat dem i tyskland och de svarar inte på mina frågor utan säger bara att de inte har en sättning likt VOC-sättningen. Det verkar som att en del av de svenska killar som bygger ihop dämpare inte håller jämn kvalite oavsett märke. Vad krävs för och göra detta själv och vad slits på en dämpare och vad för verktyg behövs + mätutrustning. Lite trött på att betala dyrt för ingenting Eller så går man den enkla vägen och köper B6 sport till min 940 och accepterar situationen. Men jag står då kvar med dyra fjäderben som är helt värdelösa som redan blivit shimsade ännu en gång utan gott resultat. Känns som man är en krävande kund och har likt ingen annan problem när man handlar produkter från våra svenska firmor. _________________ Max Jarno |
|
http://www.rallyboutique.com/produkt
där kan du läsa om sättningarna för b6 VOC har jag uppfattat det rätt att du har köpt VOC-dämpare som du var nöjd med, sedan när du köpte nya så höll de inte samma kvalitet? tror det är bilstein som bygger och shimsar VOC dämparna, har inte fått den uppfattningen att det är någon annan som stoppar ihop dem här i sverige www.gripendo.de köpte jag mina på. kostar hälften av här i sverige. kan inte säga hurvida de funkar än så länge, har bara kört några kilometer med dem. men de kilometrarna kändes de väldigt mycket bättre än de ställbara konis jag körde med förut. detta är fram _________________ MVH |
|
Jo jag känner till att rallyboutique , KG , SAM och Sellholm saluför shimsade dämpare.
Skickade in deras artikelnummer och värden på sättningen till Bilstein och de svarade med att Bilstein inte sitter på någon motsvarighet. Jag frågade även efter vad för sättning det är på B6 Sport men fick inget svar på denna fråga. Därför undrar jag nu delvis över material och utrustning för att renovera dämpare. Eller att ev. lära sig shimsa osv.. En undring ? Kan man felmontera shimsen ? Mina nuvarande dämpare är så hårda så bilen studsar vid väggupp i låg fart Men dämparen kollapsar vid gropar på vägbanan i högre farter så till den grad att bilens chassie gungar. De första satserna jag köpte betedde sig omvänt emot vad jag beskriver ovan. Ps ebay har satser om 4 för 4 tkr mvh max _________________ Max Jarno |
|
tjenare!
ok. butiken jag länkade till säjer även dem VOC dämpare av exakt samma typ som rallybutiqe säljer, fast denna butik är från tyskland. därför tror jag inte att VOC-chimsningen är något som rallyboutique etc behöver göra själv. man kan sätta chims "fel" i en dämpare, eller helt enkelt chimsa fel, har aldrig tagit isär en bilstein up-side down dämpare men det finns högfartsdel och lågfartsdel i kompression och retur i alla riktiga stötdämpare. således finns det även högfarts chims och lågfarts-chims som släpper igenom olika mycket olja vid olika dämparhastigheter. låter som du har för kraftig lågfart och klen högfarts. kan så vara att det är något som gått snett där. svårt att säga bara så där rätt upp och ned
ebay vet jag om. _________________ MVH |
|
Är du säker på att det verkligen är VOC dämpare du får
Hittade en lista från bilstein där det inte nämns något om den vanliga B6 sportdämparen. Men kollade på mina svensksålda bakdämpares artikelnummer Enligt listan var det en 240 rallydämpare med liknande sättning som rallyboutique och de andra saluför för 940. Nu känner jag ej till skillnad i längd på 240/940 dämparna bak eller fram. Tänkte åka till biltema eller liknande butik och jämföra någon dag. mvh max _________________ Max Jarno |
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (4694 totalt) |