Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
2 besök senaste veckan (3844 totalt) |
Besiktning med R-däck
Vad har ni för erfarenhet av att besiktiga med slitna r-däck? Har ett set Pilot Sport Cup på bilen nu där de stora skårorna är ca 2mm kvar, hade gärna kört ett dag till på dem innan de är helt slut. Har en besiktning innan nästa träff. Brukar ni chansa eller byta? Huvudmönstret är ju ok men de ser ju väldigt slitna ut i övrigt. En efterkontroll kostar 200kr, det kan det vara värt att få en extra körning på däcken, frågan är om man kan få körförbud eller bara besiktning? _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
Jag har besiktat med MPSC fler år utan problem men jag har försökt att ha en bit kvar ner till slitagemarkerarna iaf så med 2mm.... känns som det kan bli diskussion om personen vaknat på fel sida. Oberoende hur rätt du har. För med 2mm i huvudskårorna är ju självklart = 100% lagligt.
_________________ ![]() |
||
Är det 1,6mm kvar i huvudmönstret på 75% av däcket och de är E-märkta så får de inte anmärka på däcken om det inte finns andra skador eller de har fel dimension.
Så sägger reglerna, det finns någon tråd här där det varit uppe i rättegång vid flygande besiktning. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
_________________ ![]() |
||
Re:
Numera bryr sig besiktningen om däcken. Jag fick vänligheten att visa upp min bil med bättre däck på för en extrakostnad på 200kr. Då var anmärkningen en skada på ett av däcken i o f s. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
Skador i däcksidan, djupa torrsprickor och liknande slår besiktningen ner på.
Däremot är dom inte alls så hårda längre när det gäller däcktyp, dimensioner (så länge rullningsomkretsen är inom -5 - +5%) eller spårvidd som förr... Bara tanken på att åka in på SBP med en vanlig Amazon med 5,5" tex, skulle ingen försökt med på 60 - 70-talet ![]() Det är också helt OK att besiktiga med dubbdäck på sommaren och sommardäck på vintern ![]() _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||
Nog har det knotats om mina ofta knappa 1.6 mm i huvudmönstret. Delvis beroende på rådande snödjup i början av december.
Men för svara på huvudfrågan. Ja, i ditt fall är det solklart. Mönsterdjupet i huvudmönstret är mer än 1.6 mm vilket är kravet på mönsterdjup. Sedan skall sägas att många inte vet vad huvudmönster är utan felaktigt mumlar något 75% av slitbanan. För i domstol definerad tolkning av huvudmönster se Magnus andra länkade tråd (Fabror blå och jag tycker olika om R-däck). _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Min far fick ombesiktning på för slitna däck för ca 2 år sedan så då kollade de iaf.
Får bli trail and error. MPSC i 325/30/19 vill man gärna använda en extra gång, det är "lite" dyra att byta i förtid. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
2 besök senaste veckan (3844 totalt) |