Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kärvande gasvajer....
3075 besök totalt
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Kärvande gasvajer....

Har problem att hitta lämplig gasvajer till mitt sevenbygge.
Har provat med 1,5mm cykelbromsvajer, både vanlig rostfri och med teflonbehandling samt smort med PTFE-spray. Längden på vajern är c:a 1,6m
Ändå är jag inte nöjd med känslan i pedalen. Försöker man modulera gasen så försiktigt man kan så vill det ändå "stega" fram istället för att gå mjukt och fint.

Är lösningen att gå upp till en mopedvajer på 2,5mm istället?

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Gasvajer

Magnus 2074 skrev:
Har problem att hitta lämplig gasvajer till mitt sevenbygge.
Har provat med 1,5mm cykelbromsvajer, både vanlig rostfri och med teflonbehandling samt smort med PTFE-spray. Längden på vajern är c:a 1,6m
Ändå är jag inte nöjd med känslan i pedalen. Försöker man modulera gasen så försiktigt man kan så vill det ändå "stega" fram istället för att gå mjukt och fint.

Är lösningen att gå upp till en mopedvajer på 2,5mm istället?

Hackar det vid alla spjällägen?

Några snabba tankar, göra nytt vajerhjul på spjällhuset som är olika diameter för olika öppning. Dvs vid stängt spjäll krävs det mycket pedalrörelse för att öppna spjället lite, nära full gas lite pedalrörelse för att öppna spjället mycket.

Måste du ha vajerhölje? Du kan inte ha några länkhjul och 'naken' vajer?

Större diameter på vajerhjulet.

Oxelösund
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Ja, det är likadant helt oavsett spjällläge.
Vajern i sig löper hur lätt som helst utan belastning och det är stora och mjuka böjar på höljet.
Vid snabba rörelser känns det ganska bra förutom att det går lite tyngre än i en vanlig bil. Utan det är först vid försiktig gas som det tydligt hackar fram.
Lägger man ett lätt tryck med fingret på pedalen händer först inget, sen inget igen, sen kommer 5mm på en gång oavsett hur försiktigt man pressar.

Sitter dubbla fjädrar på spjället, och tar man bort ena går pedalen aningens lättare fast med samma problem.

Öppen vajer utan hölje känns uteslutet då det är lite krånglig väg till spjället. Möjligen om man har hölje en bit och sedan ett par länkhjul med naken vajer. Men en fungerande vajer i hölje vore det bästa.

Mina tankar nu är en grövre vajer eller en längre hävarm på spjället ihop med en returfjäder på pedalstället.

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Elektrisk manövrerad trottel!

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Jag hade samma problem från början, men det avhjälptes helt med bromswire med plastad insida i höljet. Har kört med två olika spjäll också (original Ford och ombyggt Jaguar), och det var inget problem med någotdera.

En skillnad är dock att båda mina spjäll har rullar istället för hävarm. Wiren går alltså rakt in i höljet i alla lägen, utan att ligga emot någonstans. Kan det ha något med det att göra? (Det är ju wirens yta som gör att det "hakar i" om den inte ligger mot stora, släta ytor hela vägen.) Vid pedalen har jag hävarm, men pedalen har ju ganska litet slag, och vad jag kommer ihåg så är det minst 10 cm fri wire där, så det blir inga stora rörelser.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Jag hade liknande problem med fritt löpande vajer i stålrör, säkert 3 m långt. Jag köpte rostfri vajer och en tunn teflonslang som jag kunde föra genom röret. Stor förbättring!

Guson

Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Olofson skrev:
Jag hade samma problem från början, men det avhjälptes helt med bromswire med plastad insida i höljet. Har kört med två olika spjäll också (original Ford och ombyggt Jaguar), och det var inget problem med någotdera.

En skillnad är dock att båda mina spjäll har rullar istället för hävarm. Wiren går alltså rakt in i höljet i alla lägen, utan att ligga emot någonstans. Kan det ha något med det att göra? (Det är ju wirens yta som gör att det "hakar i" om den inte ligger mot stora, släta ytor hela vägen.) Vid pedalen har jag hävarm, men pedalen har ju ganska litet slag, och vad jag kommer ihåg så är det minst 10 cm fri wire där, så det blir inga stora rörelser.

Japp!

Det är omöjligt att få fin taktil känsla för långsamma gasrörelsen så länge vajern löper i höljet. Att haka på mer returfjäder gör inte saken bättre då vajern då sliter ännu hårdare mot höljet och hackigheten består (och gaspedalen blir hårdare). Allra bästa är att ha vajer med rullar och/eller stag och skippa höljet helt och hållet.

Oxelösund
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Vajern löper bra genom båda ändarna av höljet, och har även provat att vinkla ändarna under rörelsen så vajern går precis i centrum utan någon skillnad.
Höljet jag använder har nylon på insidan. Så det blir inte bättre än såhär med vajern jag har idag.

Har fått tips på Locost forumet att använda en mjukare vajer som är till bilar istället.
Hittade ett par dm avklippt vajer från en Saab hemma i garaget, och den är betydligt följsammare än cykelbromsvajern. Tänkte prova det innan jag går vidare med en öppen lösning med löphjul.
Var hittar man löphjul till vajrar förresten?

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Grövre vajer, och mjuka böjar på höljet.
Om det inte funkar med den längden du har så kan du ju sätta dubbelvajer, en som öppnar och en som stänger, kolla på en sporthoj så förstår du, "kraftigare" returfjäder på spjället och en mjukare på pedalen.

Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

min erfarenhet av ickeplastade vajrar är att man skall använda fett och inte några tunna smörjmedel som smörj för bästa glid.

Oxelösund
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Har beställt en mjukare vajer på Ebay som ska vara anpassat för bilar.
Provar det först innan jag provar en annan lösning.

Var hittar man löphjul för vajrar?

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Fick hem den nya vajern i fredags och provmonterade den nyss.
Den nya har samma diameter men är betydligt följsammare. Och vilken skillnad!! Nu fungerar det klockrent thumbs up

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Skruva banåkabil
Kärvande gasvajer....
3075 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande