Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil bakvagns frågor | << 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (21597 totalt) |
Jag kanske inte måste ge mig in i diskussionen, men känner för det.
Jonny, har du läst specifikationerna på 993 bakvagnen? Det är en übergenomtänkt konstruktion, som har kontroll över toe, bumpsteer och camber som är svår att överträffa. För 25k kan jag inte se hur du ska kunna göra något billigare som fungerar. om du bygger själv är det givetvis en fjäder i hatten, ballt och dessutom otroligt tillfredsställande för dig själv, särskilt om den fungerar bra. Men det blir inte billigt. Sen vill jag bara tillägga att med bananer får du en bra bakvagn + förbaskat kul egenskaper. Är det en snabb racerbil för bana du ska bygga så finns det andra saker än bakvagnen som gör bilen snabb, det finns betydligt mer att hämta på låg vikt och mycket downforce, så valet är inte avgörande om det blir katastrof eller inte. Hoppas bara du blir nöjd med ditt val. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
Håkan: Ja, nu fattar jag hur det ser ut! Ser relativt enkelt ut och ofjädrade vikten är säkert låg men , men i hans jag undrar jag om det är bästa lösningen med tanke på att det tvingar en att gå ifrån transaxel och köra på vanlig växellåda. Då måste man använda en pytteliten kardan och/eller trycka motorn längre fram i kupén. Samtidigt kvarstår faktum att axlarna belastas vid inbromsning samt att det blir lite svårare att ordna effektiv kylning till dom...
Med transaxel så är det bara att koppla två axlar till medbringare och köra. Vet ej med säkerhet hur VW transporter ser ut men jag tvivlar att det är samma konstruktion som på Turbon, då den har dubbla koniska hjullager och mycket kraftiga axlar och knutar (men det kan antagligen vara smart att kolla upp det). Min röst går fortfarande till 933 upphängning. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
???????............vem har sagt att transaxeln ska bort.......????ähhch jag ger upp. Förövrigt tror jag Jonny fattar hur jag menar.......ni andra kan ju fråga, istället för att avfärda ideerna på felaktiga grunder. Transporten har samma knutar som turbon. Och har dubbla...mycket kraftiga hjullager. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Jahaa...du menar att han ska behålla transaxel och plocka bort diffen från mitten av jagga-axel eller? Hmm...då blir det istället strul med montering av bromsok och fästpunkter för "stöttor"...?
Att jag inte visste om transporterns knutar! Kunde ha kanske köpt dom billigare... :-) _________________ G o r a n A m c o f f |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
min röst går också på 993 bakvagn varaför jag över huvudtaget över väger annat nu är priset!
ni gör det inte lätare för mig! alla verkar tycka olika! men hade pengarna ligande skulle jag nog inte tvecka att köpa en 993 bakvagn då den funkar och den skulle passa ganska enkelt på min bil! men hur dyrt blir det om man vill bygga en bra bavagn! om man börjar från början! ni som byggt vad slutade notan på! ps vill nog ha skivorna innanför fälgen då jag ska ner till korvkisken! _________________ jonny strand |
||
kostnaden för en bra bakvagn i denna kaliber kommer nog kosta mer än 25'.
ta bromsarna som sitter på 993-bakvagnen(för dom ingick väl i priset). där har du 6000:- uniballs grövre modell typ m14-18. 6st i bra kvalite 3000:- drivaxlar (inte granada från skroten precis ) 3000:- hubbar med lager (om det finns några bra originalmodeller att utgå ifrån) 3000:- maskinbearbetningar (om man inte har egna maskiner eller vänner som gör det gratis.) 2-8000:- rör och div material i bra kvaliteter 2-3000:- totalt 20-30000:- i detta ligger kanske 100-200tim arbete som du kunde arbetat istället och tjänat 10-15000:- efter skatt. köp porschebakvagnen istället _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
ButterflyRacing: jag förstog vad du menade med jaga backaxel! (viste hur den ser utt också före du postade bilderna)
men jag är sugen på en konsturktion med typ dubbla a armar! inget negativft mott din ide! låter som att om jag köper en 993 bakvagn så får jag en bra bakvagn som jag vet funkar plus att det inte behöver bli mycke dyrare än att bygga en egen bra bakvagn (tids besparande också )! nån som tycker att jag ska strunta i 993 bakvagnen? vad säger ni som har grejat med en sån bakvagn! _________________ jonny strand |
||
Nää.......kan du få fram pengarna...så slå till. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
På Alforna med "inmonterade" bromsar bak är bromskylningen ett stort problem, dessutom överförs värmen mellan växellåda och bromsar, kan lätt bli vansinnigt varmt där inne.
Finns inte det problemet på Jaggagrejerna? Skulle vara kul att höra en lösning på det problemet i så fall. (nu sitter det iof solida skivor på Alfan, ventilerade finns att köpa för ohemula pengar dock... ) _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Skruva banåkabil bakvagns frågor | << 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (21597 totalt) |