Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
bakvagns frågor
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (21597 totalt)
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Jag kanske inte måste ge mig in i diskussionen, men känner för det.

Jonny, har du läst specifikationerna på 993 bakvagnen? Det är en übergenomtänkt konstruktion, som har kontroll över toe, bumpsteer och camber som är svår att överträffa. För 25k kan jag inte se hur du ska kunna göra något billigare som fungerar.

om du bygger själv är det givetvis en fjäder i hatten, ballt och dessutom otroligt tillfredsställande för dig själv, särskilt om den fungerar bra. Men det blir inte billigt.

Sen vill jag bara tillägga att med bananer får du en bra bakvagn + förbaskat kul egenskaper.

Är det en snabb racerbil för bana du ska bygga så finns det andra saker än bakvagnen som gör bilen snabb, det finns betydligt mer att hämta på låg vikt och mycket downforce, så valet är inte avgörande om det blir katastrof eller inte.

Hoppas bara du blir nöjd med ditt val.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Håkan: Ja, nu fattar jag hur det ser ut! Ser relativt enkelt ut och ofjädrade vikten är säkert låg men , men i hans jag undrar jag om det är bästa lösningen med tanke på att det tvingar en att gå ifrån transaxel och köra på vanlig växellåda. Då måste man använda en pytteliten kardan och/eller trycka motorn längre fram i kupén. Samtidigt kvarstår faktum att axlarna belastas vid inbromsning samt att det blir lite svårare att ordna effektiv kylning till dom...

Med transaxel så är det bara att koppla två axlar till medbringare och köra. Vet ej med säkerhet hur VW transporter ser ut men jag tvivlar att det är samma konstruktion som på Turbon, då den har dubbla koniska hjullager och mycket kraftiga axlar och knutar (men det kan antagligen vara smart att kolla upp det).

Min röst går fortfarande till 933 upphängning.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



beepbeep skrev:
Håkan: Ja, nu fattar jag hur det ser ut! Ser relativt enkelt ut och ofjädrade vikten är säkert låg men , men i hans jag undrar jag om det är bästa lösningen med tanke på att det tvingar en att gå ifrån transaxel och köra på vanlig växellåda. Då måste man använda en pytteliten kardan och/eller trycka motorn längre fram i kupén.
.


???????............vem har sagt att transaxeln ska bort.......????ähhch jag ger upp.

Förövrigt tror jag Jonny fattar hur jag menar.......ni andra kan ju fråga, istället för att avfärda ideerna på felaktiga grunder.

Transporten har samma knutar som turbon. Och har dubbla...mycket kraftiga hjullager.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Ä' int' lönt å förklar' för nån'n som int' begip' ......

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Jahaa...du menar att han ska behålla transaxel och plocka bort diffen från mitten av jagga-axel eller? Hmm...då blir det istället strul med montering av bromsok och fästpunkter för "stöttor"...?

Att jag inte visste om transporterns knutar! Kunde ha kanske köpt dom billigare... :-)

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Har Jaguar bärande drivaxlar?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



AndersY skrev:
Har Jaguar bärande drivaxlar?
Ja

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
min röst går också på 993 bakvagn thumbs up varaför jag över huvudtaget över väger annat nu är priset! thumbs down

ni gör det inte lätare för mig! alla verkar tycka olika!

men hade pengarna ligande skulle jag nog inte tvecka att köpa en 993 bakvagn då den funkar och den skulle passa ganska enkelt på min bil!

men hur dyrt blir det om man vill bygga en bra bavagn! om man börjar från början!
ni som byggt vad slutade notan på!

ps vill nog ha skivorna innanför fälgen då jag ska ner till korvkisken!

_________________
jonny strand
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

kostnaden för en bra bakvagn i denna kaliber kommer nog kosta mer än 25'.

ta bromsarna som sitter på 993-bakvagnen(för dom ingick väl i priset). där har du 6000:-
uniballs grövre modell typ m14-18. 6st i bra kvalite 3000:-
drivaxlar (inte granada från skroten precis ) 3000:-
hubbar med lager (om det finns några bra originalmodeller att utgå ifrån) 3000:-
maskinbearbetningar (om man inte har egna maskiner eller vänner som gör det gratis.) 2-8000:-
rör och div material i bra kvaliteter 2-3000:-

totalt 20-30000:-

i detta ligger kanske 100-200tim arbete som du kunde arbetat istället och tjänat 10-15000:- efter skatt.
köp porschebakvagnen istället thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
ButterflyRacing: jag förstog vad du menade med jaga backaxel! (viste hur den ser utt också före du postade bilderna)
men jag är sugen på en konsturktion med typ dubbla a armar! inget negativft mott din ide!

låter som att om jag köper en 993 bakvagn så får jag en bra bakvagn som jag vet funkar plus att det inte behöver bli mycke dyrare än att bygga en egen bra bakvagn (tids besparande också thumbs up )!

nån som tycker att jag ska strunta i 993 bakvagnen? vad säger ni som har grejat med en sån bakvagn!

_________________
jonny strand
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



jonnystrand skrev:

nån som tycker att jag ska strunta i 993 bakvagnen? vad säger ni som har grejat med en sån bakvagn!


Nää.......kan du få fram pengarna...så slå till.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18703



På Alforna med "inmonterade" bromsar bak är bromskylningen ett stort problem, dessutom överförs värmen mellan växellåda och bromsar, kan lätt bli vansinnigt varmt där inne.
Finns inte det problemet på Jaggagrejerna? Skulle vara kul att höra en lösning på det problemet i så fall.

(nu sitter det iof solida skivor på Alfan, ventilerade finns att köpa för ohemula pengar dock... )

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
bakvagns frågor
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (21597 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande