Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 7637 besök totalt |
Re:
Även lakritsremmar gjorda med slicks är halkiga, men de plockas upp på däcken efter 1-2 passager (noterat det själv får posteringsplats). Gissa hur alla gummikorvar skapas, de lossnar ju inte så från däcken utan är ihopknådat gummi från asfalten. (Över)Fyller man asfalten med gummi så tar det ett bra tag innan det är upplockat och avkört på resten av banan. Under tiden man kör med överflöd av upplockat gummi så går det ju inte snabbast direkt. Detta med gummi i asfalten är ju en balans mellan greppig yta och smet man glider på (för mycket är inte perfekt). En regnig natt och sval solig morgon är ju det som brukar ge varvrekord, så med minskat mixande mellan grenarna kan ju vara ett sätt att minska konflikter (tid och väder rensar banan). Drifting med dubbdäck skulle slipa asfalten, men så dum är ingen. Stillastående burnouter slipar också asfalt, men det är inte heller nåt som sker (på banan) hoppas jag. |
||||||
Re:
Undrar hur det skulle gå att varva roadracing med drifting som pausunderhållning, inte så poppis skulle jag gissa? Det bästa är att drifting växer så det kan ha helt egna event (nästa helg är det inte så mycket påverkan kvar). Det finns banägare som inte släpper in företeelsen, trots att det finns pengar att hämta, så nån nackdel måste det finnas, eller är de bara bakåtsträvande? Visst är vi primadonnor och det är ju en utomhussport, men måste man medvetet "skoja till det" när det inte behövs? Hade det gått lika lätt att undvika regn så hade jag kämpat för det (trots att det går mindre dåligt i vätan för egen del). Men om Drifting växer så Racing blir en bisyssla så får man anpassa sig (skylla sig själv när man inte kan locka tillräckligt många likasinnade). |
||||||
Roadracing har samma problem när det åks bilar samtidigt. De plockar upp gummit på sina däck och får halare och halare under racen.
Det är läskit om det är seriös racing för då finns inga marginaler, uppvärminingsvarvet till start går åt att få däcken till driftstemperatur, är det då halt rätt vad det är i en kurva när man slåss om hundradelar och millimeter är det lätt att det blir en krach om greppet är helt anorlunda. På trackdays och liknande har man ju marginal första varvet så då åker man ju inte av. Tror det sliter en hel del även på asfalten med drifting men är ingen expert. Det rivs nog en hel del i asfaltmassan så det bara blir sten kvar att åka på. Stora grejen är nog att när man försöker ställa in en bil/MC för att få ut sista 0,1 sek och en kurva hela tiden varierar i grepp och förutsättningar så blir det mer en chansning vem som gissat rätt på inställningen än vetenskap. När teamen satsar miljoner varje race är det inte kul om det avgörs på som chansade rätt. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
Oavsett om det körs racing eller drifting så blir det förr eller senare så mycket skräp att banan måste sopas. Med drifting så tror jag det sker förr.
Personligen störs jag inte så länge det inte är en massa löst skräp kvar på banan. Det var ett evenemang förra året som krävde en veckas tid att förvandla anläggningen från krigsskådeplats tillbaka till motorbana. Två dagar efter var det fortfarande krossat glas och allmänt skräpigt på hela området. Stålcorder och slitbanor längs kanterna efter hela banans längd. Har ingen aning om vad som sagts mellan banägare och arrangör men jag tror knappast man kan skylla allt detta på att det körts drifting? ![]() _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
Re:
det var väl efter Gatebil förra året..... då är det inte så mycket problem med banägaren ![]() så man har nog svårt som racing deltagare att få gehör för den problematiken ![]() |
||||||
Angående "varför gör det något att det blir halt?": Det handlar om hur drifting läggs in i kalendern eller dagsplanen. På Anderstorp förra året köpte jag en dags träning dagen innan tävlingen, men passen efter lunch var inte mycket värda eftersom driftingfolket körde på lunchtimmen. Hade det regnat hade man ju kunnat anpassa för det. Men hur utvärderar man spårval och inställningar på ett varv som plötsligt blivit 2s långsammare pga fulgummi i vissa kurvor?
Skräp på banan: Uppkastade stenar och bitar av cord på banan är ganska tråkiga för oss som kör öppna bilar utan vindruta. Jag tror inte det egentligen behöver vara ett problem om drifting får egna bandagar och banan soppas noga efteråt. _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||
_________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||||||
Drifting förstör inte alls våra banor. Drifting är ju det skönaste som finns. Men om man överstiger däckets optimala slipvinkel är det ogudaktigt och... Nä. Nu ska jag inte sticka ut hakan mer. Konstsim är ju också en sport. Men inte fan förstår jag mig på den heller.
_________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||||
På Gröndal körs mycket driftig och gokart. Enl. gokart killarna så är greppet sämre efter att man kört drifting och måste då ställa om kartarna om dom vill optimera.
|
||||||
När det är "Race-helg" på kartbanorna och det är mycket gummi, så är det stor skillnad mot hur det brukar vara. Man får ställa in klart annorlunda. Vanligtvis kör hyrkartarna kör varje vardag med sina bakelitdäck.
Men, det ingår väl lite i racingen, kan jag tycka. Drifting ska ju självklart få finnas det med. Det är ju lika för alla, typ. _________________ ![]() |
||||||
Undrar om det är samma tongångar från "proffsen" när de åker efter att de åker på banor där lastbilsracing förekommer. De lämnar ju en massa spår efter sig och inte sällan på driftingliknande vis. Kommer ihåg det sedan man så på tv att det klagades en del då.
_________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Det man själv reagerar på, det lilla man nu kört, är att det är mycket skräp på banan oavsett.
Har inte banägaren ett sopagregat till hjullastaren, ett sådant man monterar fram, ocn bara sopar bort allt?? Oavsett om gummit kommer från slicks, r-däck eller gatdäck.. Grus, gräs och smuts drar alla fram. Driftare som optimister.. Värsta var för många år sen när bilsport hade en dag på racingbanan, då hade de burnouttävling mitt på rakan på kinnekulle. Inte nog med att det stal körtid, banan blev med gropar.. Nej, se till att det blir sopat. Ordentligt.. Ha det gött. _________________ Emil Nilsson Ordförande Audi Clubsport Team Tidsoptimisterna Racing Audi Club Sport |
||||||
Re:
Det skadar aldrig att ta upp olika saker och diskutera och fundera kring! Men som jag ser det så är just det här med varierande grepp absolut på inget sätt något nytt under solen. Mantorp kan ibland vara galet halt i Parisen, precis i apex i startkurvan osv. REN ishalka trots massa plusgrader, bara för att det regnat lite och körts någon racing precis nyligen. Och så har det alltid varit så länge som jag hållt på. Så ja, vissa typer av aktiviteter kan göra det snorsnorsnorhalt - speciellt i väta - men det är ju inget nytt ![]()
Vem har inte vart på Kinnekulle eller nån annan bana där det någon träff ligger så mycket lösa gummirester "ur spår" så man får hjärtat i halsgropen om man kommer ur det renkörda spåret. Dvs långt långt innan drifting kom till Sverige. Men att alla arrangemang måste sopa noga efter sig ser jag som ett självklart krav ![]() _________________ ![]() |
||||||
Tycker det är viktigt att ta en dialog kring detta. Att greppet varierar hör till men jag är osäker på om drifting med plastdäck inte skapar en onödig skada på banor som är byggda för racing. Jag har kommit till en nivå där en 1/2 sec är mycket för mig och i den vyn känns inte driftig rätt på banorna. Vi inte sätta mig på höga hästar men tror träck-day folket inte är så känsliga för oss som kör racing-serier Men tror inte att banägare kommer ta någon större hänsyn tyvärr de vill ju hyra ut banorna. Bara att lyfta frågan tror jag bidrar ändå Tack Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Re:
är inte arrangörerna i en sådan sits idag att de kan kräva att banan skall vara sopad om de skall hyra? _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
Någon som vet hur det har funkat med 5100 på mantorp sen man började åka dagtid på fredagar?
Det var väl körning i fredags? Förra året så regnade det väl på de flesta 5100-träffar? Läggs kanske inte så mycket gummi på asfalten då? ![]() /Nyfiken _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
Re:
banorna är sopade.... iaf har jag ingen annan erfarenhet |
||||||
Som exempel varierar ju banor mm med vädret och vilka däck som åks med. Tom när jag hade inomhushyrkart så skilde det upp till en sekund per varv mellan olika dagar beroende på i första hand luftfuktighet och det gick inte att åka riktigt fort om det inte var ett antal snabba på banan så spåret blev kliniskt rent med färskt gummi.
Provade att sätta på riktiga racedäck på en kart och det var helt okörbart på banan med dessa efter att man kört med "plastdäck". Plastdäcken gick 10sek fortare, var som att åka på regn med racedäcken. Banan var ren från skräp. Så det påverkar helt klart fäste mm. oavsett om banan är sopad eller ej. Däremot är det ju nget problem med drifting på banan bara arrangörerna tänker sig för. Varva drifting och långlopp typ MSLS och SLC är ju inget problem men varva avancerad racing och drifting är nog inte så smart. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 7637 besök totalt |