Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Förstör Drifting våra banor ?
<<   1, 2, 3   >>
7637 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Josen skrev:
Om det finns någon lösning vet jag inte - kanske skulle vi r-däcks åkare sponsra alla driftare med våra beg r-däck
Det är inte gummitypen som spelar mest roll, det är sättet det lagts ner och mängden.
Även lakritsremmar gjorda med slicks är halkiga, men de plockas upp på däcken efter 1-2 passager (noterat det själv får posteringsplats).
Gissa hur alla gummikorvar skapas, de lossnar ju inte så från däcken utan är ihopknådat gummi från asfalten.

(Över)Fyller man asfalten med gummi så tar det ett bra tag innan det är upplockat och avkört på resten av banan. Under tiden man kör med överflöd av upplockat gummi så går det ju inte snabbast direkt.
Detta med gummi i asfalten är ju en balans mellan greppig yta och smet man glider på (för mycket är inte perfekt).

En regnig natt och sval solig morgon är ju det som brukar ge varvrekord, så med minskat mixande mellan grenarna kan ju vara ett sätt att minska konflikter (tid och väder rensar banan). Drifting med dubbdäck skulle slipa asfalten, men så dum är ingen. Stillastående burnouter slipar också asfalt, men det är inte heller nåt som sker (på banan) hoppas jag.

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Det är väl bara bra att greppet inte är detsamma alla gånger man är på banan? Då får man ju "fler" banor att köra på än de få som finns i landet.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Lennart Mäkinen skrev:
Det är väl bara bra att greppet inte är detsamma alla gånger man är på banan? Då får man ju "fler" banor att köra på än de få som finns i landet.
Det finns vattenspridare att placera strategiskt om man vill också, dessutom med slumptimer.

Undrar hur det skulle gå att varva roadracing med drifting som pausunderhållning, inte så poppis skulle jag gissa?
Det bästa är att drifting växer så det kan ha helt egna event (nästa helg är det inte så mycket påverkan kvar).
Det finns banägare som inte släpper in företeelsen, trots att det finns pengar att hämta, så nån nackdel måste det finnas, eller är de bara bakåtsträvande?

Visst är vi primadonnor och det är ju en utomhussport, men måste man medvetet "skoja till det" när det inte behövs? Hade det gått lika lätt att undvika regn så hade jag kämpat för det (trots att det går mindre dåligt i vätan för egen del).

Men om Drifting växer så Racing blir en bisyssla så får man anpassa sig (skylla sig själv när man inte kan locka tillräckligt många likasinnade).

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Roadracing har samma problem när det åks bilar samtidigt. De plockar upp gummit på sina däck och får halare och halare under racen.

Det är läskit om det är seriös racing för då finns inga marginaler, uppvärminingsvarvet till start går åt att få däcken till driftstemperatur, är det då halt rätt vad det är i en kurva när man slåss om hundradelar och millimeter är det lätt att det blir en krach om greppet är helt anorlunda.

På trackdays och liknande har man ju marginal första varvet så då åker man ju inte av.

Tror det sliter en hel del även på asfalten med drifting men är ingen expert. Det rivs nog en hel del i asfaltmassan så det bara blir sten kvar att åka på. Stora grejen är nog att när man försöker ställa in en bil/MC för att få ut sista 0,1 sek och en kurva hela tiden varierar i grepp och förutsättningar så blir det mer en chansning vem som gissat rätt på inställningen än vetenskap. När teamen satsar miljoner varje race är det inte kul om det avgörs på som chansade rätt.
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004

Oavsett om det körs racing eller drifting så blir det förr eller senare så mycket skräp att banan måste sopas. Med drifting så tror jag det sker förr.

Personligen störs jag inte så länge det inte är en massa löst skräp kvar på banan.

Det var ett evenemang förra året som krävde en veckas tid att förvandla anläggningen från krigsskådeplats tillbaka till motorbana. Två dagar efter var det fortfarande krossat glas och allmänt skräpigt på hela området. Stålcorder och slitbanor längs kanterna efter hela banans längd. Har ingen aning om vad som sagts mellan banägare och arrangör men jag tror knappast man kan skylla allt detta på att det körts drifting?

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Fredrik Nyström skrev:
Oavsett om det körs racing eller drifting så blir det förr eller senare så mycket skräp att banan måste sopas. Med drifting så tror jag det sker förr.

Personligen störs jag inte så länge det inte är en massa löst skräp kvar på banan.

Det var ett evenemang förra året som krävde en veckas tid att förvandla anläggningen från krigsskådeplats tillbaka till motorbana. Två dagar efter var det fortfarande krossat glas och allmänt skräpigt på hela området. Stålcorder och slitbanor längs kanterna efter hela banans längd. Har ingen aning om vad som sagts mellan banägare och arrangör men jag tror knappast man kan skylla allt detta på att det körts drifting?

det var väl efter Gatebil förra året..... då är det inte så mycket problem med banägaren eftersom det är mantorp själva som är involverade... och det är ett av banans bästa evenemang ekonomiskt för banan.....

så man har nog svårt som racing deltagare att få gehör för den problematiken

Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Angående "varför gör det något att det blir halt?": Det handlar om hur drifting läggs in i kalendern eller dagsplanen. På Anderstorp förra året köpte jag en dags träning dagen innan tävlingen, men passen efter lunch var inte mycket värda eftersom driftingfolket körde på lunchtimmen. Hade det regnat hade man ju kunnat anpassa för det. Men hur utvärderar man spårval och inställningar på ett varv som plötsligt blivit 2s långsammare pga fulgummi i vissa kurvor?

Skräp på banan: Uppkastade stenar och bitar av cord på banan är ganska tråkiga för oss som kör öppna bilar utan vindruta.

Jag tror inte det egentligen behöver vara ett problem om drifting får egna bandagar och banan soppas noga efteråt.

GMAB
Ordsmedjan
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010

Jag tar gärna emot era gammla R däck för att köra bort alla andras fulgummi..... (eller mitt eget...)...

För den som undrar om det blir halt efter en dags sladdande och det börjar regna ..... Okörbart även på sladd. Man väljer ett annat spår då

// gummignuggaren

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Drifting förstör inte alls våra banor. Drifting är ju det skönaste som finns. Men om man överstiger däckets optimala slipvinkel är det ogudaktigt och... Nä. Nu ska jag inte sticka ut hakan mer. Konstsim är ju också en sport. Men inte fan förstår jag mig på den heller.

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

På Gröndal körs mycket driftig och gokart. Enl. gokart killarna så är greppet sämre efter att man kört drifting och måste då ställa om kartarna om dom vill optimera.

www.modsport.se
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002

När det är "Race-helg" på kartbanorna och det är mycket gummi, så är det stor skillnad mot hur det brukar vara. Man får ställa in klart annorlunda. Vanligtvis kör hyrkartarna kör varje vardag med sina bakelitdäck.

Men, det ingår väl lite i racingen, kan jag tycka. Drifting ska ju självklart få finnas det med.
Det är ju lika för alla, typ.

Här sen Jul 2003

Undrar om det är samma tongångar från "proffsen" när de åker efter att de åker på banor där lastbilsracing förekommer. De lämnar ju en massa spår efter sig och inte sällan på driftingliknande vis. Kommer ihåg det sedan man så på tv att det klagades en del då.

Här sen Nov 2002

Sätt en rökmaskin i bakluckan och kör som folk så får ni ut mer av det

Halmstad
Här sen Jul 2010

Det man själv reagerar på, det lilla man nu kört, är att det är mycket skräp på banan oavsett.
Har inte banägaren ett sopagregat till hjullastaren, ett sådant man monterar fram, ocn bara sopar bort allt??
Oavsett om gummit kommer från slicks, r-däck eller gatdäck.. Grus, gräs och smuts drar alla fram. Driftare som optimister..
Värsta var för många år sen när bilsport hade en dag på racingbanan, då hade de burnouttävling mitt på rakan på kinnekulle.
Inte nog med att det stal körtid, banan blev med gropar..
Nej, se till att det blir sopat. Ordentligt..

Ha det gött.

Audi Club Sport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Josen skrev:
Men jag upplever klart att drifting skapar en skum greppbild på banan och speciellt i högfarts kurvor som Atrop exempelvis, jag skulle gissa regn + tidigare drift ger lite väl spännande grepp

Det skadar aldrig att ta upp olika saker och diskutera och fundera kring! Men som jag ser det så är just det här med varierande grepp absolut på inget sätt något nytt under solen.

Mantorp kan ibland vara galet halt i Parisen, precis i apex i startkurvan osv. REN ishalka trots massa plusgrader, bara för att det regnat lite och körts någon racing precis nyligen. Och så har det alltid varit så länge som jag hållt på. Så ja, vissa typer av aktiviteter kan göra det snorsnorsnorhalt - speciellt i väta - men det är ju inget nytt

Fredrik Nyström skrev:
...

Vem har inte vart på Kinnekulle eller nån annan bana där det någon träff ligger så mycket lösa gummirester "ur spår" så man får hjärtat i halsgropen om man kommer ur det renkörda spåret. Dvs långt långt innan drifting kom till Sverige. Men att alla arrangemang måste sopa noga efter sig ser jag som ett självklart krav thumbs up Att det kan bli svårt om man blandar pass under en dag kan jag tänka mig.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

90q20v skrev:
... Grus, gräs och smuts drar alla fram. Driftare som optimister...

och "optimister"

Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Citat:
Det skadar aldrig att ta upp olika saker och diskutera och fundera kring! Men som jag ser det så är just det här med varierande grepp absolut på inget sätt något nytt under solen.

Tycker det är viktigt att ta en dialog kring detta. Att greppet varierar hör till men jag är osäker på om drifting med plastdäck inte skapar en onödig skada på banor som är byggda för racing. Jag har kommit till en nivå där en 1/2 sec är mycket för mig och i den vyn känns inte driftig rätt på banorna.
Vi inte sätta mig på höga hästar men tror träck-day folket inte är så känsliga för oss som kör racing-serier

Men tror inte att banägare kommer ta någon större hänsyn tyvärr de vill ju hyra ut banorna.

Bara att lyfta frågan tror jag bidrar ändå

Tack

Joachim

Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Re:

Josen skrev:
Citat:

Tycker det är viktigt att ta en dialog kring detta. Att greppet varierar hör till men jag är osäker på om drifting med plastdäck inte skapar en onödig skada på banor som är byggda för racing. Jag har kommit till en nivå där en 1/2 sec är mycket för mig och i den vyn känns inte driftig rätt på banorna.
Vi inte sätta mig på höga hästar men tror träck-day folket inte är så känsliga för oss som kör racing-serier

Men tror inte att banägare kommer ta någon större hänsyn tyvärr de vill ju hyra ut banorna.

Tack

Joachim

är inte arrangörerna i en sådan sits idag att de kan kräva att banan skall vara sopad om de skall hyra?

Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004

Någon som vet hur det har funkat med 5100 på mantorp sen man började åka dagtid på fredagar?
Det var väl körning i fredags?

Förra året så regnade det väl på de flesta 5100-träffar? Läggs kanske inte så mycket gummi på asfalten då?

/Nyfiken

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Babbe skrev:
Josen skrev:
Citat:

Tack

Joachim

är inte arrangörerna i en sådan sits idag att de kan kräva att banan skall vara sopad om de skall hyra?

banorna är sopade.... iaf har jag ingen annan erfarenhet

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Som exempel varierar ju banor mm med vädret och vilka däck som åks med. Tom när jag hade inomhushyrkart så skilde det upp till en sekund per varv mellan olika dagar beroende på i första hand luftfuktighet och det gick inte att åka riktigt fort om det inte var ett antal snabba på banan så spåret blev kliniskt rent med färskt gummi.

Provade att sätta på riktiga racedäck på en kart och det var helt okörbart på banan med dessa efter att man kört med "plastdäck". Plastdäcken gick 10sek fortare, var som att åka på regn med racedäcken. Banan var ren från skräp.

Så det påverkar helt klart fäste mm. oavsett om banan är sopad eller ej.

Däremot är det ju nget problem med drifting på banan bara arrangörerna tänker sig för. Varva drifting och långlopp typ MSLS och SLC är ju inget problem men varva avancerad racing och drifting är nog inte så smart.
Citera
Allmänt banåkaforum
Förstör Drifting våra banor ?
<<   1, 2, 3   >>
7637 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande