Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
forma om topplock vid överborrning av motor
2691 besök totalt
zilog
Landskrona
Här sen Apr 2007

Trådstartare

Jag har i dagsläget dessa topplock, anpassade för 97mm borr: https://picasaweb.google.com/gnuffel/1102ccBreakdown#58766724507661342 . . . .

Innan just den här maskinen rasade var borret upptaget till 102mm, man kan se att tätytan mot cylinderväggen har gått en bit utanför standard, där annars ventilsäten i princip ligger kant i kant med cylinderytan.

Målet är att bygga en likadan maskin igen, med toppar från en 97mm-maskin och 102mm-kolvar. Dock funderar jag på om det finns något att vinna på att forma om förbränningsrummen för det större borret. Att ha kvar stora plana squishytor där jag vinner borr är väl egentligen ingen nackdel när det gäller flamhastighet och knackmotstånd, men samtidigt borde man väl kunna vinna lite flöde på den sidan av ventilerna som vetter mot cylinderväggen?

Vidare - eftersom original ventilplacering är i linje med cylinderkanten, så borde majoriteten av insugsgaserna flöda mot mitten av förbränningsrummet? Isf - borde jag tänka om kanalformen på insug och göra lillradien lite större/mjukare för att styra om en del av flödet mot "baksidan" av ventilen mot cylinderväggen också, eftersom den nu har lite mer frigång som borde tillåta flöde även där?

Vad finns det för lågt hängande frukt att plocka gällande det här om man samtidigt vill gardera sig mot knepiga förändringar som riskerar att försämra prestanda?

2691 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande