Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield SEIW Zetec 2.0 Domiseven -11
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
1 besök senaste veckan (58960 totalt)
Leafridge
Lövås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 93



Re:

DomiSeven skrev:
Leafridge skrev:
I Rejsbilar brukar vi bara sätta i en smal saxpinne i hålet och böja ut "benen" på dom.


Ja det blev en saxpinne
Hjärnan är fortfarande kvar i mc-världen antar jag.


Få ur den fortast möjligt så den inte tar mer skada.

_________________
Daniel Johannesson
Mekaniker:
Historisk Racing: Tiga Sports 2000
Historisk Rally: Ford Escort RS2000 och Saab 99 EMS
Carrera Cup & GT-racing: Porsche 991
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Re:

Leafridge skrev:
Få ur den fortast möjligt så den inte tar mer skada.



_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5869



Du kanske har löst det redan men kopplingsarm från RS2000 är svår att hitta i Sverige. När jag hade samma problem så modifierade jag bara Sierra-armen så den fick plats, det är bara lita kapa, svetsa och banka :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Du kanske har löst det redan men kopplingsarm från RS2000 är svår att hitta i Sverige. När jag hade samma problem så modifierade jag bara Sierra-armen så den fick plats, det är bara lita kapa, svetsa och banka :-)

Gustaf


Tack för tipset, jag köpte en kopplingsarm från britterna men insåg sen att jag var tvungen att modifiera sprängkåpan för att få plats i kardantunneln, det borde jag ha tänkt på tidigare.
Jag har skurit bort bulan (för startmotorn) på gjutjärnskåpan för att den annars tar i ramen och det blir ju likadant på alukåpan plus att den är en likadan bula på andra sidan, där kopplingsarmen finns.
Det är för mycket jobb att hålla på med nu så det får vänta till i vinter.

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Två filmsnuttar från helgen då jag körde med MG-klubben på Björkvik Ring, förra året körde man slalom mellan asfaltshögar som nu var ersatta med drivor av grus.

Första gången jag testar Racerenderer (med GoPro och RaceChrono), eftersom det är telefonen med gps-puck som loggar så blir det bara hastighet och tid.


Här har det börjat regna.

Del 1
http://www.youtube.com/watch?v=ju3B2YU6CVo

Del 2 (mer regn och en inte så lyckad kameravinkel)
http://www.youtube.com/watch?v=H4JwxgBnNzM

Lite konstigt är det att varvtiderna på filmen och de i telefonen stämmer inte överens trots att racerenderer fick infon från telefonen.

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
MarcuZ
Linköping
Här sen Maj 2005
Inlägg: 254



Re:

DomiSeven skrev:
Två filmsnuttar från helgen då jag körde med MG-klubben på Björkvik Ring, förra året körde man slalom mellan asfaltshögar som nu var ersatta med drivor av grus.

Första gången jag testar Racerenderer (med GoPro och RaceChrono), eftersom det är telefonen med gps-puck som loggar så blir det bara hastighet och tid.


Här har det börjat regna.

Del 1
http://www.youtube.c...h?v=ju3B2YU6CVo

Del 2 (mer regn och en inte så lyckad kameravinkel)
http://www.youtube.c...h?v=H4JwxgBnNzM

Lite konstigt är det att varvtiderna på filmen och de i telefonen stämmer inte överens trots att racerenderer fick infon från telefonen.

länkarna funkar inte?!

_________________
Marcus Raninger

Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo,
Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72
Citera
-fege-
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 96



Här kommer länkarna

http://www.youtube.com/watch?v=ju3B2YU6CVo

http://www.youtube.com/watch?v=H4JwxgBnNzM


DomiSeven: Kan det vara så att loggen från telefonen och filmen inte synkats ihop på samma varv. Alltså att filmen ligger något varv före eller efter loggen.

_________________
Fredrik Pousard

Se7en MNR R1 2012 - SÅLD

SVKG 369
Locost Sweden 197

http://www.youtube.com/channel/UCGX4w6Luh1A4tRKNuOBDWcg/videos?view=0&flow=grid
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Nu har jag ändrat länkarna, tack Fredrik!

Jag har försökt synka så gott det går.

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Det är samma varv, men ingen av tiderna i racerenderer fanns med i telefonen.
Samma sak med alla tre film/loggomgångarna jag gjorde.

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Det har sen en tid tillbaka börjat läcka från termostathuset.
Jag trodde jag fått det tätt med 1mm papperspackning från Mekonomen men det höll inte så länge
Nu har jag våtslipat med 300 och 600-papper mot en bit formplyfa.



_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Tips på lämpliga hjulvinklar för bana? Åtminstone att börja med..

Bilen väger ca 670kg med mig i, det är 205-60/13 runt om med R888 SG (soft) om det nu spelar någon roll.
Just nu är det inställning för bilprovningen.

Fram (V -- H):
Camber: -0°53' -- -0°54'
Caster: 4°56' -- 5°04'
Toe: 0°04' -- 0°05'

Bak (V -- H)
Camber: -1°04' -- -1°12'
Toe: 0°17' -- 0°15'

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



2-3 grader camber fram och 1,5-2 grader bak funkar nog bra. Lite toe-out fram om den svänger in dåligt.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Re:

Kimmen skrev:
2-3 grader camber fram och 1,5-2 grader bak funkar nog bra. Lite toe-out fram om den svänger in dåligt.


Tackar

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Jag tror inte det är packningen som läckt, det har varit väldigt svårt att se var kylvätskan kommit ut.

Det sista jag gjorde var att byta ut slangarna, istället för att ha en slang som sitter på en avsågad aluminiumkrök med halvdan passform (det såg ut som att det skulle kunna vara läckage där) blev det en krökt slang, jag tänkte även att jag skulle göra som nån på ett engelskt forum gjort, och det skulle funka.
Den övre anslutningen på termostathuset har jag alltid haft kopplad till expansionskärlet.


Grejen är den att den är ju ovanför lockets packning.


Det var först när jag kopplad om det som jag kom på vad det var för galet.




Jag har haft den övre lilla anslutning på kylaren proppad i tron om att det är samma funktion på den övre anslutningen på termostathuset.
När jag gjorde såhär kom jag på (ja jag vet att det är lite sent) att jag kört runt med expansionskärl och ett rör som i princip gått rätt ut i luften. Det har funkat bra ända till jag började köra på gröndal, liten bana, höga varv och lite kylluft. Så fort det blivit tryck har detta pyst ut.

Jag kopplade om det så att kylarens övre går till expansionskärlet och termostathusets övre går till en 33cl-burk (så länge).


Det borde lösa problemen

Jag har även skaffat en begagnad DL1-datalogger som bråkade lite till en början, konstiga fel. Dioderna på den slocknade helt trots att det var spänning på plintarna, sen funkade den nästa dag, och sen slocknade dioderna. Supporten trodde det var dålig kontakt nånstans men det är internt i så fall.
Med gps-kabeln inkopplad hängde sig loggern vilket skulle tyda på kortis eller liknande. Jag köpte en ny gps på ebay för en femtiolapp och den verkar funka.

Jag kör nu med 888R SG (soft) på bana och det är galet bra grepp, även på blött
På Björkvik ring gick det fortare på blött än på torrt, visserligen var det troligen för att jag började med ett pass på torrt och sen blev det tre pass på blött.

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
..

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Lägg in en bild på ditt "expansionskärl" please

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Re:

Westfield skrev:
Lägg in en bild på ditt "expansionskärl" please


En gammal bild

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Vet inte om du är intresserad...men det är fel sorts kärl egentligen, men det kan funka ändå.

Så här förordar jag:

1) systemet ska inte ha expnkärl "under" locket, dvs koppla bort det
2) från halsen på motorn, kopplar du en liten slang till nedre hålet på ditt kärl

På så sätt kommer systemet trycksättas när varmt och regleras av ditt fjäderbelastade lock som öppnar lite vid övertryck, vätskan rinner i slangen till kärlet. När det sedan svalnar och minskar volym, kommer ditt lock släppa in igen, från slangen kopplad t exp kärlet.

Om du inte gör som ovan, måste ditt lock på första bilden "stelopereras" så den inte öppnar. Det måste vara fullt upp under, så enda vlymökning som sker sker i ditt "exp kärl" vars lock är gjort för att bygga upp ett visst övertryck.

Ursäkta stavfelen...läsplattesyndrom.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Re:

Westfield skrev:
Vet inte om du är intresserad...men det är fel sorts kärl egentligen, men det kan funka ändå.

Så här förordar jag:
--Snip--


Klart jag är intresserad Det har ju inte funkat så bra hittills
Men jag förstår inte alls vad du menar

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Jag försökte få till en skiss.
Som det är nu går 2 till 8 (för att snabbare få ur luft ur kylaren antar jag) och 5 går ner i en fanta-burk.


_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Kallerman ?

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield SEIW Zetec 2.0 Domiseven -11
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
1 besök senaste veckan (58960 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande