| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi EVOlution V RS -98
|
5 besök senaste veckan (9990 totalt) |
|
Nyförvärvet som jag förhoppningsvis ska köra lite bana med i sommar är en EVo 5 RS, högerstyrd. RS i Mitsubishi EVo sammanhang innebär en spartansk utrustningsnivå eftersom detta är den modell som rallybilarna utgick ifrån. T.ex saknas ABS-bromsar, airbags, elhissar/speglar, viss ljudisolering osv.. Detta ger förstås en något gynnsammare vikt, 1260 kg uppgiven tjänstevikt. Standard sitter det även bromsar och stolar från en Lancer 1,6i.
Min är relativt standard än så länge, detta är modifierat: Blitz Nur Spec avgasrör. HKS racing suction kit. Norris Designs intercooler. AP Racing bromsar fram, 6-kolvs ok med 330x32 mm skivor, Ferodo belägg. Eibach ERS Potenza justerbara fjäderben ligger i garaget och väntar på sommaren. Sportstolar. Får se om det blir några fler modifieringar innan sommaren.
_________________ Anders Berglund |
||||
Nej det har jag inte tänkt, inredningen väger så pass lite i dessa bilar att det är tveksamt om det är värt det om det inte ska tävlas på allvar, jag ska ju mestadels köra på gatan med denna.
_________________ Anders Berglund |
||||
Nej det går tyvärr inte....
Har dock varit ut på isbana med vanliga dubbdäck och det är kul det också, lite väl dåligt sidogrepp bara.. _________________ Anders Berglund |
||||
Jodå, ingen fara
EVo V är alltså föregångaren till EVo VI. Som du ser på bilderna så är det inte så mkt som skiljer mellan dessa modeller, det är lite annan front, annan vinge, inte exakt samma kolvar, oljetråget är förändrat till 6:an + lite andra småsaker. Men i princip så passar alla delar mellan dessa modeller. Största skillnaden på min bil och en EVo 6 TME som såldes i Sverige är inte 5 vs 6 utan RS vs TME. _________________ Anders Berglund |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Jo, det går fort som tusan rakt fram tackvare 4wd men de blir tajt o bromsa o svänga Är ju samma problem med dom nya subborna (17" original). Antingen byter man ju till mindre bromsskivor eller så kan man ju fixa ett par 17" och dubba dom, men det är nog inte så billigt det heller.
_________________ Johan Vikström |
||||
TME har bra stolar/bromsar som standard. RS har som sagt stolar och bromsar från en Lancer 1,6i i basutförande (som byts ut mot bättre prylar av köparen).
TME har även ABS, AC, airbags, elhissar/speglar, elektrohydraulisk bakdiff m.m som inte RS har som standard. _________________ Anders Berglund |
||||
Ha , du har fastnat i beroendet som alla vi andra här på Rejsa
Grym bil _________________ --VVTS-- |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
|
5 besök senaste veckan (9990 totalt) |