Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
bromsreduceringsventil volvo 240
4 besök senaste veckan (5986 totalt)
K_jonsson
Nyköping
Här sen Aug 2007

Trådstartare

Hejsan

Byggde om bromssystemet på min 240 igår och koppla in hydralisk handbroms, men tycker jag får rycka så jäkla hårt i den för att låsa hjulen på asfalt.

Kom då på att det sitter ju två bromsreducerings ventiler framför bakaxeln och dom reducerar ju även handbromsen.
Alla ledningar framför handbromsen är nya och triangel systemet är bort byggt, från handbromsen är det ett Y-kors till orginal rören bakåt --> ventilerna --> oken.

om jag tar bort ventilerna blir det konstiga bromsar då?
Fynda va jag tror är en bromsreduceringsventil från en sierra som sitter under bromscylindern på dom och tänkte sätta den framför handbromsen, det funkar kanske bättre?

Mvh
Krister

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Flytta fram reducerarna framför handbromsen så har du kvar funktionen för fotbromsen.
(jag kan ju tänka fel så andra kan slå mig på fingrarna utan att jag blir sur)

Edit: är det triangelsystemet på 240

Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Ja, 240 har triangelsystem, iaf om det inte är ABS. Frågan är hur triangelsystemet är bortbyggt i det här fallet. Om det är bortbyggt borde det väl inte behövas två reduceringsventiler?

Guson

Nyköping
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Ja tringelsystemet är bort byggt förutom rören till bakaxeln efter handbromsen, det funka innan så jag lät det va kvar men då åker det bort nu också. Så testar jag att sätta dit sierra ventilen som det bara sitter 1st på sierra

Kommer jag känna något märkbart på att sätta Y-korset på bakaxeln och bara använda en bromsslang till axeln?

mvh
Krister

Lund
Här sen Jun 2004

Re:

K_jonsson skrev:
Ja tringelsystemet är bort byggt förutom rören till bakaxeln efter handbromsen, det funka innan så jag lät det va kvar men då åker det bort nu också. Så testar jag att sätta dit sierra ventilen som det bara sitter 1st på sierra

Kommer jag känna något märkbart på att sätta Y-korset på bakaxeln och bara använda en bromsslang till axeln?

mvh
Krister

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

K_jonsson skrev:
...Så testar jag att sätta dit sierra ventilen...

Vad har Sierra-ventilen för egenskap, som du saknar hos Volvo-ventilen?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
K_jonsson
Nyköping
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Re:

ice skrev:
K_jonsson skrev:
...Så testar jag att sätta dit sierra ventilen...

Vad har Sierra-ventilen för egenskap, som du saknar hos Volvo-ventilen?

Antagligen precis samma, fast sierran har bara en för båda bakbromsarna och enklare anslutningar med vanlig bromsrörs nippel.
240in har en slang direkt från ventilen båkåt sen va dom väldigt rostiga.
Fast det kanske funkar att bara ta en som volvo har till båda oken bak, fast jag vet inte

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Sierrans är retardationskännande också, vilket betyder att den styper mer ju mer g-kraft den utsätts för.

Därför är också monteringsvinkeln viktig. Man kan även finjustera strypverkan genom att justera monteringsvinkeln.

/Gustaf

Citera
-norpan-
västervik
Här sen Maj 2013

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Tja lånar tråden..

Ja håller på med mitt broms system på min 240 kör orginal cyl (22/20mm) fast utan servon.
R'ok 336 skivor fram orginal bak pedalen är lagom hård men det bromsar för lite gör inte o låsa hjulen..

Delningsblocket på rambenet är borta.

Ja har kvar orginal reduceringen som är orörd stryper man när man gängar in skruven?

/Andreas

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Min erfarenhet av att ha besiktat några bilar med liknande bromssystem är att man måste byta huvudcylinder så den matchar oken.

Det sitter väl 25,4 mm huvudcylinder på Volvos bilar med R fyrkolvsok. Ska du inte köra med triangelindelningen är det klokt att designa hela systemet för att köra så, dvs välj en huvudcylinder som är anpassad för kretsindelning fram/bak.

/Gustaf

Citera
-norpan-
västervik
Här sen Maj 2013

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Re:

therealpinto skrev:
Min erfarenhet av att ha besiktat några bilar med liknande bromssystem är att man måste byta huvudcylinder så den matchar oken.

Det sitter väl 25,4 mm huvudcylinder på Volvos bilar med R fyrkolvsok. Ska du inte köra med triangelindelningen är det klokt att designa hela systemet för att köra så, dvs välj en huvudcylinder som är anpassad för kretsindelning fram/bak.

/Gustaf

Tanken är ju att bilen ska reggbesiktas i höst.. jo Rens cyl är runt 25mm. jag provade balansvåg på orginalpedalen förra året men tyckte inte det lira alls trögtrampat..

Jag tog bort delningsblocket bara för enkelhetens skull kanske var dumt.. 240 har ju dubbla slangar vid främre ok så jag kör bara t-kors nu och ut till varje fram ok. t-kors innan reduceringen bak.

Vill få det att lira med std pedalställ känns smidigast

/Andreas

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Mitt tips är att bygga ett system med vettig balans i grunden och komponenter som lirar ihop. De bilar jag har besiktat har slutat med R-ok fram och bak, samt 25,4 mm huvudcylinder gjord för kretsindelning fram/bak (inte triangeldelat). Volvos R-huvudcylinder är samma som Audi A4 1.8T tror jag vi kom fram till, så inte så svår att hitta.

Samtliga med justerbar reduceringsventil till bakhjulen för att finjustera balansen.

Du kan testa samma med 240-oken bak, det kan nog fundera.

Gustaf

Citera
-norpan-
västervik
Här sen Maj 2013

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Re:

therealpinto skrev:
Mitt tips är att bygga ett system med vettig balans i grunden och komponenter som lirar ihop. De bilar jag har besiktat har slutat med R-ok fram och bak, samt 25,4 mm huvudcylinder gjord för kretsindelning fram/bak (inte triangeldelat). Volvos R-huvudcylinder är samma som Audi A4 1.8T tror jag vi kom fram till, så inte så svår att hitta.

Samtliga med justerbar reduceringsventil till bakhjulen för att finjustera balansen.

Du kan testa samma med 240-oken bak, det kan nog fundera.

Gustaf

Okej det låter vättigt och framförallt smidigt,

Googlade lite och verkar bara vara med och utan DSC som skilljer?

Jag skippade R'ok bak för att få på 15" fälgar.

Blir att testa det konceptet, tack för bra info!

4 besök senaste veckan (5986 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande