Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio Sport -02 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 3 besök senaste veckan (59993 totalt) |
ShoppingClion har i April 2010 flyttat till Fredrik L i Gbg.
Fredriks story börjar här (länken nedan): https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Clio RenaultSport 172 -02 "ShoppingClion" Att Clion kom i vår ägo är egentligen Peeters Pahvs fel . Jag blev inspirerad av hans tidigare Polo-koncept med andrabil som "rejserbil light". Clion har dessutom något som min Seven saknar, nämligen ett tak. Bilen införskaffades begagnad med ca2000mil på mätaren. Lugnt inkörd, ursprungligen tjänstebil hos Volvoåterförsäljaren i Nacka (chefens fru...) En riktigt kul liten bil. Bakom ratten känner man sig efter några kilometer som en pubertalt adrenalindopad budbilschaufför. Kanske inte alltid så bra om man värdesätter ett gott förhållande till sitt körkort. Jag åker både slalom och bana med bilen. Försöker hinna med så många ban och slalomtillfällen som möjligt... ShoppingClion har såklart även gjort ett besök på Ringen. Specifikationer: Motor: 2,0 16V helt standard inkl original luftfilter och avgas. 169hk vid 6250varv/min och 200Nm vid 5400varv/min enligt databladet. Bromsbelägg, har testat lite olika, bl.a. Sparco Grupp-N belägg och PFC97. Brembo standardskivor med PFC97 fungerar ypperligt. Bromsarna räcker till i alla lägen med utsökt känsla och grym retardation. Tänker emellertid prova Ferodo DS2500 till 08-banåkasäsongen som en slags kompromiss mellan ban och gatbelägg eftersom jag är lite för lat för att byta belägg inför helgerna... Ska bli intressant om de kommer i närheten av PFC-beläggen... Fjäderbenen fram har jag modifierat för lite aggressivare camber. I nuläget ca -2°. Eibach "Pro-kit" fjädrar monterade, dessa är en liten aning hårdare an standard. Stötdämparna är fortfarande original. Har dock lite funderingar på att peta dit ett K-sport Kit i år (-08). Funderar på ca90N/mm fjädrar fram... Blir inte K-sport. Modifierar "Gula Koni" med "coiloverfjädrar" så att man kan labba lite. Åker nog på under semestern -08 om jag hinner med... 195/55x15 Bridgestone RE540s eller Trampio 888'or på 7x15 OZ snikfälgar. Blir till att testa 888'or 195/50 också under -08 då de bättrar på utväxlingen lite och ligger riktigt bra till i pris. Originalhjulen 195/45x16 skonar jag från bankörning. De sitter på till vardags. Batteriet är flyttat till skuffen. Ger lite bättre viktfördelning. Shiftlight med kardborremontage, bara att slänga in i handskfacket till vardags. Matchvikt med chaufför en bit över 1200kg. Övervikten beror till stor del på all utrustning, xenon, AC, CD, ABS, regnsensorer mm och absolut inte på föraren. Renault erbjuder på vissa marknader en strippad variant utan all utrustning och med tunnare rutor. Den lär enligt uppgift vara drygt 80kg lättare. Eftersom Clion då och då dubblerar som bruksbil för min hustru Lena måste jag hålla den relativt original. Man får ju passa sig så att det inte spårar ur. Emellertid har den under senaste året annekterats av min 18-årige son, så vi får se var det hela hamnar... Är helnöjd med bilen. Den fungerar bra. Så bra att vi vann Lazzat RS-Challenge 2003 och har hängt med rätt högt upp i resultatlistorna hos Lazzat och KAK senare år trots klart överårig chaufför... Bilsport Superstage klarade vi av på 1.35 i första försöket (På den gamla ojämna sandiga asfalten när det var snorhalt!). SS premierar effekt, så där skulle man allt behöva ha lite mer pulver. Har rastat bilen på banor och i slalom relativt flitigt varje säsong och måste tillstå att jag är imponerad över kvalitet och funktion. Inga problem alls. Bilen har förvisso fått all service och blivit ompysslat mycket oftare än vad serviceboken stipulerar, men ändå, problemfriheten imponerar. Allvarligaste mankemanget hittills (feb -08) har varit brustna klammer till yttre knutarna på drivaxeldamaskerna (ett typfel, aluklammer som korroderar i svenskt klimat) och en kall-lödning vid belysningslysdioden i knappen för elbakrutan. Alltså inte mycket att bråka om. Klammerna är nu bytta till rostfria dito. CliOSporten är en av de mest kompletta bus-GTI-bilarna. Synd att den inte profilerades och fick den marknadsföring den förtjänade i Sverige. På andra marknader t.ex. i England och Frankrike har bilen mer eller mindre kultstatus och är klart vanlig på trackdays. Få "vanliga" bilar funkar så bra "rätt ur kartongen" på bana och i slalom. Bilentusiast-tidningar som t.ex. evo har höjt CliOSport-konceptet till skyarna, "best Hot-Hatch ever". Fransk ingenjörskonst i sin högsta potens. |
||
Franskbilsträff på Björkvik.
CliOSport-gänget regerade på banan . Man kan konstatera att Björkviks asfalt går tämligen hårt åt däcken: |
||
Familjens ShoppingClio som skulle förbli strikt original...
Jag kan som vanligt inte hålla mig riktigt. Har fått på Eibach "Pro-kit" fjädrar, egentligen avsedda för vanliga Clion. De har en avstämmning som fungerarar ypperligt tillsammans med Sportens lite tuffare dämparinställningar och krängare på gata till vardags. Tendensen att lyfta inre bakhjulet lite väl högt har dämpats påtagligt. Dessa fjädrar harmonierar med bilen mycket bättre än originalen. Helt ok komfort för shoppingturerna samtidigt som de fungerar skapligt på banan. En annan effekt av fjäderbytet är att ABS-funktionen nu är mycket bättre. Troligen har ABS-hjärnan det lite lättare när alla hjulen tillbringar största delan av sin tid i kontakt med asfalten. Bromsarna försedda med R-61 belägg och ATE-Superblue verkar tåla ordentligt med stryk. Hittills inte en tendens till att tröttna trots att R888'orna gör livet tuffare. Beläggen verkar dock ta rätt hårt på skivorna. Kullen med SVGK Gelleråsen med PSC För att förbättra den skeva viktfördelningen har batteriet har blivit utlokaliserat till reservhjulsbaljan. En viktig detalj inte minst psykologiskt. Laholms-shiftlightet är en höjdare. Jag behöver inte sänka blicken mot instrumenten, ser i ögonvrån när det är dags för näste kugg... (får försöka komma i håg att titta ner för att kolla tempen en gång per varv eller så) Efter andra gången på bana i år måste jag säga att jag är förvånad att en så'n här liten bilskrutt kan ge så mycket tebax i form av körglädje... (hade den bara varit bakhjulsdriven och haft lite mer effekt så hade den varit perfekt) |
||
Nästa steg är väl Clio V6 kanske? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
|
||
Vid senaste drabbningen på Gelleråsen var det dags att prova nya bromsbelägg.
De jag använt hittills SPARCo R-61 "Grupp-N belägg" började bli lite tunna. Valet föll denna gång, efter lite diskuterande med bl.a. Per Stacke på PEAN, på Performance Friction PFC97. Detta trots att dessa belägg kanske egentligen är i extremaste laget för en shoppingbil. Jag är mer än nöjd. Inte en tendens till fading trots många varv och lite fegbromsande då och då, dessutom klart bättre möjlighet att modulera bromsandet än med R-61 beläggen... För att passa bak kräver beläggen dock en liten modifikation i form av en tapp som håller kolven i shack för att handbromsens självjustering ska fungera optimalt. Märkligt att färgen på Sparcobeläggen är så intakt trots att de blir rätt varma. På de främre beläggen är färgen dock helt borta... |
||
Funkar superbra! "Huvudenheten" till shiftlightet har jag monterat i handskfacket, också den med kardborre. När det vankas hårdkörning tar jag bara fram själva diodgrunkan ur handskfacket och smackar på den med kardborren uppepå instrumentgruppens "skärm". |
||
Skaffade en uppsättning BS RE540s tidigare i år, 195/55x15 på 7"x15" fälgar. Tills helt nyligen hade jag bara åkt bana med dem. Fungerar verkligen superbra. Litet slitage och bra uppträdande. Snäppet vassare än TOYo 888.
Har nu också testat dem i slalom och superstage med gott resultat. |
||
Har du också upplevt ett väldigt mycket högre slitage vid körning på konbana? Skillnaden är markant i mitt fall. _________________ /Anton Lillsund |
||
Länge sedan jag skrev nå't i den här tråden...
Beror på att det inte är så mycket att skriva om. ShoppingClion knallar på som bara den. Funkar alldeles förträffligt. Hittills i år har det blivit ett antal slalom och banträffar. Bl.a på Lunda, Tullinge, Bromma, Gotland Ring, Gelleråsen, Sviestad, Mittsverigebanan... Förutom ett oljebyte och montering av oljetempmätare, är skivbyte fram det enda som gjorts. Skivorna började närma sig slitagegränsen. Lika bra att byta i tid. Bremboskivor från Autoexperten med originalspec är förvånansvärt billiga och verkar hålla bra kvalitet. Med PFC97-beläggen från Stacke har Clion bromsar som verkar palla för vad som helst. (Kan förövrigt rekommendera Autoexperten här i Bromma, ingen speedshop precis, men riktigt schyssta att ha att göra med när det gäller reservdelar och förbrukningsgrejer.) I brist på sensationer lägger jag upp lite Cliobilder och film från i år... Film inifrån Clion på Mittsverigebanan finns här. En annan filmsnutt från samma tillfälle hittar man här. Slalom på Tullinge. Testevent med PeterS/Motorklubben. Slalom Tullinge. KAK-Slalom Högdalen. Lazzat-RS Bromma. Mittsverigebanan. Lazzat-RS Bromma. Gotland Ring med Alfa-klubben. Superkul! Slalom på Lunda. Agerade Lekfarbror åt Peugeot Sport Club. "Rondellen" på Sviestad. Passerar en Volvo på Gelleråsen. Attitude-träff. |
||
Lyckades nå framskjutna placeringar i standardklasserna i årets slalomcuper.
Andra plats i Lazzat's RS-Challenge och första plats i KAK's Slalomcup. |
||
Hejsan hejsan!
Jag undrar lite över hur du har gjort med flytten av batteriet, är intresserad av hur du har gjort kabeldragningen och om du har jordat den. Gärna bilder om du har på hur du gjort i motor rummet samt vart du dragit genom kabeln/kablarna. Mvh // Mårten |
||
Som du ser på bilden har jag svetsat ihop en ram som jag skruvat i reservhjulsbaljans golv. Fick justera lite med distanser (de röda brickorna) eftersom plåten inte är plan. Jag har dragit en riktigt grov kabel (mer än 50mm^2) som jag mantlat med ett flexrör (syns på blden). Den har jag förlagt under baksätet och i en "kanal" som fanns tillhands i plastskoningen på tröskeln på högersidan. Kabeln med mantlingen går genom ett hål som jag tog upp i torpedväggen framför passagerarens fötter. Viktigt att använda en riktigt rejäl gummigenomföring. Lite läskigt att dra en osäkrad batterikabel genom plåten om man inte vet vad man gör... Eftersom kabeln i motorrummet kommer att passera i trakten av grenröret är det viktigt att förlägga den ordentligt. På batteriets plats i motorrummet monterade jag en vinkel med en "gummikudde" med M8 "pinnskruvar" som skarvpunkt för pluspolen. Minuspolen från batteriet jordade jag i "bagageglidnings-skyddets" fästskruv. Ska kolla om jag har någon mer bild. |
||
Knäppte några bilder som visar lite mer av batteriflytten... original plusterminalen från batteriet monterad med en "gummikudde" på en vinkel. Under baksätet. Ordentligt nötnings-skydd. kabeln går genom torpedväggen ungefär här. Edit: Sorry bilderna är borta från telias server... Extremt klantigt av mig att lägga dem där... Det är därför vi alltid ska lägga upp bilder via rejsas egen bilduppladdningsfunktion. |
||
En liten resumé för 2006...
Ännu en rolig slalom och banåkasäsong börjar gå mot sitt slut. ShoppingClion har som vanligt funkat perfekt. I år har det blivit mest slalom med Clion eftersom jag åkt Porsche på de flesta banträffarna. Inga förändringar av bilen denna säsongen. Bara normal service. Testade att åka på för bilen nya däck på Sviestad A032 205/50x15 nu i oktober. Iofs begagnade och kanske lite torra, men de fungerade ganska bra, dock erbjöd de inte lika bra bett som BS RE540 enligt min uppfattning. Bromskombinationen PFC97 med "originalspecade" Bremboskivor imponerar lika mycket fortfarande. Står inför ett lite knepigt val. Sälja Clion (som vi verkligen gillar) eftersom vi använder den så lite, den har bara rullat några hundra mil i år, eller behålla den och satsa på ett "värre" chassi för att köra lite mer slalom och bana med den nästa år... Svårt val när man är så nöjd med bilen. Den har verkligen levererat körglädje över förväntan... Lite blandade bilder från året...: Här åker Lena (som egentligen är den som äger bilen) med full attack i Automobils A-sprint som vi riggat på Tullinge. Clion presterade riktigt bra tider. Skulle vara intressant att testa "på riktigt" med GPS-loggning på Lunda för att jämföra med övriga bilar som körts. En bild till med Lena bakom ratten. R-hjulen får vila sig lite efter väl förättat värv. Jag och Clion trivs som fisken i vattnet. Slalom är kul! Måste ju ha med en banåkabild oxå. Åkte ett pass "i par med" Fredrik Cednert i den gula 968'an på Sviestad. Jag vet ju inte om Fredrik laddade för fullt, men vi konstaterade att Clion faktiskt gick lite fortare på varvet under rådande förhållanden. Clion förvisso på A032'or och Fredriks på gatdäck (om jag minns rätt), men ändå lite imponerande. |
||
Klart ni ska ha kvar Clion! Vad hade du kit i tankarna om ett bättre chassi skulle införskaffas?
Intressant även med däcken, mina nuvarande börjar verkligen bli dåliga och nya är tänkt att införskaffas til nästa säsong, just dessa två modellerna är de som jag har stått och lurat på, a032:orna har jag ju provat förr och dessa funkade i mitt tycke jättebra och hade väldigt bra livslängd trots mycket gatbruk också, men alla lovordar ju sina re540. _________________ Peter Karlsson |
||
JAg försökte pressa så gott jag kunde. Märktes att jag var snabbare på rakorna, men inte sån stor skillnad ändå.
Kurvorna hade du nog övertaget med r-däcken. Dom gånger jag försökte hänga på så halkade det o sladdade. I bland fick jag till spårvalet o ibland inte . Men mätt på varvet så tror jag vi körde ganska lika. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio Sport -02 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 3 besök senaste veckan (59993 totalt) |