Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
2317 besök totalt |
Vad gick fel med mina däck ?
Första gången med R-däck på banan var en fantastisk upplevelse jämfört med de gatdäck jag åkt på tidigare. Tyvärr tog dagen slut tidigare än beräknat pga att stålcorden kom fram på ett däck ![]() Som total nybörjare på R-däck kommer då frågan varför det blev så ? Är det bilen, däck, fälgar, chaufför, handhavande ? Däcken är Bridgestone RE540S (gamla klenoder till rätt pris ![]() Varmtryck ca 2,2-2,3bar (ca 1,6 kalla). Bilen är en Saab 900T16 med måttlig effekt och vrid (max 0,6bar laddtryck). Hyffsat styvt chassi, förbättrad camber och quaifediffad låda. Däckslitaget är hyffsat jämnt men corden har alltså kommit fram på kanten "utanför slitbanan". Bilderna får tala för sig själv. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Urban Lindgren |
||||||
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
Du skriver inte om det är framdäck eller bakdäck.
Men jag antar att det är ett av framdäcken. Och om du körde på en bana, med högervarv, så borde det vara vänster-fram som har tagit mest stryk. Varmtrycket låter helt ok. Men med tanke på att däcken borde vara ca 10 år gamla så är nog gummit uttorkad och skört. Och hade du för hög hastighet in i kurvor, med kombination av för lite camber, så tuggar det på utsidan, som det ser ut på bild. Med nya fräscha däck så hade slitaget inte blivit fullt så drastiskt. Så ställ på mer camber och gå inte så hårt in i kurvorna. _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||||
Re:
Eller en helt vanlig dag på Midlanda banan med långraka och bromsning i nerförsbacke med 180% uppåt igen... Låter som gamla däck ![]() _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||
Re:
Naturligtvis är det VÄ fram och utsida ![]() Belastningsklassen är ok för min bil. Banan är Molanda (Järpen) Men problemet finns väl på dom flesta banor.. mer eller mindre. Molanda kan köras åt andra hållet men för mig var det färdigåkt ![]()
Låter som en trolig orsak Däcken är tillverkade -04 och dessutom beggade, dvs dom har varit värmda tidigare så nog är dom lite torra men jag är lite tveksam till att skörhet skulle vara orsaken. Ett av däcken jag jag fick med i köpet har en likadan skada och den borde tillkommit innan däcken blev gamla. Sänkt farten och jobba mer med camber är alltså tipset ![]() Tror jag börjar med det enkla, dvs farten. Mer camber är jobbigt.
Jo, nog är detta däck slut men jag har fler av dessa så det räcker nog någon ytterligare bandag med förändrad körstil. Självklart ska det handlas nya däck också men jag vill inte sabba nya däck på sätt.
Molanda är ungefär lika elak mot däcken men betydligt snällare mot bromsarna. Inga synpunkter på däckbredd kontra fälgbredd ? 205 däck på 6,5" fälg _________________ Urban Lindgren |
||||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
2317 besök totalt |