Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 7 besök senaste veckan (9279 totalt) |
hur mycket vacuum i motorn?
Sitter o letar efter lämpliga vacuumpumpar som hade kunnat användas till att hålla undertryck i vevhuset. Hur mycket flöde är lämpligt på pumpen? Något speciellt man bör tänka på? Är inte så sugen på att handla ett 'kit' till min motor a 4900 spänn ![]() ![]() |
||
Re: hur mycket vacuum i motorn?
Många hyggligt moderna bilar (ca 10 år eller nyare) har en liten luftpump som pumpar in extra luft före katalysatorn när motorn är kall, har nått med avgasreningen att göra. Vet ej hur pumpkurvan ser ut på sådana, men inbillar mig att dom kanske är användbara (jag har samma tanke som du). Borde ju gå att hitta på skroten. _________________ Pär Hylander |
||
Ja, även nyare Volvo 850 samt troligen S/V70. Även ngn Saab, tror det var gen 1 av 9-3. + säkert många fler. Tror inte det ska vara för starkt vacuum, då finns ju risken att man drar upp olja. (ivf om man har det som jag med återledning av olja till sumpen från samlingskärlet för vevhusgaser). _________________ Pär Hylander |
||
Du menar Moroso kitten som du kopplar till collectorn ? dom fungerar bra till vevhus ventilation , och borde gå att fixa till i garaget , den andra lösningen med pump , är jag lite tveksam på , försvinner HK i driften , du får en extra rem , eller en väldigt lång rem att hålla reda på , vad händer om pumpen havererar ?
![]() _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
vacumpump från en disel.. (de som du har tillbromsvacumet)
rolle här på forumet berättade att under F1-turbotiden så gjorde de effektvinst med undertryck i vevhuset trotts att de hade en pump för att suga vacum.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
Ska se om jag kan kasta lite ljus över vacuumproblematiken.
Vakuum i vevhuset har uppenbara fördelar. Det blir mindre oljeläckage genom packboxar mm. Man vinner effekt eftersom densiteten i luften minskar och därmed gör mindre vindmotstånd mot veven, som ett flygplan som flyger högt i tunn luft. Och man kan använda "lowtensionringar " på kolvarna utan att få upp olja i förbränningsrummen. Nu får vi skilja på torrsump och våtsump. Med torrsump ligger oljan i en tank ganska högt upp gentemot oljepumpen och har därför en bättre matningssituation än när oljan ligger långt ner i ett tråg. Vi kan därför använda fördelen av ett högre vacuum med torrsump. Det är atmosfärtrycket i tråget som trycker upp oljan till pumpen. Har vi 750 mm hg i fria luften och sänker detta till 375mm hg= hälften, så har vi bara halva sugförmågan kvar i oljepumpen, och vätska tycker inte om att sugas fram. Så, mer än 300mm hg är vad som kan sägas fungera i ett "vått" system. Annars kommer att få in en skummbildad olja som ska försöka smörja motorn, vilket är förkastligt. om sugförmågan hos pumpen är stor så kan man öka friskluftinsläppet i motorn och få bättre vädring, vid samma vacuum i vevhuset. Men vi måste ha koll på vilka vacuum motorn arbetar under, så sätt dit en mätare. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Elektrisk pump ![]() _________________ Pär Hylander |
||
Nej, fläktvariant har jag aldrig sett. Det är samma som oljepumpar mm, remdriven. Man kan ha tandrem om man vill göra det lite extra mulligt. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Men kan man använda en dylik elektrisk pump som Pär skriver? Avgasreningspump.. (jag jagar nämligen ![]() En riktig vakuumpump i stil med de som sitter på torrsumpspumparna är ju inte billig ![]() Förslag på annan form av pump man kan ha och som inte kostar multum? Förresten har ni förslag på en "billig" extern oljepump för torrsump? _________________ /Arne Lindgren |
||
Beepbeep hade någon idé om det där... kommer inte ihåg exakt vad som var inblandat, men man behöll originalpumpen och flyttade pickupen till en extern tank.. Sen var det 'bara' ett par evakueringspumpar som behövdes... han kan nog berätta själv när jag tänker efter ![]() |
||
Spontant utan att ha tänkt efter så länge så säger jag en liten hydrauloljepump, alltså den mojängen som man skruvar fast i elmotorn och kopplar in slangar från tanken och till sin hydraulcylinder eller vad man nu har. Dom finns med olika sorters infästningar så det behöver inte se ut som kåpan mot en elmotor. Det största frågetecknet är dock om dom har lager så att dom tåler att man sätter en remskiva på dom (radiella krafter). Finns i alla upptänkliga storlekar så det borde gå att få i lagom storlek. Ofta i aluminium. Gissningvis väl under 2000 kr. _________________ Pär Hylander |
||
ok för separator. Men förklara gärna varför luftpumpen behöver vara så tilltagen? När man kör utan pump så kommer det ju endast litegrann vevhusgaser? Eller rättare sagt, om man ska hålla t.ex en halv atmosfär så förstår jag att det blir en stor pump, men det är snarare det att jag inte förstår varför man ska ha så lågt absoluttryck. _________________ Pär Hylander |
||
och vad är 'stor kapacitet' översatt till siffror? Btw, Eaton är en Roots kompressor. _________________ David Lindblom |
||
Kapaciteten måste vara rätt stor då den ska användas som torrsumpspump, ska den bara användas som vacuum-pump så är väl inte kravet lika stort på pumpkapacitet. Hur stort detta är i siffror beror väl på användningsområde, verkar vara lite svårt att hitta siffror på det.
Det finns en pump-typ som heter eaton, denna kan liknas vid en rundad femhörning i vilken en rundad fyrhörning snurrar. Roots typen av en pump har ju istället två lober som snurrar i ett hus. |
||
Vet inte vad styrservona har för sorts pump, men det är ju bara ett steg. Trycket är avhängigt motorns egenskap som "munstycke" kontra kvantiteten olja som pumpen lämnar. Men sedan ska ju en pump ha en tryck reglering via återcirkulation. och då ger en pump med större kapacitet bara en massa skummbildande rundgång i pumpen. Det sagda gäller för trycksidan och inte evakuerings pumparna. En torrsumpspump består ju som bekant av minst tre pumpar. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Vad för pump-typ en styrservo är av kan säkert variera men vad som är problemet är att de är avsedda för att pumpa små flöden med högt tryck, typ så ger en servopump i en modernare Saab ett flöde av 6-7 liter per minut och det är ju inte så mycket om man ska evakuera ett vevhus på olja.
I så fall så tycker jag att man istället kan försöka leta upp sugpumpar ifrån någon gammal flygplansmotor (de brukar ju ha torrsump), montera ihop flera pumpar av tex kugghjulstyp som oljepumpar eller att på något annat sätt försöka hitta en pump som skulle kunna fungera som evakueringspump och klarar att evakuera den volym som krävs. |
||
Är nog helt ute och reser... men vet någon hur mycket kylvattnet i en bil flödar (ungefär)? Finns vattensugpumpar inom kemiforskning, där man mha av en vanlig vattenkran (normal flöde) suger vakum (ja vakum blir det ju inte...). Kanske skulle gå att använda. Går att hitta billigt iaf. Jag har några och kan testa, om någon tror på ideen?
_________________ Adam Eliasson Westfield SpeedSport 2000 Mini Cooper 1275 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 7 besök senaste veckan (9279 totalt) |