Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däck till Drifting?
1 besök senaste veckan (5632 totalt)
DjHypnoz
Falköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 102


Trådstartare
Däck till Drifting?

ja vad ska man ha för däck till drifting?

R-däck? skitdäck? bra gatdäck?

någon med erfarenheter?

_________________
Svante Gustavsson - Medlem Nr.62 @ 200sx OGS
http://200sx.kicks-ass.net/djhypnoz
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Dubbdäck ?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Det finns ett slicksdäck som används i historsk racing som är mycket lätt
att kontrollera i sladd. Fabrikat Dunlup, om jag inte minns fel.

Jag inbillar mig att just bra kontroll är viktigt, speciellt när gränsen för normal fäste passerats

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



A539 yokohama är lättsladdade på min Alfa 75:a käns lite hårda på bana, kan kanske vara något?
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Jag håller inte på med Drifting, men jag skulle kunna tänka mig att man vill ha ett däck som är halt (då behöver man inte ha så mycket effekt för att köra brett).
S.k. gröna däck är, enligt min uppfattning, så hala att de inte borde få säljas, 'kanske kan va' nå't?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



gröna?

Är det regummerade däck du tänker på?

/Skåningen, som inte fattar såna där klatchiga synonymer
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Anders Jeppsson skrev:
gröna?

Är det regummerade däck du tänker på?

Tror han menar såna där miljövänliga eco-däck. Det satt sådana på en Polo jag hyrde i tyskland för någon månad sedan och de var verkligen snorhala.

_________________
Anders Dauner
Citera
Whitewheels
Långviken - Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 156



Först o främst så håller jag inte själv på med drifting, ännu iaf, men jag har ju sett en hel del filmer. Utifrån detta alltså. Drifting med R-däck sägs vara för dom riktigt duktiga o används aldrig igentligen. Kolla in japansa D1 mästerskapet, vanliga mönstrade däck används(oftast sponsrade av nån större däcktillv.). Kolla in D1 mäserskapet i UK, där används billiga lågbudgetdäck som man har råd att byta ut titt som tätt. I början så är väl billiga däck att föredra( typ beggade) så man har "råd" att lära sig.

_________________
Glenn Levisson - Långviken
Nissan Skyline GT-R
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



När jag kollade på en instruktionsvideo om driftin så rekomenderade dom billiga hala däck

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Re: Däck till Drifting?

DjHypnoz skrev:
ja vad ska man ha för däck till drifting?

R-däck? skitdäck? bra gatdäck?

någon med erfarenheter?

tjabba,,

Lite klargörningar.....

Det finns inga speciella drifting däck - som "vissa" (menar inte Rejsafolket nu) tror sig veta det finns.

Proffsen i Japan kör ofta & gärna på 17"-18"-19" - högsta &
bredaste däcken jag sett är på en gul RX-7:a som kör på 285/30-19 (bak )

En förare - (Nobuteru Tamiguchi) körde förra året på 18" R-däck på sin 600hk S15
(den röda HKS sponsrade).

Han fick köra en tävling sedan kom de på hans däcksval
(det var inte förbjudet med R-däck i D1)

Men efter hans framträdande med R-däck då han bokstavligen FLÖG
ifrån konkurenterna på tvären så förbjöds R-däcken direkt i Japanska D1.

det finns visst bara en (1) enda däcks regel inom D1 - oavsett land...

det är att däcken skall ha minst 2mm mösterdjup vid början av dagen


I övrigt så kör jag min bil på 155-165/80-13 av märket Wanli - ett väldigt
hårt däck som inte ryker mkt, men som i gengäld håller ofattbart länge med
tanke på HUR det framförs. (rekommenderas)

Vanadis Gummi i ElStockholmo har dessa - lite smygreklam där ja

Ett något bredare däck i ca: 175-185/60-14 kommer jag att gradvis gå över
till när jag lärt mig bilen till 100% då dessa ger en bättre kontroll under högre
hastigheter - till exempel i trean & fyrans växel - speciellt på torr asfalt.

Ang: däckstrycken så rekommenderar jag ca 3 kg tryck.... då det släpper lättare
med bilarmed mindre effekt !

På fuktig/blöt asfalt så behöver jag bara dra min bil till ca 4000 varv så släpper
den lätt & då är det bara att parera med gasen & ratten,.

På fuktigt/blött underlag så kan de flesta dra långa "drift's" då det är bra
mkt lättare att kontrollera bilens framfart på tvären - OM det inte går så fort -
går det minimalt för fort på blött/fuktigt så resulterar det OFTAST med en
snurrning som man aldrig får en bra kontroll över.

några tips från Drift Kungen Keiichi Tscuchiya

: använd alltid handbromsen när det e på väg att gå åt skogen (missad drift)
: var försiktig när du kör. Överdriv inte din förmåga.
: kör med insidan av skallen, även om det e på tvären med bilen

Japanske mästaren Ueo kör på ADVAN 185/60-14, på 8" fälgar på sin AE86:a.
------------------------------------------------------------------------------------------

Japanska D1GP länken..... men MÅNGA förarprofiler & MASSOR av övriga fakta:

http://www.d1gp.co.jp/

MVH/
.........Kristian

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Däck för banåka
Däck till Drifting?
1 besök senaste veckan (5632 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande