Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 44794 besök totalt |
Dom hävdar 26 procent nerförsbacke och 20 procent uppförsbacke. Det är OTROLIGT brant, tyckte mig inte se nåt sånt i filmen alls.
![]() Verkar i alla fall vara snabb som satan utan run-off som matchar, hur tänkte dom då? Grymt koncept men jag avvaktar nog lite med att planera resa till priserna läggs ut, blir nog inte speciellt billigt det där. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Dom menar väl inte 26% lutning? Det är väl så att 26% av banan består av nerförslut osv.. Eller var du ironisk? ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Vet inte om det varit uppe redan, men det är inte helt fritt fram in das Vaterland heller.
http://www.100octane.de/news-100octa (google translate ger en hyfsad översättning) Påminner lite om Anderstorp scenariot här på hemmaplan. Men verkar gått betydlig smärtfriare. I övrigt inser jag nu att BB ligger mindre en 15min laglig bilfärd från min fars hemby och MAO fritt boende och tillgång till fri uppställningsplats.... ![]() Fri= fullt (ut)nyttjande av kusiner jag i vanliga fall träffar en gång per decennium. ![]() _________________ ![]() |
||
Vi får nog packa ner dig i koffurten i sommar m.a.o ![]() ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Verkar som banan öppnat den 2 juni!
www.bilster-berg.de _________________ ![]() |
||
Ser ju rätt trevligt ut... Man kanske får ta och se till så att man får anledning att passera förbi där i sommar... |
||
De verrkar ha nåt stök med ljudet och tillstånd. Det totala bullret med ett antal bilar på banan blir för högt så bara några få kan vara ute i taget vilket inte funkar på en trackday. Jag var bokad på en körning i september menn arrangören blåste av pga detta. Hoppas detta löser sig för banan verkar grym och ligger bra till.
_________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||
Det har väl ännu svårare att funka vid tävling så vida det inte är Time Attack? _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n ![]() |
||
Det är ju perfekt att armco'n står så nära överallt om bilen skulle bli trött och behöva vila sig
![]() Tråkigt med bullret, skall bli intressant och se hur dom löser det. Hoppas det blir en lösning man kan tillämpa på svenska banor! _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
_________________ Viktor Starkman |
||
http://www.youtube.com/watch?feature
ingen mästerproduktion men lite kul att bilen lättar på något ställe _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 ![]() |
||
ä
På vägen hem från vårens Scuderia kurs var vi några RingRunners som fick vi möjligheten att provköra några varv. Wow. Man har verkligen lyckats skapa en helt fantastisk bana. Som om man har staplat två Knutstorp och Nordschleife ovan på varandra. Mycket tekniskt utmanande. Verkligen värt en eller två Track Days när den väl blir godkänd!!! Men man har fått svåra problem med godkännande processen. Banan är privat och ägas av en massa rika tyskar som satsat 100.000 EUR var. Men sedan fick de problem med myndigheterna. Ingen av ägarna får nu köra med sin Porschar, Ferraris o Lamborgihinis. Man hoppades på att få ett godkännade under hösten. Så nästa år kan det kanske vara dags. Det är verkligen något att se fram emot. /Staffan RingRunners of Sweden _________________ Staffan Brödjegård Aston Martin Vantage |
||
Hörde denna bana nämnas i en podcast härom dagen där de hade fått köra på banan och var lyriska.
Kikade in på hemsidan och såg att det fanns olika erbjudanden. Någon som har fräsch information gällande banan, myndighetsgodkännande etc.? Vänliga hälsningar Nicklas _________________ Nicklas Jäderlund |
||
var där i september förra året. Fantastisk anläggning och bana. Allt känns sprillans nytt, toaletter ser oanvända ut, fin matsal osv osv. Och banan är verkligen ny, superslät och byggd efter en design och tanke, ingen ombyggd 60-talsbana med 5 olika typer av asfalt osv. Otrolig rytm och flyt. Förstår att Tilke och Rörhl jobbat på layouten. Den enda kritiken skulle möjligtvis kunna vara att den har just en designad linje och när man hittat den så finns det inte så mycket att testa kring alternativa spår. Zandvoort är t ex inte lika given beroende på bil. Men kan verkligen rekommendera ett besök där om ni får möjlighet.
Det hade ett avancerat ljudsystem med 3 mikrofoner runt banan. En dator samlar sedan in ljuddata och räknar ut den totala "bullermattan" utifrån vilken nivå de får ligga på. Detta blir sedan ett estimat för dagen som hel tiden justeras. Det gjorde att alla bilar fick köra inkl 458 och RS men vartefter dagen gick så bad man vissa bilar att släppa av vid vissa punkter eller växla upp tidigare. Men det gjorde att ingen blev avflaggad med en svart/vit gräns vilket jag tycker var en bättre metod än den vi tillämpar här hemma. Som de förklarade, släpper de ut en DTM bil för fullt i 5 varv så har man förbrukat decibel för hela dagen eller så gör man som ovan så kunde alla köra till kl 17. _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||
Bilster Berg 2017
Lite fakta: Längd 4.2 km uppdelad mellan den 1.8 km långa "West Loop" och den 2,4km långa "East Loop" 44 krön och lutningar, 19 kurvor, sluttningar på upp till 26 procent, höjningar på 21 procent och en kumulativ variation i höjd över 200 meter. 70 m höjdvariation 200 m kumulativ höjdvariation Brantaste sluttning 26% Brantaste lutning 21% Historia: Hur Blister Berg såg ut som armebas ![]() Banan har sitt ursprung i det kalla kriget, västtyskland skulle bli gränsen och som ett resultat hade amerikanska och brittiska militärstyrkorna många baser i landet, vilka alla höll ett öga på de östtyska styrkorna. En av dessa var en ammunitionsdepå på Pömbsen (Blister Berg) , byggt till en kostnad på cirka 40 miljoner euro i dagens pengar av den brittiska armén. Enligt dem på banan förvarades ammunition i vad som idag är garagen för tillverkare och raceteam. Det kanske även förklarar det nästan en meter tjocka betongväggarna. Banan är en del av Bilster Berg Drive Resort, en anläggning för biltester inom fordonsindustrin och klubb sportevenemang. Banan har ritats av arkitekten Hermann Tilke, som har utformat sju nuvarande Formel 1 banor. Navigation: Latitude: 51.801410 (51° 48' 5.08'' N) Longitude: 9.055932 (9° 3' 21.36'' E) ![]() En sak kommer alltid att finns kvar i minnet är första gången man kör över krönet i Mausfalle, påminner lite om första förarmötet på Knutan när man berättar att det är ens första besök där och alla tittar på en med en avundsjuk trånande blick för att sedan långsamt flyta blicken upp i taket för att söka efter minnen om när dem själva skulle förlora "oskulden" på Knutan. Mausfalle återskapar den känslan även om man nu lagt 100á tals varv på Ring knutstorp. Och tydligen kan man göra fel i Mausfalle ;-) ![]() Vår " BMW Intensive training" gick I väldigt bra tempo med tanke på förutsättningarna vem som helst kan ju köpa en biljett/bil och komma dit, jag tror Magnus och jag hade en väldig tur då dem som hamnat i vår grupp på 5 st M2ór visade sig antingen ha klippkort på ringen eller var instruktörer själva. Så när vår instruktör sa max 2 billängder ja då var det 2 billängder alltid och överallt, förutom att jag var pinsamt dålig på att hålla tempot genom Mutkurve skäms Janne. Hur som helst så var tempot OK men inte alls på gränsen då denna bana kunde visa sina värsta svåraste sidor för det kändes verkligen som att denna bana kunde utmana en för resten av livet om man började närma sig gränsen. Så om man får möjlighet att besöka denna bana igen med egen bil eller liknande så kommer man verkligen ha väldigt roligt och garanterat spännande. Här även ett skolexempel på hur det ser ut när alla följer instruktörens instruktioner. Länkar Bilster Berg first record laps Black Falcon Porsche 911 GT3 Cup https://www.youtube.com/watch?v=LY2x Bilster Berg 360° - Porsche Cayman GT4 CS https://www.youtube.com/watch?v=wEwW Klubbar http://www.pistenclub.de/en/events/t Huvudsida http://www.bilster-berg.de/en/ _________________ Janne Ström |
||
Tack Janne för den a fantastiska beskrivningen
![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 44794 besök totalt |