Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3386 besök totalt |
Justering av Gula Koni?
Jag har precis monterat gula Koni på Golfen. Och undrar nu hur man ska justera in dem.... Som de flesta säkert vet så är det justerbar retur på dem, någon som kort kan förklara effekterna av att justera hårdare/mjukare - fram/bak? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Det du kan justera är rebounden, dvs hur snabbat dämparen går tillbaka. På min bil som är bakhjulsdriven så har jag nästan på det hårdaste fram och nästan på det mjukaste bak. Denna setup känns bra, baken släpper inte så lätt och framänden står upp bra. En på min bil nästintill helt neutral setting.
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||
Re: Justering av Gula Koni?
Jag har mjukaste läget bak och fram har jag lite kvar till det hårdaste. Har provat att skruva lite, men gett upp, jag märker ingen större skillnad. ![]() -Nej, jag hade inte tänkt att bli F1-förare. ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
hm.. bilen kanske inte är tillräckligt vridstyv eller?
har 956-specialen från motorsport, och de skrev att det kvittade lite grann med setupsen i början, då bilarna flexade rätt bra av sig själv ![]() (intervju oxå med en av förarna som hette Tiff Needel btw ![]() _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||||
Re: Justering av Gula Koni?
![]() ![]() ![]() Någon som kan förklara effekterna av skruvandet istället? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Re: Justering av Gula Koni?
Skruva dom moturs så mycket som du kan, då har du fått den mjukaste inställningen och viseversa. Generellt gäller väll att hårt bak och mjukt fram ger en svansglad bil och viceversa... Eller tja, det funkar så i gt3 iaf ![]() Men är du verkligen för lat för att testa själv? ![]() |
||||||
Är det inte tvärt om eftersom det är rebound?
![]() Hård rebound bak gör lastväxling frammåt trög, dvs mer understyrning vid broms/turn in. Mjuk rebound fram gör lastväxling bak går snabbt, dvs bättre grepp bak vid utgången på kurvor. Eller? En fråga om gula Konisar: är alla levererade med samma dämpningsomfång? Dvs samma inställningar på alla gula Konisar har alltid samma dämpning (N/mm/s), eller är varje uppsättning anpassade? olika slutleverantörer gör kanske olika? |
||||||
Re: Justering av Gula Koni?
Vad som är hårt och mjukt på dämparna är jag mycket väl medveten om.... det är snarare bilens reaktioner som jag är ute efter. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Letade reda på Görans lathund och suddade ut alla in justeringar. Funkar det??
![]() Ska det verkligen stå "in-" i höger bak rutan för "ökad instyrning under....."? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Thomas-> Att jag har min ställd på detta sättet är för att någon, vi kan väl säga att det var kompisens morbrors kusins kille, sa att framhjulsdrivna skall vara mjukare bak än fram.
Jag antar att om jag ställer min mjukare fram så borde jag få bättre grepp på innerhjulet och eftersom jag saknar diffbroms så kanske det driver bättre i kurvorna? Äh, jag får väl skruva lite då... ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
På min fungerar det så här , ökar jag fram , (hårdare) understyr bilen , ökar jag bak (hårdare) så överstyr den , ett varv fram , 2,5 bak , ganska neutral . Finns inget färdigt recept på uppsättningen , man får prova sig fram , för det kommer in andra saker i beräkningen , däck , däcktryck mm _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
Re: Justering av Gula Koni?
Till att börja med så kommer jag inte ihåg varför den lathunden ser ut som den gör, men jag vet att jag skickade ut en bild på siten för att stämma av om uplägget såg begripligt ut. Den som jag lagt in i boken ser INTE ut så där. Förutsättningen är att bilen körs i både höger å vänstersväng, vilket ger vissa kompromisser mot att ställa bilen assymetriskt för EN svängriktning. ![]() Nu när jag tittar så ser jag att även "höger" står kvar även i boken. (Ändrat nu). Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3386 besök totalt |