Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Justering av Gula Koni?
3386 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Justering av Gula Koni?

Jag har precis monterat gula Koni på Golfen. Och undrar nu hur man ska justera in dem....

Som de flesta säkert vet så är det justerbar retur på dem, någon som kort kan förklara effekterna av att justera hårdare/mjukare - fram/bak?

Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Det du kan justera är rebounden, dvs hur snabbat dämparen går tillbaka. På min bil som är bakhjulsdriven så har jag nästan på det hårdaste fram och nästan på det mjukaste bak. Denna setup känns bra, baken släpper inte så lätt och framänden står upp bra. En på min bil nästintill helt neutral setting.

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Ställ dom i mittenläget sen justerar du in grunkorna på första bästa banträff thumbs up
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

På min RWD har jag 0 fram 2,0 bak (varv) vilket gör den överstyrd , på din bil skulle jag nog ha en liknande sättning

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Re: Justering av Gula Koni?

ThomasT skrev:
Jag har precis moterat gula Koni på Golfen. Och undrar nu hur man ska justera in dem....

Som de flesta säkert vet så är det justerbar retur på dem, någon som kort kan förklara effekterna av att justera hårdare/mjukare - fram/bak?

Jag har mjukaste läget bak och fram har jag lite kvar till det hårdaste. Har provat att skruva lite, men gett upp, jag märker ingen större skillnad.
-Nej, jag hade inte tänkt att bli F1-förare.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

hm.. bilen kanske inte är tillräckligt vridstyv eller?

har 956-specialen från motorsport, och de skrev att det kvittade lite grann med setupsen i början,
då bilarna flexade rätt bra av sig själv

(intervju oxå med en av förarna som hette Tiff Needel btw

ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare

krister Andersson skrev:
På min RWD har jag 0 fram 2,0 bak (varv) vilket gör den överstyrd , på din bil skulle jag nog ha en liknande sättning
Nisse Classon skrev:
Jag har mjukaste läget bak och fram har jag lite kvar till det hårdaste.

Någon som kan förklara effekterna av skruvandet istället?

Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

ThomasT skrev:
krister Andersson skrev:
Nisse Classon skrev:
Jag har mjukaste läget bak och fram har jag lite kvar till det hårdaste.

Någon som kan förklara effekterna av skruvandet istället?

Skruva dom moturs så mycket som du kan, då har du fått den mjukaste inställningen och viseversa.
Generellt gäller väll att hårt bak och mjukt fram ger en svansglad bil och viceversa...

Eller tja, det funkar så i gt3 iaf
Men är du verkligen för lat för att testa själv?
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Är det inte tvärt om eftersom det är rebound?
Hård rebound bak gör lastväxling frammåt trög, dvs mer understyrning vid broms/turn in.
Mjuk rebound fram gör lastväxling bak går snabbt, dvs bättre grepp bak vid utgången på kurvor.

Eller?

En fråga om gula Konisar: är alla levererade med samma dämpningsomfång? Dvs samma inställningar på alla gula Konisar har alltid samma dämpning (N/mm/s), eller är varje uppsättning anpassade? olika slutleverantörer gör kanske olika?
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Andrew Petrykowski skrev:
Skruva dom moturs så mycket som du kan, då har du fått den mjukaste inställningen och viseversa. Men är du verkligen för lat för att testa själv?

Vad som är hårt och mjukt på dämparna är jag mycket väl medveten om.... det är snarare bilens reaktioner som jag är ute efter.

ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Letade reda på Görans lathund och suddade ut alla in justeringar. Funkar det??

Ska det verkligen stå "in-" i höger bak rutan för "ökad instyrning under....."?

Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Thomas-> Att jag har min ställd på detta sättet är för att någon, vi kan väl säga att det var kompisens morbrors kusins kille, sa att framhjulsdrivna skall vara mjukare bak än fram.

Jag antar att om jag ställer min mjukare fram så borde jag få bättre grepp på innerhjulet och eftersom jag saknar diffbroms så kanske det driver bättre i kurvorna? Äh, jag får väl skruva lite då...

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
inga vettiga svar? Jag som trodde det fanns massor som körde med justerbara dämpare?

Göran och Jonas var håller ni hus! :attention

krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

ThomasT skrev:
inga vettiga svar? Jag som trodde det fanns massor som körde med justerbara dämpare?

Göran och Jonas var håller ni hus! :attention

På min fungerar det så här , ökar jag fram , (hårdare) understyr bilen , ökar jag bak (hårdare) så överstyr den , ett varv fram , 2,5 bak , ganska neutral .

Finns inget färdigt recept på uppsättningen , man får prova sig fram , för det kommer in andra saker i beräkningen , däck , däcktryck mm

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Vad har du för fjädrar på Golfen? Jag skulle nog i likhet med flera skribenter
börja med "normalläget". Sedan finjustera enligt Görans tabell vid första bästa banmöte eller slalom.

Bromma
Här sen Feb 2003

ThomasT skrev:
Jag har precis monterat gula Koni på Golfen. Och undrar nu hur man ska justera in dem....

Till att börja med så kommer jag inte ihåg varför den lathunden ser ut som den gör, men jag vet att jag skickade ut en bild på siten för att stämma av om uplägget såg begripligt ut. Den som jag lagt in i boken ser INTE ut så där.
Förutsättningen är att bilen körs i både höger å vänstersväng, vilket ger vissa kompromisser mot att ställa bilen assymetriskt för EN svängriktning.

Nu när jag tittar så ser jag att även "höger" står kvar även i boken. (Ändrat nu).

Göran Malmberg

Justering av Gula Koni?
3386 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande