Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Logganalys/story Destination Nurburgring 12-13/6 - VIDEO!
1, 2   >>
8757 besök totalt
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 300


Trådstartare
Logganalys/story Destination Nurburgring 12-13/6 - VIDEO!

Sådär ringenkamrater,

Då vart DN8 över på Ringen.
Mycket trevligt event, väldigt prisvärt och givetvis en del bilar på banan men hellre det än Touristfahren bland bussar och hojar, cyklister etc.

Under två dagar stängdes banan bara en gång då en Aston blåste av annars var det rätt städat.
Regnet kom lagom efter lunch under torsdagen och även om regn är spännande (körde 3 varv) så ska jag ta mig hem i bilen också.
Man märker vilken skillnad där är på grepp när regnet trillat ner.

Då jag inte kunde hitta någon som kunde transportera mina hjul till Ringen och tiden var lite knapp för att skicka dem så fanns bara ett alternativ kvar, att köra ner på dem.
Var lite orolig för detta eftersom jag dels varit lite ambitiösare med hjulvinklarna i år och dels valt att gå på Kumho V70A K61 (Medium) istället för V70A/C03 K90 (hård samt gammal gummiblandning).
Till min stora förvåning funkade detta alldeles utmärkt. När jag kom fram till hotellet i Nurburg så kunde man fortfarande ana var det vita (ny-strecken) varit, riktigt najs!

Hade även med mig en vän som förlorade sin Ringen-oskuld genom att kasta runt en RSR Clio i två dagar, skoj!

Kvällarna har ägnats till god mat och logganalys och nedan finner ni en skärmdump från en av mina körpass. Jag har kommit fram till att det är ganska lagom att köra 1 uppvärmningsvarv och 5 attackvarv per körpass följt av vätskepåfyllnad i bil och kropp samt bensträckare :-).





_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434



8:02 , inte illa för 100 hk

Tänk vad du gör med 400++!

Har du hunnit lägga upp lite filmer?

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 300


Trådstartare
Re:

Halo Rafko,

Synd att du inte hängde med, du kunde hyrt bil som Jonas gjorde :-)
Här finns allt ifrån 136hp Swift till Porsche GT3 RS :-)

Det känns som om det är dags för något snabbare snart, det kan jag hålla med om även om Miatorna är fantastiskt roliga och relativt snabba i förhållande till pris och effekt.

Du får hänge med i Augusti istället :-)

Banga inte ur nu!

LotecM3 skrev:
8:02 , inte illa för 100 hk

Tänk vad du gör med 400++!

Har du hunnit lägga upp lite filmer?

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Tyskies

Här sen Aug 2006
Inlägg: 111



Riktigt bra kört, Man blir ju inte mer sugen av allt läsande från andra som är nere och plöjer runt!

Kanske detta år är året för en själv :P

En sak jag undrar vad kör du för loggningssystem du skärmdumpa? Har allt i bilen redan OEM men kan man flika in bild med så är det bara ett plus!

Mvh Klaus

_________________
Klaus Schöps.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42362

Forumägare
Forumägare

fiiiilm


_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Nu visste vi ju att Robert kan ratta både Miata och betydligt tuffare kärror men ändå, get real Robert!!
Man kan inte köra 8.02 med en Miata, du måste komma från en annan planet.

Sjukt bra prestation och givetvis vill vi alla se video! thumbs up



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 300


Trådstartare
Re:

Tja,

Tack. Jag använder numera Video VBOX Lite 10Hz med uppgradering till 8st CAN kanaler och två kameror, fungerar riktigt bra.
Det är schysst att ha allting samlat i en loggfil med video etc synkat. Tanken var att få in betydligt mer CAN data än bara RPM men
av någon anledning ville det inte funka. Hade inte tid att fixa med det men till nästa resa tänkte jag även få med:
Pedalläge
Bromstryck
YAW
Vattentemp
Koppling
Växel (är inte säker att detta ID ens existerar)

Med ovanstående data och massa analystimmar borde man kunna hitta några sekunder till ;-).

Bara att åka ner, finns massa TF kvällar och gått om trackdays.


SkylineMannen skrev:
Riktigt bra kört, Man blir ju inte mer sugen av allt läsande från andra som är nere och plöjer runt!

Kanske detta år är året för en själv :P

En sak jag undrar vad kör du för loggningssystem du skärmdumpa? Har allt i bilen redan OEM men kan man flika in bild med så är det bara ett plus!

Mvh Klaus

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 300


Trådstartare
Re:

Hehe, lugn lugn Magnus, det kommer så smått ;-).


Magnus Thomé skrev:
fiiiilm


_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42362

Forumägare
Forumägare

Re:

Johan Sjöström skrev:
Man kan inte köra 8.02 med en Miata, du måste komma från en annan planet.


+1 på den

7'an i sikte

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 300


Trådstartare
Re:

Haha, tack så hjärtligt Johan,

Planet? Jag som trodde att Polen var ett land?! :-/ Nåväl, man lär sig något nytt varje dag. Jorden var juh platt för ett "tag" sedan ;-).
Dessa små och alltid underskattade bilarna är väldigt snabba när det svänger.
Depåsnacket nere på Ringen är alltid skoj, de tre vanligaste frågorna är

- Watt kind ov türbo ar ju juuuzing?
- Habt sie turbo oder supercharger?
- Hey man, crazy speed out there, how much power do you got?

Alla vet vi att effekt inte är den faktor som ensam förbättrar tiden särskilt mycket.

Video kommer snart :-).


Johan Sjöström skrev:
Nu visste vi ju att Robert kan ratta både Miata och betydligt tuffare kärror men ändå, get real Robert!!
Man kan inte köra 8.02 med en Miata, du måste komma från en annan planet.

Sjukt bra prestation och givetvis vill vi alla se video! thumbs up



_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2136



Grymt bra kört! Grattis till en riktigt bra tid.

Tråden hjälper inte riktigt mot ringenabstinensen

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Re:

Tjena Robert, du är taskig när du lägger upp sånt här!
Nåja, nu är min första ringen-resa bokad, så äntligen ska jag också få åka lite.

Ephas skrev:
Växel (är inte säker att detta ID ens existerar)


Om det finns just till Vbox vet jag inte, men på AIM-loggern som jag har mest erfarenhet av kan man lösa det på 2 olika sätt.
Antingen med en sensor, på växellådan, som håller koll på växeln, eller så kan loggern räkna ut det med motorns varvtal
och hjulets hastighet. Det funkar inte perfekt, men tillräckligt bra.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 300


Trådstartare
Re:

Siktar...


Magnus Thomé skrev:
Johan Sjöström skrev:
Man kan inte köra 8.02 med en Miata, du måste komma från en annan planet.


+1 på den

7'an i sikte



Tackar tackar,

Bara att åka ner dit, tar bara 8-9h inkl tankstopp och fikapaus :-)

dvorak skrev:
Grymt bra kört! Grattis till en riktigt bra tid.

Tråden hjälper inte riktigt mot ringenabstinensen



Haha, taskig? Nåja, får bli lite snällare då.
Skoj! När ska du ner?

Det handlar inte om att VBOX i sig ska ha funktionen då det bara är att ta en generic räknare men jag vet inte om bilens CAN-data innehåller denna info. Jag hade väldigt begränsat med tid innan resan att få detta och funka och med bilens manual följer inte direkt en CAN-ID beskrivning, hehe.

Jag har redan hittat
RPM
Gaspedalsläge
Bromstryck
Koppling nertryckt eller ej
Växel i eller N, men inte vilken specifik växel som ligger i
Vattentemp

Jag vet även att YAW data finns tillgänglig men hade inte tid att fiska fram det.
Då tiden var ute och jag satt och pillade med VBOX i mörket tisdag natt (skulle ut på banan onsdag morgon) valde jag att nöja mig med RPM. Resten av datat får jag fixa in till nästa resa :-)

Där borde finnas något sätt att räkna ut det. Det finns juh en matematisk kanal också.

Skip skrev:
Tjena Robert, du är taskig när du lägger upp sånt här!
Nåja, nu är min första ringen-resa bokad, så äntligen ska jag också få åka lite.

Ephas skrev:
Växel (är inte säker att detta ID ens existerar)


Om det finns just till Vbox vet jag inte, men på AIM-loggern som jag har mest erfarenhet av kan man lösa det på 2 olika sätt.
Antingen med en sensor, på växellådan, som håller koll på växeln, eller så kan loggern räkna ut det med motorns varvtal
och hjulets hastighet. Det funkar inte perfekt, men tillräckligt bra.

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 300


Trådstartare
Varsegoda, här kommer video på hela sessionen ni fått dataloggdump ifrån.

http://www.youtube.com/watch?v=8XIANnnV9hg

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2408



Härligt, fint kört!

men har din Miata 100hk ska jag äta upp mina racingdojjor

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 300


Trådstartare
Re:

Haha, tack.

Nädå, visst har den mer än 100bhp, det är bara Rafko som har lite komplex

Orginal är den specad till 160bhp.
Annat avgassystem, cold air intake och annan programvara till motorstyrningen. Hur mycket detta ger har jag svårt att uppskatta. Placeboeffekten är minst 327 hästar... på hjulen... .

I verkligheten? Ingen aning. Jag känner att den har lite mer umpf på högsta varven och med programvaran kan jag varva något mer.
På de ännu högre varven av det förhöjda området känner man tydligt hur effekten avtar men jag kan på vädligt många ställen strunta i att växla upp för att direkt därefter växla ner vilket sparar mig en del tid tror jag.


Eldh skrev:
Härligt, fint kört!

men har din Miata 100hk ska jag äta upp mina racingdojjor

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20201



Playboy Cup påstås ha närmare 200 med annat insug avgas och programmering (plomberade motorer och ECU från Mazda), så du kan vara i närheten.
MZR/Duratec svarar bra på mappning, de flödar ju bra från början (lågemissionsmotorer).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 300


Trådstartare
Re:

Då hade jag hoppat av glädje :-)

Bara för det måste jag nästan åka till en vettig dyno och prova någon dag.

Hade varit intressant om man hade kunnat få tag på "exakt" de prylar som de använder sig av för att uppnå samma effekt. På deras hemsida stod det dock bara att Mazdaspeed cold air intake var tillåtet, inget om avgas resp motormappning?!

Niklas Falk skrev:
Playboy Cup påstås ha närmare 200 med annat insug avgas och programmering (plomberade motorer och ECU från Mazda), så du kan vara i närheten.
MZR/Duratec svarar bra på mappning, de flödar ju bra från början (lågemissionsmotorer).

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20201



Ursprungliga shoppinglistan
http://www.awrracing.com/specmx5/mx5cup.html
Air Intake        0000-06-5150-KT
Exhaust/Silencer  0000-06-5427
Header            0000-06-5407


http://www.dynotronicstuning.com/dyno-news.html
Citat:
Dynotronics is the official tuner of the SCCA Playboy MX-5 Cup.

Dynotronics is proud to be the exclusive ECU tuner of all the SCCA Pro Racing Playboy Mazda MX-5 Cup cars. Our custom tune both enhances and equalizes all of the cars.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 300


Trådstartare
Re:

Intressant.
Ska nog ta och prata med dem lite :-)
Om där finns 200 kusar att plocka ut så vore det riktigt trevligt att ha utan att öppna spisen.



Niklas Falk skrev:
Ursprungliga shoppinglistan
http://www.awrracing.com/specmx5/mx5cup.html
Air Intake        0000-06-5150-KT
Exhaust/Silencer  0000-06-5427
Header            0000-06-5407


http://www.dynotronicstuning.com/dyno-news.html
Citat:
Dynotronics is the official tuner of the SCCA Playboy MX-5 Cup.

Dynotronics is proud to be the exclusive ECU tuner of all the SCCA Pro Racing Playboy Mazda MX-5 Cup cars. Our custom tune both enhances and equalizes all of the cars.

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Gratulerar till snygg körning.
Vad jag kan se så sumpar du kanske 7:an bakom M3:an på sista varvet vid flügplatz.
Det låter som du säger faan! precis när du kör förbi.

Vad väger bilen?

Jakten på det perfekta varvet fortsätter.

God jakt.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Nürburgring
Logganalys/story Destination Nurburgring 12-13/6 - VIDEO!
1, 2   >>
8757 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande